Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

lobell

Trådstartare
Vi fick en jättefin julklapp av min sambos ex igår: en stämning. :eek:

Lite bakgrund: Sambons barn på 11 och 13 har bott heltid hos sin mamma sista 3 åren då hon inte ville dela med sig av barnbidrag eller ge med kläder till vår vecka. Det var alltid en massa bråk efter vår vecka med barnen tex att dom inte fick mat, att dom fick gå smutsiga, att jag var elak mot dem mm. Kan tillägga att exet är svartsjuk och har ett väldigt kontrollbehov.
Då vi väntade barn och då barnen mådde dåligt av allt tjafs så gick sambon med på att ha dem varannan helg.

Allt verkade funka ganska bra men vi misstänkte att hon drack lite mycket. Vi frågade barnen , men nej mamma dricker inte. Och om han tog upp det med henne så slängde hon på luren och skickade 10 sms om hur oduglig pappa ha var.
Jag tyckte att de började bete sig konstigt och sonen hade alltid ont i magen på söndag kväll när han skulle till mamma. han åt nästan inget och ser ut att vara 9 år istället för 13.

för att göra det kortare: I juli ringde socialen och sa att exet var anmäld av en granne för att hon ofta var full och det hade varit bråk. Sambon hämtade barnen och dottern verkade lättad och sonen var väldigt ledsen. Det kom fram att mamman druckit och legat full ca 3 ggr per vecka i 3 år. Barnen fick då ingen mat och de var rädda att mamman skulle dö.
Hon sa till barnen att pappan var farlig och hade misshandlat henne och om de sa till nån att hon dricker så får de aldrig mer se henne och måste bo med pappan.

Det kom fram att dottern frågat många gånger om hon fick bo hos pappan men det gick hon inte med på. Sonen som var den som var hemma och tog hand om mamman var helt hjärntvättad och trodde på allt hon sagt.
Han fick träffa henne 3 ggr i veckan efter skolan och vi fick veta efteråt då han försa sig att hon tagit med honom till sin kurator och att de pratat ihop sig om vad han skulle säga. Han sa då att pappan var elak mot mamman och att han misshandlat henne och att han var rädd. När vi fick reda på detta ringde sambon upp kuratorn och sa som det var och att han ville ha ett samtal med exet, barnen och kuratorn för att reda ut alla lögner. Men det gick inte kuratorn med på för då kunde han ha tvingat sonen att ljuga.

När sonen ringde mamman och sa att han inte ville ljuga mer om pappan sa hon att han ljugit om allt, att hon inte alls sagt vad han skulle säga. Han började då förstå att inget var för hans bästa utan bara ett sätt för mamman att jävlas med pappan. Hon har även frågat honom om pappa brukar pussa honom på munnen !!!
Hon gör allt för att kunna sätta dit honom för nåt..

Socialen hade sen ett samtal med barnen och det kom då fram att de inte ville bo hos mamman mer än nån dag varannan vecka. att det var trygga hos oss och att de tyckte att mamman var obehaglig och ljuger om allt. Soenen har även gått upp 5 kg och vuxit 4 cm.
Då visar hon upp brev från kronofogden om vräkning och utmätning till sonen och säger att de kommer att ta hans nya tv-spel, och att han ska säga till socialen att han vill bo där. Men han berättar för oss och då sambon tar upp detta på möte hos socialen så ljuger enligt henne sonen igen.
Vi fick sen ett beslut från socialen att barnen vill bo hos oss och träffa mamman då och då i början. De vill ej sova över.

Första fredagen de ska till henne har hon underklädesparty när de är där 7 timmar och säger inför kompisar att de ska sluta ljuga !
Hur roligt var det att träffa mamma då!
Hon går också runt i byn och säger att sambon kidnappat barnen!
Nästa helg vill ej dottern åka dit och sonen är där en kväll ensam.

Vi trodde nu att det var lugnt då vi fått förslag på ett schema vi skulle följa närmaste månaden. Då får vi nu en stämning där det står att sambon hindrar barnen från att träffa sin mamma fast de vill bo hos henne! Och att hon endast haft ett tillfälligt alkoholproblem på ett par månader.
Hur lätt är det för oss nu att skaffa fram papper som styrker vår historia när allt är stängt i 14 dagar.
Barnen mår skit och vill inte träffa sin mamma alls.
Nån mer som varit i denna sits och vet vad som kommer att hända nu???

Ett tillägg: Vi har ej fått underhåll på denna tiden då hon ljugit för skatteverket om var barnen bor och förhalat deras utredning. Vi fick till slut beslut om folkbokföring från 4 nov. när sambon ringde försäkringskassan igår för att fråga om underhållet har de ännu inte gjort nån utredning så vi får ej underhåll fast vi bevisat att de bott här sen 23 juli!!
 
Senast ändrad:
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

koppla in en advokat, för detta är inget ni kommer att lösa själva, tyvärr.
Har sett och hört sånt här innan och det lär bara bli värre, tro mig, om inte ni också tar i med hårdhandskarna.
Försök att hålla barnen utanför och skydda dom så gott det går.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

koppla in en advokat, för detta är inget ni kommer att lösa själva, tyvärr.
Har sett och hört sånt här innan och det lär bara bli värre, tro mig, om inte ni också tar i med hårdhandskarna.
Försök att hålla barnen utanför och skydda dom så gott det går.

kan inte annat än hålla med!
Skickar massa styrkekramar och hoppas på att de blir bra för barnen.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Handplocka advokaten .självupplevda erfarenheter är att många kvinnor identiferar sig med mamman och utgår från mammans behov .för dagbok .skaffa vittnen som kan vittna om missförhållanden i domstolen .underskatta ALLDRIG motparten en enda sekund .vägra inte umgänge det kan bli katastrofalt .planera allt mycket väl .Enligt min mening är inte vare sig familjerätten och domstolen fungerande system vilket myndigheterna är nöjda med .läs pappaliv.se
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Vi bor på landet och umgås inte i hennes kretsar. De enda vittnen som finns är hennes kompisar som oxå dricker.
Om vi kan få ut papprerna från socialen där barnen styrker vår historia så tror jag inte att det är några större problem. Men det är stängt nu och vi vet inte om de lämnar ut såna papper...
Har även en kurator på skolan där sonen gått och pratat om hur mamman beter sig, men vi vet ej om han får lov att lämna ut nåt..

Det är inte en slump att detta kommer nu i julhelgen när allt är stängt..och hon har åkt bort.

Det svåraste i denna sits är att mamman totalt saknar samvete eller empati med nån annan än sig själv. När barnen säger saker så ljuger dom...
Alla andra ljuger och det är sambons fel att hon druckit, de har varit skilda i 7 år..



Barnen skulle vara hos henne i nyårshelgen men de vill inte längre...om vi inte kör dit dem så säger hon att de inte får och att pappan undanhåller dem från henne... och hur ska vi kunna lämna dem där när de inte vill..:confused:

Nä, nu ska vi fira jul och försöka glömma detta under helgen..för barnens skull.. Vi har även 2 små på 1 och 2 som måste få ha det lugnt, men ibland blir man sååå trött på allt..

God Jul!
 
Senast ändrad:
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Barnen är ju så stora nu att man ska ta hänsyn till vad de vill, tror inte man kan tvinga barn runt tolvårs ålder och uppåt att vara hos den andra föräldern. Säger som någon annan här skaffa ändå en bra advokat , prata med skolan och andra som har med barnen att göra. Ha is i magen inget kommer att hända under helgerna med hennes stämning,de som handhar det har ju också helg. Hoppas allt går bra och fira nu en God jul
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Tack :)

Vet att inget händer kommande veckor, men blir så trött när vi haft dessa vändor fram och tillbaka under 5 månader. samtal hos socialen och ungar som har ont i magen.. Lögner som bara blir värre och värre..
Vi trodde att det värsta var över när vi brevet från socialen att barnen skulle bo här och vi skulle börja varannan helg så smått..

Fattar bara inte hur en mamma kan göra så här..:confused:
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det låter helsjukt! Men en sak som ni ska veta är att det är mamman som ska hämta vid umgänge (om det inte är riktigt långt). Om hon inte hämtar är det hon som avstår från umgänge.

En annan sak, om barnen inte vill dit i nyår ska ni ringa socjouren och låta dem komma och prata med barnen. Då finns allt dokumenterat!


Kram
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Har ni kopplat in BUP? Jag tyckte det var skönt att gå där och få säga vart jag ville bo och hur jag ville ha det när min pappa hade en ragata till sambo och jag absolut inte ville bo där. Jag fick alltså en egen "kurator".... som lyssnade på mitt perspektiv av det hela.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det beror helt på överenskommelsen som de har vem som ska hämta/lämna. Står det att pappan ska lämna så är det så. Står det att mamman ska hämta är det så. Finns ingen "universiell regel" för det där. Kan vara så att ena parten får betala resekostnader till viss del, men det beror också på överenskommelse.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Detta är kanske mammans sätt att lindra sin ångest,hon fixar inte sin föräldraroll då missbruket är det som står över henne,säger inte detta som ett försvar för henne men det kanska kan vara lättare att förstå hennes beteende. Tycker det var en bra ide att ringa socialjouren om barnen inte vill dit försök att dokumentera allt nu kring barnen det kan hjälpa er sedan hoppas allt ordnar sig för er och att barnen så småningom får en hyfsad relation till sin mamma men som det verkar nu är ni deras trygghet
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Kräv underhåll och flytta långt från denna mamma. Hon är farlig för sig själv men främst barnen. Mammor av den kalibern skall inte ha sina barn alls.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Soc stänger inte helt och hållet, det finns ju tom jour på helger för de som behöver!
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Svarar alla här:
Vi bor bara 2 1/2 mil från mamman men utan bussförbindelser. det finns inget på papper vem ska lämna och hämta utan det har vi skött genom att barnen gått hem till den de ska vara hos efter skolan på fredagar de sista 2 åren. Innan dess hämtade och lämnade sambon då hon ej har bil och vägrade att hämta och lämna.
När barnen har träffat mamman nu har de gått dit efter skolan och blivit hämtade av sambon och han har även lämnat dem där. Detta har inte varit något problem för oss, då mamman trots schema från socialen velat ha hela helger ( har ringt barnen och sagt att hon har rätt att ha dem hela helgen och fast de inte velat har hon tjatat om att de ska var där i flera dagar)
så vi har hämtat dem för att vara säkra på att de kommer tillbaka när de ska.

Vi har försökt ringa socialjouren men ingen svarar och nu kommer barnen själva få ringa mamman och säga att de inte vill komma. Vi kommer även att försöka få tag i nån under mellandagarna.

I hennes stämning står att barnen hindrats att träffa sin mamma trots att de vill bo där, men vi har ett schema från socialen som är från 22 nov där det står att det är utformat från barnens önskemål att bara träffa mamman ett få timmar varannan helg till att börja med, och som sen ska utökas till varannan helg om allt går bra, vilket vi har följt fram tills nu.

Vi har alltså papper på att barnens bästa från deras egna önskemål är att träffa mamman varannan helg , men blir nu stämda för att hindra dem att ha kontakt från mamman.
Hon har även sprungit uppe på skolan fast barnen sagt att de inte vill.. i dotterns klass hade hon självutnämnt sig till klasstöd för att kunna berabeta dottern att säga saker till socialen. Till slut fick läraren säga att dottern inte vill ha henne där.

Jag tror nu när vi gått igenom alla papper från socialen och då vi ska kontakta sonens kurator som även har kontakt med sambon som sagt att sonen mår dåligt när han varit hos sin mamma och även skolsköterskan som har papper på att han gått upp i vikt och växer sen han flyttat till oss, så har hon inte mycket att komma med. Barnen själva säger att dom inte vill träffa sin mamma alls om hon fortsätter med sånt här och vi hoppas då på att de ska lyssna på dem.

Att hon vill ha växelvis boende beror på att hon inte vill betala underhåll eller bli av med barnbidragen. Samt att hon kan pumpa barnen på hur vi har det hemma. Detta beteende har inte bara med alkoholen att göra utan att hon för 3 år sen på fyllan bad och bönade min sambo att han skulle ta tillbaka henne och att hon hatade mej som tagit hennes plats i hans liv. Detta sa hon på väg hem från ett bröllop som barnen var med på. Hon låg full i ett dike och skrek som en galning medans barnen satt och grät i bilen. det tog oss en timme att få in henne i bilen. Vi tänkte först ringa psyket men tyckte synd om barnen. Lägligt nog kom hon inte ihåg detta dan efter utan har senare sagt till sonen att pappan misshandlade henne den dan. :mad: Jag var alltså med från start till att vi fick henne i säng och barnen fick sova hos oss den natten.

Detta handlar om svartsjuka och kontrollbehov och jag tror att det har övergått till en fix ide eller t.om till sinnessjukdom.
när hon ringde igår och önskade god jul var sonen ursinning och frågade hur hon kunde stämma pappan. Då svarade hon: men detta visste du skulle komma! han svarade - Vadå? Hon sa då - Jag sa ju att jag skulle sätta dit honom för nåt!!

För mej är detta inget friskt beteende och absolut inget från en mamma som vill barnens bästa, utan en svartsjuk och störd människa som inte kan släppa sitt ex.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Men det finns väl en telefonsvarare hos jouren iaf?

Hoppas iaf att ni får ordning på allt så att barnen kan få lite "lugn och ro", mamman verkar ju inte må så bra...
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det kanske till och med är så att en stämning kan föra något gott med sig i slutänden, för om det du berättar stämmer (det är ju det enda vi här kan utgå ifrån) så finns det inte en chans i världen att någon tingsrätt skulle ge henne rätt. Det är väl snarare så att man skulle kunna överväga besöksförbud i stället....
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det kanske till och med är så att en stämning kan föra något gott med sig i slutänden, för om det du berättar stämmer (det är ju det enda vi här kan utgå ifrån) så finns det inte en chans i världen att någon tingsrätt skulle ge henne rätt. Det är väl snarare så att man skulle kunna överväga besöksförbud i stället....

Jo nu har vi diskuterat med barnen och kommit fram till att vi låter detta vara till måndag då familjerätten öppnar. Vi ska då låta dem prata med nån och se vad som kan göras.
När vi fick brevet blev vi bara så ställda eftersom vi fått från socialen att ärendet är avslutat då vi fått ett schema vi ska följa efter barnens önskemål vilket vi också följt. Sen får vi detta där det står att vi undanhåller barnen från mamman.
Vi tror inte nu när det lagt sig att hon kan göra nåt utan som du säger att detta skadar henne mer än oss, då det uttryckligen står i socialens papper att vi ska samarbeta efter barnens bästa, vilket detta inte är.
Så jag hoppas på utrrycket: Den som gräver en grop... :)
Tack för råden jag fått från alla :)
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Tycker så synd om barnen :cry:

Jag har en släkting som är manodepresiv (stavas?) Hon är en bra mamma när hon mår bra men fruktansvärd när hon mår dåligt. Hon har lyckats med att bråka och kämpa för att fälla pappan för något. Där emellan finns två barn som både sett och hört mer än de borde när mamman är i farten. De har funnits både alkohol och droger också :cry:.
Som tur är så står pappan stadigt med sina fötter på jorden och har gift om sig med en underbar kvinna, tillsammans så kämpar de för att barnen ska få ett sånt normalt liv som möjligt utan att smutskasta mamman trots allt hon har gjort och kommer att göra.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

*KL*

Lider också med er. Har varit åskådare till ett liknande drama men värre.. :crazy: Mammas sambos barn det gällde, och även där var det exfrun som bråkade. Samma sits som er, barnen ville bo hos pappa. Mamman tyckte inte det. Lång infekterad vårdnadstvist där mamman anmälde pappan för allt hon kunde hitta på och lite till ( t ex incest). Allt las ner eftersom det inte fanns några bevis och ingen stödde mammans historia, men jag såg ändå hur knäckt pappan var att bara behöva sitta och rentvå sig mot incest.. Mamman hävdade också att dottern var pälsdjursallergisk och därför inte kunde bo hos pappan (stor utredning visade lindrig allergi mot gråbo, inget annat) osv osv.

Hursom, rätten tilldömde pappan ensam vårdnad om båda barnen, pojken bodde redan hos pappa, och ville bara träffa mamma ibland, inte sova över. Dottern var yngre (6 år) och bodde hos mamma, men ville bo hos pappa. Var hos pappa ca varannan helg (ville mer men mamma krånglade).

Nu kom de STORA problemen. Mamman vägrade frivilligt släppa dottern. Då det fanns ett domstolsbeslut så kunde polis och social ge handräckning, men pappan ville undvika detta för dotterns skull. Det gick ett halvår, och dottern skulle börja skolan. Då det iom domstolsbeslutet om ensam vårdnad för pappan hade ändrats i folkbokföringen, så var dottern skriven hos pappan (grannkommunen) och fick således inte skolplats i mammans kommun. Mamman tutar då i dottern att det är pappa som bestämt att hon inte får gå i skolan, och får dottern att be pappa att 'skriva på papprena'..

Det hela slutade med att pappan stod mellan att med polishandräckning hämta dottern. Det skulle bli en cirkus utan dess like, och inte gagna barnet. Så han frånsa sig vårdnaden... Jag förstår varför, men kan ändå tycka tyvärr.

Där fanns inga alkoholproblem, men väl psykiska diton. Mamman la alla pengar på nöjen, så pappan fick skjuta till pengar hela tiden, köpa kläder, betala elräkningen för de inte skulle slå av elen etc. Mamman drog sig senare inte heller för att när hon blivit vräkt och fått besked om avhysning, pysa hemifrån och låta den då 12-åriga dottern öppna dörren för kronofogden =/

Men, det jag ville ha sagt är att stämningen kan vara till fördel för er, även om jag ger typ minus 3 för BUP, så i övrigt så de sociala myndigheterna, rätten osv, de är rätt vana att se igenom sådana som mamman.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 698
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 391
Senast: kubikmeter
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 061
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp