I början höftade vi, betalade varannan gång typ.
Nu har vi gård, så sätter in pengar varje månad där husets räkningar dras. Mat och allt annat turas vi om med, mest sambon som betalar då han jobbar och jag pluggar.
 
Gift. Vi för över en summa varje månad till ett gemensamt konto. Därifrån betalas räkningar, mat, shopping till hemmet etc. Det som blir över sätts på ett gemensamt buffertkonto. Kan användas till semester eller så. F ö har var och en sin egen ekonomi att hålla reda på. Vi är väl någorlunda ekonomiskt jämställda men jag har mer kapital. Detta funkar för oss, vi brukar vara överens om hur det gemensamma kapitalet ska spenderas.
 
Gift med hus
Vi har räknat ut på årsbasis hur mycket räkningar och ränte/amorteringskostnader vi har och delat med 12
Sedan sätter vi in den summan på ett huskonto och betalar allt för huset inkl drift därifrån
Maten betalar mannen då han tjänar bättre än mig
resten av lönen är min egen och hans egen
 
Vi har gemensam ekonomi, och gör vad vi vill med våra egna pengar när det gemensamma är betalt.
Delar lika på räkningarna och har ett gemensamt kreditkort som vi handlar mat, bensin, resor och grejer till huset på, så delar vi lika på den räkningen när den kommer.

Köper jag tex hästmat eller böcker använder jag mitt eget kort.
 
Jag behöver lite tips och råd. Jag har aldrig varit sambo förut så det finns säkert massa saker man bör tänka på.

Just nu tänker jag mest på det här med ekonomi. Jag vill helst inte ha gemensamt konto där alla våra pengar blandas. Jag vill att han ska kunna göra vad han vill med hans pengar och samma för mig men att man kanske har ett separat konto där man för över en summa från våra konton som går till hyra, mat osv? Alltså gemensamma räkningar.

Eller finns det smartare sätt?
Är det nått mer man bör ha koll på?
När jag var sambo hade vi ett gemensamt konto där vi räknade ut alla gemensamma räkningar vad de kostade på ett år, delade med 12 och sen delat på 2, den summan satte vi in varje månad på det kontot. Sedan betalades alla gemensamma räkningar från det kontot. Tyckte det var jättesmidigt och blev aldrig något tjafs vem som skulle betala.
Vi fixade ett sådant konto med hjälp av banken.
 
Jag spinner vidare på det här tråden i stället för att skapa en ny, hoppas att det är okej! Det stod så mycket kloka saker här så jag tänkte att det kanske är bra om allt är samlat på en och samma plats.

Nu ska även jag bli sambo, hör och häpna! Ekonomin har jag bra koll på, däremot undrar jag om det är något jag måste tänka på med min hyresrätt. Kontraktet är mitt, och han flyttar in hos mig och kommer att skriva sig på adressen. Just nu är det inte aktuellt att han ska stå på kontraktet, behöver jag skydda mig mot besittningsrätten på något sätt? Visst är det så att han skriftligen bör avsäga sig besittningsrätten?

Visst tillfaller min livförsäkring min sambo om jag avlider ifall jag inte har skrivit något annat i testamente?

Är det något annat praktiskt, utöver ekonomin, som jag bör tänka på?
 
Vi hr separat ekonomi men delar på gemensamma kostnader. Min sambo tjänar mer än mig så tex vår hyra är på 330 dollar där han betalar 200 och jag 130. Sen delar vi på det andra rakt av; el, wifi, bil (tex bensin och skatt). Våra telefoner betalar vi själva.

Vi har även ett gemensamt sparkonto där vi sätter in valfri summa varje vecka (här i aus får vi lön varje vecka istället för som i sverige en gång i månaden)
 
Apropå det, hur gör ni andra som är sambo, delar ni rakt av 50/50 på boendet och boendekostnaderna eller betalar den som tjänar mest mer?
Tror du ser det om du läser igenom tråden :).

Vi betalar procentuellt efter hur mycket vi tjänar.
 
Tror du ser det om du läser igenom tråden :).

Vi betalar procentuellt efter hur mycket vi tjänar.

Ja, nu ser jag ju när jag läser noggrannare. Lite nyfiken dock på motivering varför man valt att göra som man gör, och om det gör någon skillnad på om inkomsterna skiljer sig mycket eller lite? En vän till mig delar 50/50 och menade att hennes sambo enbart tjänar lite mer än henne, så dom tyckte att dom lika gärna kunde dela lika. Om han däremot haft hög lön och hon pluggat hade hon ansett att det var rimligare att dela procentuellt. Någon annan tyckte att det var irrelevant vem som tjänade mest eller minst, eftersom de delar 50/50 på ytan på boendet och sannolikt använder lika mycket el, internet, TV, Netflix osv. så ansåg de att de bör betala lika mycket.
 
Jag behöver lite tips och råd. Jag har aldrig varit sambo förut så det finns säkert massa saker man bör tänka på.

Just nu tänker jag mest på det här med ekonomi. Jag vill helst inte ha gemensamt konto där alla våra pengar blandas. Jag vill att han ska kunna göra vad han vill med hans pengar och samma för mig men att man kanske har ett separat konto där man för över en summa från våra konton som går till hyra, mat osv? Alltså gemensamma räkningar.

Eller finns det smartare sätt?
Är det nått mer man bör ha koll på?

Vi delar på gemensamma kostnader som hyra, försäkring etc etc. Sen mat turas vi om lite. Har en av oss mer pengar och den andra mindre en period så täcker den med mer upp.
Sen betalar vi själva våra egna utgifter, tex jag betalar min häst och hund.
Möbler, husgeråd etc till hemmet delar vi på eller så köper den som vill ha alt har mer pengar.

Ingen av oss är snål och vi ser oss som ett team. Så det löser sig alltid.
 
Ja, nu ser jag ju när jag läser noggrannare. Lite nyfiken dock på motivering varför man valt att göra som man gör, och om det gör någon skillnad på om inkomsterna skiljer sig mycket eller lite? En vän till mig delar 50/50 och menade att hennes sambo enbart tjänar lite mer än henne, så dom tyckte att dom lika gärna kunde dela lika. Om han däremot haft hög lön och hon pluggat hade hon ansett att det var rimligare att dela procentuellt. Någon annan tyckte att det var irrelevant vem som tjänade mest eller minst, eftersom de delar 50/50 på ytan på boendet och sannolikt använder lika mycket el, internet, TV, Netflix osv. så ansåg det att de bör betala lika mycket.
Vi delar procentuellt på gemensamma kostnader, då han jobbar och jag är student, så han får ut lite mer än dubbelt så mycket som mig i månaden. Hade vi delat lika så hade han haft ungefär halva lönen kvar och jag nästan inget.
 
Jag spinner vidare på det här tråden i stället för att skapa en ny, hoppas att det är okej! Det stod så mycket kloka saker här så jag tänkte att det kanske är bra om allt är samlat på en och samma plats.

Nu ska även jag bli sambo, hör och häpna! Ekonomin har jag bra koll på, däremot undrar jag om det är något jag måste tänka på med min hyresrätt. Kontraktet är mitt, och han flyttar in hos mig och kommer att skriva sig på adressen. Just nu är det inte aktuellt att han ska stå på kontraktet, behöver jag skydda mig mot besittningsrätten på något sätt? Visst är det så att han skriftligen bör avsäga sig besittningsrätten?

Visst tillfaller min livförsäkring min sambo om jag avlider ifall jag inte har skrivit något annat i testamente?

Är det något annat praktiskt, utöver ekonomin, som jag bör tänka på?
Angående besittningsrätten så kan ni skriva ett samboavtal där det specas vem som har rätt yill vad vid en separation, supersmidigt att ha och tar bort all oro :) Jag och ex hade ett sånt vilket gjorde det praktiska enkelt när vi gjorde slut. Tror tom det finns mallar man kan ladda ner?
 
Angående besittningsrätten så kan ni skriva ett samboavtal där det specas vem som har rätt yill vad vid en separation, supersmidigt att ha och tar bort all oro :) Jag och ex hade ett sånt vilket gjorde det praktiska enkelt när vi gjorde slut. Tror tom det finns mallar man kan ladda ner?

Toppen, ska kolla upp det! Om vi fortsätter att hänga ihop så kommer vi säkert att vilja ha ett gemensamt boende även på pappret i framtiden, men eftersom allt fortfarande är ganska nytt mellan oss så vill jag såklart skydda min hyresrätt.
 
En fråga om matkonto. Jag funderar på om vi ska skaffa ett gemensamt konto för mat och hushållsartiklar, samtidigt så tror jag att han äter dubbelt så mycket som mig (stooor sportkille). Jag läste dock någon artikel för länge sedan som handlade om hemmaboende vuxna barn, och enligt den artikeln så kostar tjejer och killar ungefär lika mycket i slutändan då killar generellt äter mer men tjejer tenderar att använda mer produkter såsom schampo, balsam, bomullspinnar osv. Hur gör ni, tar ni hänsyn till detta på något vis eller delar ni mat och hushållsprodukter på samma vis som ni delar andra utgifter?
 
En fråga om matkonto. Jag funderar på om vi ska skaffa ett gemensamt konto för mat och hushållsartiklar, samtidigt så tror jag att han äter dubbelt så mycket som mig (stooor sportkille). Jag läste dock någon artikel för länge sedan som handlade om hemmaboende vuxna barn, och enligt den artikeln så kostar tjejer och killar ungefär lika mycket i slutändan då killar generellt äter mer men tjejer tenderar att använda mer produkter såsom schampo, balsam, bomullspinnar osv. Hur gör ni, tar ni hänsyn till detta på något vis eller delar ni mat och hushållsprodukter på samma vis som ni delar andra utgifter?

Min sambo äter som en häst, men vi delar lika på maten ändå :) Han tankar bilen oftare än jag, så jag tänker att det mesta går jämnt ut i slutändan.

(Grattis till sambolivet! :D)
 
Min sambo äter som en häst, men vi delar lika på maten ändå :) Han tankar bilen oftare än jag, så jag tänker att det mesta går jämnt ut i slutändan.

(Grattis till sambolivet! :D)

Förstår! Det mesta brukar ju jämna ut sig om man håller ett öga. Han kommer dock inte tanka någon bil, men skulle gissa att min förbrukning av snittblommor från den kassan jämnar ut :angel:

Tackar! :heart
 
En fråga om matkonto. Jag funderar på om vi ska skaffa ett gemensamt konto för mat och hushållsartiklar, samtidigt så tror jag att han äter dubbelt så mycket som mig (stooor sportkille). Jag läste dock någon artikel för länge sedan som handlade om hemmaboende vuxna barn, och enligt den artikeln så kostar tjejer och killar ungefär lika mycket i slutändan då killar generellt äter mer men tjejer tenderar att använda mer produkter såsom schampo, balsam, bomullspinnar osv. Hur gör ni, tar ni hänsyn till detta på något vis eller delar ni mat och hushållsprodukter på samma vis som ni delar andra utgifter?
Vi delar lika, min sambo äter mer. Men jag köper redbull och tulpaner/rosor på matkortet så det jämnar nog ut sig. I juni fick vi dock feeling och åt typ bara ute, slutade på ca 16000kr i matkostnader för en månad, väldigt onödigt. Vi brukar ligga på typ 6-7000kr. Två vuxna och ett barn (som äter som en mygga iofs).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
878
Senast: Smulu
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 043
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp