Bukefalos 28 år!

Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag försöker säga att vilken än anledning sambon har till att inte vilja diskutera hund, hur rimlig den än är, så är det ju hans ansvar att förmedla det. Om TS är för på och får honom att känna sig oviktig så måste han ju säga det, TS kan ju inte veta vad han känner. Om TS hundprat med barnen gör honom obekväm och får sig att känna sig exkluderad/manipulerad får han också säga det. Det är ju svårt för TS att bemöta honom på ett sätt som han är bekväm med om han inte kan förklara vad TS gör för fel. Hur andra känner sig är inte alltid lätt att lista ut och anledningarna kan ju vara miljontals. Det allra bästa vore om sambon kunde ta upp hur han anser att konversationen kan utföras på ett produktivt sätt, exempelvis: "vi kan diskutera hunden, men då vill jag att du slutar med (beteende), låter mig prata till punkt utan att avbryta, tar min oro seriöst och diskuterar det respektfullt, inte kommer med dömande kommentarer... Osv"
 
Nu finns det ju andra små hundar än Chihuahua och ts är öppen för förslag.

Sen är jag lite nyfiken på varför han ska få välja hund när hon ska betala och sköta den och det är hennes vardag som drabbas. Hon kommer vara hemma med hunden. Kan ts mamma vara hundvakt till en större hund? Är det lika lätt för barnen att göra aktiviteter med hunden? Är den lika lätt för ts att ta med när hon åker iväg som det skulle vara med liten? Behövs det annan bil?

Ska han vara med och välja så får han ju ta minst 50% av ansvaret också. Ville han det?

Hade du velat bli tvingad att skaffa en chihuahua som du ska sköta och vara hemma med 95% av tiden? Det är ju ologiskt.
Kanske inte välja hund men ha en åsikt om hund tycker jag. Tex inte chihuahua. Det är nog den bjäbbigaste ettrigaste rasen som finns. Vill man inte ha en kaxig och bjäbbig liten hund är det kanske inte rasen man ska tvinga på sin sambo då tänker jag.
 
Jag tänker mest kring resor. Vår stora hund hade behövt åka i bagaget på flyget om vi ville resa utomlands. Grannen tog med sin Vavva i en väska i kabinen! Osv. Att nånsin binda en hund utanför en affär är HELT uteslutet i min värld. Men att en så liten hund skulle hindra en i ens vardagsliv känns konstigt. Alla hundar behöver ensamhetstränas, där spelar storleken ingen roll.
I bil, samma sak: vår Beauceron (72 cm, 50 kg) behövde sitta baktill i en kombi med nät, helst i bur. En Chihuahua (som ts vill ha) kan åka i specialväska på ett säte.

Osv.
Tänker inte ge mig in i diskussionen som är avslutad enligt mig, men tänker påpeka det komiska att du kallar det för vavva.
Det kallar jag min hund, kort för Vavilon :D Han hade, om han fått bestämma, nog gärna suttit i en väska i kabinen.
 
" Om två år när barnen är större tänker jag tapetsera om i vardagsrummet."
"Mhm"
"Titta så fint grannarna har det jag kan knappt bärga mig tills jag får göra om i vårt hus!"
.....
"Titta här i butiken, vilken läcker tapet! Skulle inte den passa oss?"
.....
*Två år senare*
"Nu är det dags! Jag har valt det här mönstret!"
"Jag gillar inte det mönstret! Egentligen ville jag aldrig tapetsera om! Du får inte tapetsera om ALLS!!"

🤷‍♂️
 
Min poängen är snarast att hundar inte är välkomna överallt, stora som små.

TS menade att sambon anser att man blir mer bunden av att ha hund, ett utryck för det är begränsningar var hunden är välkommen eller att det är begränsande när det gäller semesterplaner.

Ingen har sagt att små hundar är välkomna ÖVERALLT.

Dom har ju barn. Och TS har ju hundvakt. Varför förstora upp saker så extremt mycket?
 
Kanske inte välja hund men ha en åsikt om hund tycker jag. Tex inte chihuahua. Det är nog den bjäbbigaste ettrigaste rasen som finns. Vill man inte ha en kaxig och bjäbbig liten hund är det kanske inte rasen man ska tvinga på sin sambo då tänker jag.

Det har ju dock påpekats FLERA gånger i tråden att det finns förståelse för om man inte kan tänka sig vissa egenskaper hos hunden men då diskuterar man det.

Ts har ju även sagt att hon kan tänka sig flera raser, men som är små.
 
Hur ordnar man med semestrar så att inte hunden kommer i vägen för sambons önskemål.
Hur ordnar man med hundägande så inte semestrar kommer i vägen för TS önskemål? Semestrar är också tidskrävande, dyra och kräver verkligen planering. Sällan bara att åka till flygplatsen och dra när man har jobb och familj?
TS vill lägga sin tid och sina pengar på en hund. Om sambon inte är med på det blir det ju väldigt märkligt att förvänta sig att TS ska vara med på det han tycker är roligt att lägga tid och pengar på.
 
Från TS, första inlägget:
OBS jag skrev talade med inte nämnde, nämde innebär för mig att man sagt det utan att ha fått respons och därmed inte har någon koll på om personen ens hört det. Det indikerar för mig något man lägger mindre vikt vid.

Tala med innebär för mig någon form av samtal mellan två parter, att man får en respons på något vis och på så sätt får den andres syn på saken.
 
Hur ordnar man med hundägande så inte semestrar kommer i vägen för TS önskemål? Semestrar är också tidskrävande, dyra och kräver verkligen planering. Sällan bara att åka till flygplatsen och dra när man har jobb och familj?
TS vill lägga sin tid och sina pengar på en hund. Om sambon inte är med på det blir det ju väldigt märkligt att förvänta sig att TS ska vara med på det han tycker är roligt att lägga tid och pengar på.
Jag utgår från att de fixat med semestrar tillsammans tidigare och varit okej med det. Det är något de flesta förhåller sig till och inget nytt.

En hund är en ny variabel som kan påverka mycket och man behöver förhålla sig till. Om man har för vana att inte åka någonstans spelar det mindre roll. Har man åkt på charter sommar och vinter kanske man får tänka om helt.
 
Jag utgår från att de fixat med semestrar tillsammans tidigare och varit okej med det. Det är något de flesta förhåller sig till och inget nytt.

En hund är en ny variabel som kan påverka mycket och man behöver förhålla sig till. Om man har för vana att inte åka någonstans spelar det mindre roll. Har man åkt på charter sommar och vinter kanske man får tänka om helt.
Du verkar förutsätta ganska mycket som är till sambons fördel. Spelar ju helt ärligt ingen roll om de gjort det förut om TS hellre lägger tid och pengar på en hund, eller hur?
 
Min sambo vill inte ha några djur och nu står vi här med tre katter och en hund 🤷
Jag hade dock både hund och en katt när vi träffades. Ville ha två katter, dessvärre valde andra katten husse till sin människa så det blev tre katter 😻
Han är minst lika fäst vid dem som jag är även om han suckar en del över dem ibland 😁

Så kvarstår alternativet ett liv utan hund.
Härligt att det funkar för er. Jag tror de flesta kan lära sig att leva med husdjur om viljan finns. Och utan med för den delen.
 
Du verkar förutsätta ganska mycket som är till sambons fördel. Spelar ju helt ärligt ingen roll om de gjort det förut om TS hellre lägger tid och pengar på en hund, eller hur?
Jo det spelar stor roll hur man haft det förut. En part vill ändra på det, då behöver familjen förhålla sig till förändringen och om alla kan acceptera den. Om inte så är det inte längre en familj. En ännu större förändring.
 
Nej, inte mer än positivt!
Vi reser typ aldrig. Jag är en hemma-människa och skulle vi gå bort, så är det lätt att ta med.
Min sambo är borta betydligt mer än mig och påverkas minst av en hund.

Jo det spelar stor roll hur man haft det förut. En part vill ändra på det, då behöver familjen förhålla sig till förändringen och om alla kan acceptera den. Om inte så är det inte längre en familj. En ännu större förändring.

Men har du verkligen läst vad ts har skrivit undrar jag? För du hittar på en massa scenarios om deras liv och vad sambon vill göra utan att det sagts. Läs ovan. Detta skrevs i början.

Det går dessutom att lämna bort hunden om man nu vill resa. Förstår inte varför du hittar på problem som inte ens finns.
 
Ingen har sagt att små hundar är välkomna ÖVERALLT.

Dom har ju barn. Och TS har ju hundvakt. Varför förstora upp saker så extremt mycket?
Vad då förstora, jag påtalar att det existerar ställen inte ens små hundar är välkomna och får till svar att små hundar får oftast följa med.

Detbärcliksom inget oknt fenomen att hundar inte alltid är välkomna.
 
Men har du verkligen läst vad ts har skrivit undrar jag? För du hittar på en massa scenarios om deras liv och vad sambon vill göra utan att det sagts. Läs ovan. Detta skrevs i början.

Det går dessutom att lämna bort hunden om man nu vill resa. Förstår inte varför du hittar på problem som inte ens finns.
Tja sambon verkar anse att han blir bunden, det står visserligen i andra än citerade inlägg. Sen har jag mest svarat på andras påståenden om saker som inte är problem/ inte påverkar. Vissa vill ha det till att den nya familjemedlemen inte påverkar alls.
 
Vad då förstora, jag påtalar att det existerar ställen inte ens små hundar är välkomna och får till svar att små hundar får oftast följa med.

Detbärcliksom inget oknt fenomen att hundar inte alltid är välkomna.

Men alltså? TS åker sällan till ställen där hunden inte kan följa med skriver hon. Och små hundar är välkomna på betydligt fler ställen än stora. Ingen har sagt att hundar får följa med exakt överallt. De behöver ju inte vara ett plåster 24/7. Hur är det här ens något att ta upp? Tror du inte själv att ts fattar att hunden inte kan följa med in på ICA tex?

Själv åker jag sällan till platser där jag inte kan ta med hundarna heller. Om jag nu måste åka till en sån plats, så får hundarna vara hemma, i bilen eller hos hundvakt. No problem? Varför skapa problem där de inte finns 😅
 
OBS jag skrev talade med inte nämnde, nämde innebär för mig att man sagt det utan att ha fått respons och därmed inte har någon koll på om personen ens hört det. Det indikerar för mig något man lägger mindre vikt vid.

Tala med innebär för mig någon form av samtal mellan två parter, att man får en respons på något vis och på så sätt får den andres syn på saken.
Det är ju lite svårt att ha ett samtal när sambon varit tyst om det innan. Eller hur menar du? Om jag säger till min sambo att jag vill köpa en dyr dammsugare i en konversation och han inte svarar så antar jag att han är okej med det. Det är ju inte bara mitt ansvar att ta upp för och nackdelar, han har ju också ett ansvar att ta upp saker som han tänker på, exempelvis att låta mig veta att vår ekonomi är inte bra just nu. Svårt att ha en konversation när någon inte svarar. Det framgår inte att han inte lyssnat i TS inlägg.
 
Tja sambon verkar anse att han blir bunden, det står visserligen i andra än citerade inlägg. Sen har jag mest svarat på andras påståenden om saker som inte är problem/ inte påverkar. Vissa vill ha det till att den nya familjemedlemen inte påverkar alls.

Han anser det ja. Eller skyller på det. Han skyller också på att det kostar, trots att han inte behöver betala något. Men eftersom att det är ts som är hemma med hunden, hon även har barn samt redan har en redo hundvakt och hon sällan åker iväg så förstår jag inte varför de skulle bli särskilt bundna.
 
Om min ponny går bort innan jag har möjlighet att köpa en påläggskalv och jag berättar för någon jag träffar att "bara så du vet så är jag en hästmänniska och kommer skaffa häst när tid/pengar finns" och den jag träffar svarar typ "jag gillar hästar, de är fina djur" så hade jag verkligen blivit chockad (och förbannad) om partnern sen säger blankt NEJ till att jag köper häst för MINA pengar. Liksom what.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 270
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 616
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp