Bukefalos 28 år!

Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska jag dumpa min sambo för en sån här sak?
Det kan bara du svara på. Din sambo säger sig vara beredd att dumpa dig om du skaffar en hund. För mig skulle det betytt mer än hunden själv (eller vad nu konflikten gäller) om någon varit beredd att dumpa mig över något de inte ens vill diskutera. Vill du leva med någon som ställer den typen av ultimatum? "Så här ska det vara" håll käft om det jag vill inte höra mer om det. Vad blir nästa ultimatum som inte får diskuteras?


Sen tycker jag strategin om att dra in barnen, använda brev och videos känns sisådär, men förståelig om han vägrar prata om det.
 
Du minns det säkert, om du faktiskt hört det, för du är djurintresserad. Alla tänker och reagerar inte på samma vis, för många är djur något irrelevant som man egentligen inte bryr sig om eller reflekterat över och glömt lika fort som det sagts i den mån man hört det.

Jag hade även kommit ihåg om någon nämnt en specifik drömbil, drömhus, drömställe att bo på, något annat intresse de vill ta upp igen när barnen är större eller annat specifikt som de pratat om som kommer påverka livet i mer eller mindre grad.

Om jag absolut inte kan tänka mig det, så säger jag givetvis det direkt så får personen själv ta ställning till vad som är viktigast. Det är ju konstigt att helt ignorera något som personligen dessutom är ett tvärnej?
 
Det är några år sedan detta togs upp. Och nu i efterhand skulle jag ha varit mer tydlig med min önskan. Jag har hintat många ggr när vi träffat andra hundar men inte tagit upp det som diskussion på samma sätt. Första riktiga samtalet kom förra sommaren och då var det tvärt nej. Jag har gått och hoppats på att han ska ändra sig, men icke.

Om han nu sa nej vid det första riktiga samtalet om att skaffa hund så har han ju svarat dig när du tog upp det till ett riktigt samtal. D.v.s. inte bara hintar. Han verkar däremot ha varit tydlig vid det första riktiga samtalet om att skaffa hund. Trist situation! Jag hoppas att ni löser det så att alla inblandade blir nöjda!

Jag vill inte heller ha hund så jag kan förstå honom. Inte ens om någon annan tar hand om den till 100%. För att jag vill inte bo med hund. Definitivt inte med en hund som är framavlad för att larma. Hade blivit tokig på hunden om den skällt i tid och otid. Jag tycker att det är rätt trevligt att gå ut och gå med hund lite då och då (obs! väluppfostrad och tränad hund som kan gå lös). Jag tycker att det är rätt trevligt att hjälpa en hundägare att träna hund. Men just att bo med hund vill jag inte göra. Och då är jag uppvuxen med hund.
 
Fast här får ju även du kompromissa OM han nu kan tänka sig en lite större hund.

Din tid äger inte han så den lägger du givetvis på vad du vill om du är beredd på att ta HELA ansvaret.

Om du har råd så är det också dina pengar. Har ni gemensam ekonomi så blir det mer komplicerat. Då får ni titta på hur mycket var och en av er lägger på hobby och fritid inklusive vad dina barn kostar så att det blir rättvist.
Ja men det hjälper tyvärr inte. Även om jag säger att om vi kan välja en tsm, så kvarstår det faktumet att han inte vill ha hund alls.
Vi har inte gemensam ekonomi.
 
Nej, och nu vågar jag inte prata om det mer för att han blir irriterad. Han avskyr tjat och senast i söndags lade vi upp förslaget till honom i form av brev och videos. Det hjälpte inte.
Tycker du att det är rimligt att du inte vågar prata mer om det här för att han blir irriterad? Det här ju viktigt för dig, ni måste väl ändå kunna prata ut ordentligt om det här? Ingen gillar tjat men jag förstår inte hur något som är viktigt för dig att reda ut är tjat?
 
Det kan bara du svara på. Din sambo säger sig vara beredd att dumpa dig om du skaffar en hund. För mig skulle det betytt mer än hunden själv (eller vad nu konflikten gäller) om någon varit beredd att dumpa mig över något de inte ens vill diskutera. Vill du leva med någon som ställer den typen av ultimatum? "Så här ska det vara" håll käft om det jag vill inte höra mer om det. Vad blir nästa ultimatum som inte får diskuteras?


Sen tycker jag strategin om att dra in barnen, använda brev och videos känns sisådär, men förståelig om han vägrar prata om det.

Ja, jag hade ju blivit rejält irriterad om någon skickade barn för att övertala mig att skaffa en hund jag inte vill ha. Det hade känts som utpressning för man vill ju inte vara taskig mot barnen. Mänsklig sköld på nåt sätt.
 
@ChillyQ måste ni bo ihop då? Ni kanske passar bättre som särbos/ibland-bos?
Om han ändå är borta mycket och du har en längtan efter ett hem och liv med hund. Man måste ju inte dumpa helt men ni kanske ska ta bort de eminent som gör att det skaver. Ni verkar inte helt enade i hur er vardag och hem ska vara.
 
Jag hade även kommit ihåg om någon nämnt en specifik drömbil, drömhus, drömställe att bo på, något annat intresse de vill ta upp igen när barnen är större eller annat specifikt som de pratat om som kommer påverka livet i mer eller mindre grad.

Om jag absolut inte kan tänka mig det, så säger jag givetvis det direkt så får personen själv ta ställning till vad som är viktigast. Det är ju konstigt att helt ignorera något som personligen dessutom är ett tvärnej?
Det är inte konstigt om han inte ens hört det. Sen tycker jag att det är viktigt att kunna se saker från flera håll, ingen tänker och uppfattar saker precis som en själv. Någon kan tycka något i stil med " det är i framtiden, hon ändrar sig säkert", eller "en hund blir trevligt" och tänka på en stor dobberman och sen som här tycka att det blr för dyrt och jobbigt.

Jag tror jag hade uppfattat det som ett önskemål om någon inte lägger mer vikt vid något än att nämna det och inte som ett absolut odiskuterbart krav. Har någon som vilkor att vi ska göra xxxx som deal breaker så hade jag förväntat mig en ordentlig diskussion.
 
Fast nu var det min dotter som skrev ett brev. Det är inget jag styr över.
Men du kunde hållit barnen utanför och diskuterat med sambon när det gäller hund först. Alla gillar inte situationen "alla mot en" vilket det lätt blir om man drar in barnen och vill köpa djur. Det verkar inte som det skulle spelat så stor roll här i och för sig.
 
Men du kunde hållit barnen utanför och diskuterat med sambon när det gäller hund först. Alla gillar inte situationen "alla mot en" vilket det lätt blir om man drar in barnen och vill köpa djur. Det verkar inte som det skulle spelat så stor roll här i och för sig.
Mina barn är så pass stora att de har en egen vilja och kan uttrycka sina önskemål.
 
Det är inte konstigt om han inte ens hört det. Sen tycker jag att det är viktigt att kunna se saker från flera håll, ingen tänker och uppfattar saker precis som en själv. Någon kan tycka något i stil med " det är i framtiden, hon ändrar sig säkert", eller "en hund blir trevligt" och tänka på en stor dobberman och sen som här tycka att det blr för dyrt och jobbigt.

Jag tror jag hade uppfattat det som ett önskemål om någon inte lägger mer vikt vid något än att nämna det och inte som ett absolut odiskuterbart krav. Har någon som vilkor att vi ska göra xxxx som deal breaker så hade jag förväntat mig en ordentlig diskussion.


Jag tycker nog det är rätt konstigt om man inte hör/märker sånt som ens partner pratar om att de vill göra i framtiden.

De har ju dock inte gemensam ekonomi och ts kommer sköta hunden.
 
Mina barn är så pass stora att de har en egen vilja och kan uttrycka sina önskemål.
Jag är säker på att dina liksom de flesta andra barn båda har vilja och förmåga att uttrycka den, men tvivlar på att de kommit på iden just nu och att de önskar samma ras som du utan ni kommunicerat om det.

Jag tror däremot inte att din sambo ser det så när du och dina barn diskuterar hund och kommer fram till ras utan att han är med. Jag skulle nog blivit ganska sur om min sambo gjorde något liknande. Om jag nu uppfattar det rätt när du skriver "Började prata om detta redan förra sommaren. Jag och barnen alltså."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 431
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 633
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 407
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp