Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Hennes bevis är:

Att hon kommit till insikt att hon överkonsumerat alkohol i ett par månader innan allt hände. och att hon på egen begäran äter antabus och visar upp blodprov för att få träffa barnen.

Hon har enligt barnen (står i papper från socialen) druckit sig redlös 3-4 ggr /vecka i 2-3 års tid. Socialen kom och hämtade barnen och tvingade henne att äta antabus för att få träffa barnen.
Sambon har papper från advokaten han gick till att hans krav för att hon ska få umgås med dem är att hon lämnar blodprov, vilket sen socialen beslutade.
Hon säger till barnen att det är konstigt att hon inte får dricka lättöl!!
I hennes sits skulle jag inte ens vilja se en öl-vin- eller spritflaska, än mindre ifrågasätta det inför de barn som sett henne ligga full i flera års tid.
Hon säger också att hon inte är alkoholist och att det är pappan (som hon inte ens sett mer än på håll) de senaste 2 åren som fått henne att dricka !

Om man inte ens i hennes sits kan erkänna att man är alkoholist och skyller drickande på nån annan , så är man i mina ögon inte slutbehandlad. Jag har gått på skola med fd missbrukare och alla sa att det första steget mot nykterhet var att erkänna och ta ansvar för sitt missbruk. Så länge man skyller ifrån sig eller nekar är man snart tillbaka i gamla vanor.

Hennes andra bevis är utlåtande från hennes kurator som hon smög sonen till och där han ljög om pappan och sedan erkände för oss.. Med andra ord något som socialen också vet om då han berättat för dem efteråt att mamman sagt till honom vad han skulle säga, fast han visste att det inte var sant.

Sista beviset är att barnen ska uttryckligen ha sagt att de vill bo med henne.

Hos socialen har barnen sagt att de vill träffa henne ett par timmar varannan helg, för att sedan utöka om allt går bra. Vi har följt detta schema i 2 helger och sista helgen skyllde dottern på magont för att slippa åka dit. Hon ringde också och sa till mamman att hon inte skule åka dit.

Mamman har flera gånger ringt till barnen och sagt att de ska fira jul med henne. De sa- Nej detta är pappas jul, vi var hos dej förra julen. Då sa hon att -Jag ska inte behöva sitta ensam hela julen. Vi ska åka iväg till släktingar hela helgen. Detta fast hon har papper från socialen på ett schema där julen inte finns med som hennes helg. Samma med första helgen de skulle till henne, då sa hon till dem att de skulle sova över.. - Nej sa de,vi vill inte. du får prata med pappa. - Det behöver inte jag. jag bestämmer över er.

Så här håller det på hela tiden. Hon ringer dem och försöker övertala dem dessa saker , men när sambon ringer upp så svarar hon inte eller slänger på luren i örat på honom. Och han ska föreställa vara den som inte vill samarbeta enligt henne!

Hon har också i flera år sagt till barnen - Jag kan sätta er pappa i fängelse! Men jag är för snäll för det...

Allvarligt, hur kan man göra så mot sina barn!?

Vi ska ringa socialen på måndag och be att få alla papprerna om vad barnen har sagt under samtalen och sen tror jag inte hon har mycket att komma med.
Tycker bara att det är sorgligt att en mamma inte kan släppa taget om att hämnas på sin ex och hellre offrar sina barn...
 
Senast ändrad:
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Som sagt, jag tror en stämning kommer slå ut till er fördel. Men det gör ju inte det hela mindre onödigt och påfrestande för barnen. Och nej, jag förstår heller inte vad det är som så allvarligt klickat däruppe när man medvetet låter barnen fara illa/hamna i kläm för att hämnas/bråka med/etc någon annan =/

Hoppas att soppan får ett slut snart, jag har ju inte behövt vara lika involverad som dig, men det räckte med det jag upplevde och såg (jag var i tonåren när det jag berättade begav sig) för att ha ett ganska gott hum om vilken påfrestning det är för de som står än närmare =/
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Dessa barns mamma låter som min.

Jag kan inte heller fatta hur man kan göra så mot sina egna barn, då jag sj är mamma och min mamma verkar vara som den du beskriver.

Min erfarenhet är att det slutade inte väl. Men tack och lov har vi ingen kontakt med henne då jag sista g ången skällde ut henne över telefon och bad henne dra åt helvete och aldrig mer ringa.

Allt pga hon är en jäva s***a.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Som sagt, jag tror en stämning kommer slå ut till er fördel. Men det gör ju inte det hela mindre onödigt och påfrestande för barnen. Och nej, jag förstår heller inte vad det är som så allvarligt klickat däruppe när man medvetet låter barnen fara illa/hamna i kläm för att hämnas/bråka med/etc någon annan =/

Hoppas att soppan får ett slut snart, jag har ju inte behövt vara lika involverad som dig, men det räckte med det jag upplevde och såg (jag var i tonåren när det jag berättade begav sig) för att ha ett ganska gott hum om vilken påfrestning det är för de som står än närmare =/

Jo detta har påverkat vårt förhållande många många gånger. Jag genomskådade exet efter ca 2 månader, medans sambon som då var mer naiv än idag säkert trodde att jag var lite svartsjuk :crazy: sen genomskådade jag även barnen som genom mamman lärde sig att manipulera, spela offer, stå och tjuvlyssna bakom dörrar, försökte spela ut mej mot honom genom att säga till mamman att jag var elak, mobbade dem, psykade dem, sa att vi bråkade och skulle separera mm vilket pappan fick höra från henne, jag har aldrig fått vara med i nåt samtal de har haft om mej.. Hon ringde såklart när han jobbade :grin:
Detta gjorde självklart mej lite anti mot ungarna då jag visste att de gjorde detta för att vi skulle bråka och förhoppningsvis att pappan då skulle gå tillbaka till mamman..
T.om när de blev placerade här forsatte de samma stil och det slutade med att jag fick skit av sambon för att vara elak mot dem då jag sa att jag visste hur vissa saker låg till. Bla att jag förstått att sonen suttit med mamman och planerat för att de skulle få socialen att tro att pappan var våldsam, för att 1 timme senare få höra av dem att jag hade rätt och då var jag redan sur på sambon och vice versa..

Men nu säger han och barnen också nästan dagligen, att de kan tacka mej för att allas ögon blivit öppna och sambon tackar mej ofta för att jag stått ut i alla år. Jag har ju också en egen 15-åring och 2 små som lever i detta och som fått höra mkt bråk pga alla lögner som varit.

Men det som är skönt nu är att vi är enade och kan stå emot bättre än innan när barnen inte riktigt visste vem de skulle tro på, så jag tror att det ska ordna sig. Tyvärr tror jag inte att mamman någonsin kommer att lämna oss ifred :crazy:
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Stackars barn! Har nog inte hunnit läsa allt, men hoppas, hoppas barnen får gå och prata av sig (enskilt och/eller tillsammans med varandra och mer er övriga i familjen) hos ex vis skolkuratorn el BUP el liknande som soc kan gå in och fixa tid till.
Ring soc jouren nu när det är akut. Ring till grannkommunens socjour om de ej svarar i din!! Det borde väl funka då er soc jour inte finns tillgänglig?
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Sambon ringde idag till socialen och de sa bara att om han inte har nån egen handläggare får han vänta tills 7 januari då han kommer tillbaka som är insatt i ärendet.

Idag skickade hon sms till båda barnen att de skulle komma tidigare på nyår..
Båda svarade att de inte vill träffa henne alls.
Nu ringde sambon och sa att hon ringt och sagt att han hindrar henne från att träffa dem och ska därför hämta dem med polis.

Han sa igen att dom inte vill men hon envisas med att han hindrar dem och nu är det inte sonen som ljugit för kuratorn, utan nu är det sambon som ljuger om att sonen ljugit istället :confused: Fast sonen själv har erkänt för socialen om lögnerna för att skydda mamman.

Så nu sitter vi här... Kan verkligen polisen hämta dem när de är folkbokförda här? Och om de kommer och barnen på 11 och 13 år själva säger att de inte vill åka med, kan de tvinga dem?

Och hur förklarar man som mamma som vill barnens bästa att hämta dem mot sin vilja med polis??
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det ska ganska mycket till för att de ska kunna hämta barnen med polis. Jag tror inte ni behöver oroa er för det, det kan ta flera veckor att få igenom ett sådant beslut. De får inte hämta barnen utan att någon från socialen är närvarande och det betraktas som ett trauma som bör undvikas. Har hon försökt att hämta barnen men barnen inte vill förlja med? Om inte så har hon inte nekats umgänge. Barnen är gammla nog att bestämma och vill de inte så se till att få det dokumenterat av någon. Ring socialjouren och förklara så blir det dokumenterat, låt barnen berätta att de inte vill träffa mamman i nyår. Enda faran är om barnen ändrar sig och säger att de vill men inte fick träffa mamma på nyårsafton men det verkar inte troligt. Se till att få det dokumenterat.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det ska ganska mycket till för att de ska kunna hämta barnen med polis. Jag tror inte ni behöver oroa er för det, det kan ta flera veckor att få igenom ett sådant beslut. De får inte hämta barnen utan att någon från socialen är närvarande och det betraktas som ett trauma som bör undvikas. Har hon försökt att hämta barnen men barnen inte vill förlja med? Om inte så har hon inte nekats umgänge. Barnen är gammla nog att bestämma och vill de inte så se till att få det dokumenterat av någon. Ring socialjouren och förklara så blir det dokumenterat, låt barnen berätta att de inte vill träffa mamman i nyår. Enda faran är om barnen ändrar sig och säger att de vill men inte fick träffa mamma på nyårsafton men det verkar inte troligt. Se till att få det dokumenterat.

Jag har precis pratat med polis som sa att de aldrig hämtar barn så, och absolut inte på folkbokföringsadressen.
Han sa att vi ska kräva att få prata med en tjänsteman på soc imorgon ,om det inte finns nån här så nån på annan ort, så det blir styrkt ifall hon ringer och ber socialen hämta dem.
Och han trodde inte socialen kan göra nåt heller. De kommer isåfall först ringa och fråga om pappan hindrar umgänget och prata med barnen.
Vi har med risk för att vara tjatiga frågat barnen flera gånger om dan om de är säkra på att de inte vill åka, och det är de.

Och nej, hon har aldrig varit här och försökt hämta barnen, hon skickar bara sms och när de säger att hon ska ringa pappan så säger hon att telefonen är trasig , ska man skratta eller gråta...

Nu skickar mamman sms till dottern att hennes kompis blir ledsen om hon inte kommer , alltså fy fan för den j-la människan !!
 
Senast ändrad:
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Jag tror också att det är bra om ni har pratat med soc om hur läget är. Jag har dock svårt att tro att soc kommer att hämta barnen med hjälp av polis i ert fall...

Man blir galen på vuxna människor:crazy:
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Polisen hämtar bara barn om man begär verkställighet av en dom eller ett avtal godkänt av soc som säger att barnen ska vara hos den andra föräldern.
På det du skriver låter det som att inget sådant finns och alltså gör inte polisen något.

Sen skrev någon något om att barn får bestämma mer när de är tolv år. Den lagstiftningen är ändrad, nu står det att man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad när man bedömer vad ett barn vill. Syftet med lagändringen är att yngre barn ska få rätt att komma till tals.

Om handläggaren på soc har semester ska ni be att få tala med dens chef. Det är bäst om barnens pappa ringer eftersom det p g a sekretessen är svårt att prata helt öppet med dig.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Polisen hämtar bara barn om man begär verkställighet av en dom eller ett avtal godkänt av soc som säger att barnen ska vara hos den andra föräldern.
På det du skriver låter det som att inget sådant finns och alltså gör inte polisen något.

Sen skrev någon något om att barn får bestämma mer när de är tolv år. Den lagstiftningen är ändrad, nu står det att man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad när man bedömer vad ett barn vill. Syftet med lagändringen är att yngre barn ska få rätt att komma till tals.

Om handläggaren på soc har semester ska ni be att få tala med dens chef. Det är bäst om barnens pappa ringer eftersom det p g a sekretessen är svårt att prata helt öppet med dig.

Jag har aldrig förräns ikväll pratat med nån, och det var för att sambon var på jobbet och jag ville lugna barnen.
i papprerna från socialen står tydligt att allt ska vara för barnens bästa och vi har bedömts vara trygga och detta är deras hem.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Soc kan inte bestämma något om de inte tvångsomhändertar barnen. Det kan göra en bedömning och rekommendationer och säga att de ansöker om tvångsomhändertagande om man inte följer det de säger.

Är familjerättssocionom själv och en sådan ni ska prata med på kommunen där ni bor, men jag har precis som många andra en välbehövlig semester. Jag tycker att du fått flera kloka råd här!
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

.

Så nu sitter vi här... Kan verkligen polisen hämta dem när de är folkbokförda här? Och om de kommer och barnen på 11 och 13 år själva säger att de inte vill åka med, kan de tvinga dem?

Och hur förklarar man som mamma som vill barnens bästa att hämta dem mot sin vilja med polis??

Som flera sagt, oroa dig inte för polisen. Det krävs mkt för de ska hämta, t ex en dom eller likvärdigt beslut. Och så krävs en begäran från andra parten om att det verkställs/handräcks. (Alt att barnen far illa om det finns ett beslut om omhändertagande, men det är inte alls aktuellt i ert fall)

Och det finns ingen dom eller beslut, så tomma hot och ord.

Hur man som förälder förklarar.. I mitt ex som jag drog så en vettig förälder har extremt svårt att motivera det. Var ju därför mammas fd sambo 'gav upp' och frånsa sig den tilldömda ensamma vårdnaden. För enda sättet var att hämta dottern hos mamman med polis, och han kunde inte förmå sig till det, just för dotterns skull.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Men herregud, jag förstår inte hur fan man kan bete sig som Mamma till 2 barn, STÅ PÅ DIG!

Pratat med Soc ännu?
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Nu har jag läst hela tråden och jag tycker verkligen förfärligt synd om er allihop !

Barnen verkar ha kommit till att mamman inte kan manipulera dem längre ! Det är bra. Men kommer att blir fruktansvärt jobbigt. Det viktigaste är ju att vara lyhörda för barnen. Mammans vilja är helt ointressant. Hon har försuttit sina chanser.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Idag ringde en från familjerätten och sa att de skulle starta en utredning som grund för stämningen.
I stort sett så sa hon att det är barnen som själva bestämmer när de vill träffa mamman och så länge det inte är pappan som hindrar eller försvårar så tänker de inte lägga sig i umgänget.
Vi kan inte själva få ut socialens papper men de kommer att visas för tingsrätten och där har vi inget att vara oroliga för.
Så nu blir det nya utredningar mm.
De kommer att prata med barnen och fastställa var de vill bo och väljer de att bo här så blir det så, och då kan sambon söka enskild vårdnad senare.
Så om inget konstigt händer så kommer vi att tjäna på stämningen då det är barnens vilja det handlar om främst.
 
Senast ändrad:
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Det har inte hänt så mkt. Sambon ska på samtal hos familjerätten i början av febr. Hon skickar en massa sms till barnen att dom sviker henne mm, för de vill inte åka till henne..
Sist igår så skrev hon nåt sms till dottern som svarade, sen kom ett från henne där hon skrev: Jag har svårt att tro att hon kan ha skrivit det själv med tanke på stavningen, men vi får väl se....
1 min senare kom: Oj förlåt gumman, du kan ju inte veta att min kompis är ordblind och skriver en massa konstiga saker.......:crazy:
Hon skrev tydligen det första till en kompis och menade på att det inte är dottern som skriver sms från sin mobil utan nån av oss vuxna, och skickade det av misstag till dottern. :mad:
så jag antar att hennes nästa drag är att säga till rätten att vi skriver barnens sms för att hindra dem från att träffa henne...

jag blir inte förvånad av nånting längre..

Det enda positiva hittills är att vi nu äntligen ska få underhåll för 2 månader som vi väntat på sen augusti, alltid nåt iaf..
Vi ska sätta advokat för att se om vi kan få resten på nåt sätt. Och nej, det är inte pengar som är viktigast, men att få hem två stora barn utan ett extraplagg med sig när man har 6 st blir en stor utgift samtidigt som man vill kunna göra nåt roligt med dem oxå..

Så nu får vi se vad som händer och hoppas att hon gör bort sig själv istället.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Så nu får vi se vad som händer och hoppas att hon gör bort sig själv istället.

Och det tror jag hon gör. Hon gjorde det med sms:er och hon kommer göra det igen. Skulle hon påstå att ni skriver barnens sms så gör hon bort sig rejält. Det hon skriver kommer knappast kunna gagna henne.
Lycka till med utredningen, jag tror der kommer gå bra.
 
Sv: Sambon är stämd!! av exet! (låångt)

Uppdaterar vad som hänt.

Barnen var hos familjerätten förra veckan och sa att de vill bo här och träffa mamman varannan helg om hon är nykter och slutar bestämma saker över huvudet på pappan.

Hon har sen sist skickat sms till barnen varje helg att de ska komma till henne fast hon inte pratat med sambon om det. Förra helgen fick bonussonen höra av en kompis på torsdag att han skulle vara med honom hela helgen hemma hos mamman, för det hade deras mammor bestämt :eek: Fast då sa han att det skulle han inte, så då fick de träffas här istället.
Så har det hållit på hela tiden nu, hon skickar sms till barnen och när de säger att hon ska prata med pappa istället så säger hon att hennes telefon är trasig :angel: men sms går bra att skicka och även att ringa deras mobiler.

Idag var sambon på förförhandling i tingsrätten och detta kom de fram till :
Barnen ska vara hos sin mamma varannan vecka från tors kväll till måndag morgon, alltså ungefär det sambon ville. Hon måste då hålla sig nykter hela tiden annars ändras det. Barnen måste vara där hennes helger annars åker sambon dit för att undanhålla dem, vilket jag tycker är skumt, hur tvingar man dem om de inte vill?

Advokaten tyckte att han skulle vara nöjd då det är närmare hans önskan än hennes som var varannan vecka eller heltid. Nu återstår att säga till barnen att de ska vara där varannan helg och se vad de säger.

Kan tillägga att vi fått höra på 2 håll att mamman innan jul hade en kompis hemma och drack vin, och enligt en annan gick full på byn med blåtiror på julafton, så vi får väl se hur hennes nykterhet håller i sig.

Skönt iaf att det inte blir nån utdragen rättegång.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 700
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 391
Senast: kubikmeter
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 061
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp