samlad skritt!

J

josse

har redan frågat på barocksidan, inget svar, så jag provar här i stället. Nu är jag igång med mina frågor (igen :o).
När jag försöker samla min häst i skritt, så fixar hon (eller jag?)endast detta i långsamt tempo, går det för fort dyker hon ned och slutar jobba med bakdelen. Är detta "normalt"? Antar att hon behöver stärkas först i långsamt tempo, eller är det något annat fuffens? Kan det var att hon knäpper av i nacken (är så himla orolig för detta fenomen)Tycker att det känns som om hon verkligen jobbar och hon känns mjuk i båda sidor och lätt att styra och lyssnar bra på små signaler. Nu blev det många frågor, är det någon som har en reflektion/eller liknande upplevelse?
 
Ju saktare den gå ri skritt ju bättre jobbar den. Hur det känns? När den börja bära så känns den tjockare och det känns som att den vickar lite på häcken, som att magen börjar svinga från sida till sida, som om du känner dens bakbensröresler så himla tydligt, du känner hur länden pumpar i varje steg.
 
Jo, det känns om om Pållan blir lite som en uppblåst padda :idea:, hela hon lyfts liksom upp, förhoppninsvis verkar det gå åt rätt håll. Tack för respons! :rofl:
 
Det är jobbigt för hästen att gå i samlad skritt. Gör det därför bara korta sträckor i taget. Några meter i samlad skritt, läng tygeln och se så hästen söker framåt neråt. Det gör den inte om den bara knäpper av i nacken.

Om det känns som om hästen blåser upp sig som en padda så är det nog rätt. Det känns som om du höjs upp en decimeter..

Om du vill underlätta för hästen så kan du lätta lite i sätet, på min häst blev det en väldig skillnad när jag gjorde det. Sen kan du gå vidare till trav här i från... Men det är ett annat kapitel.

Hoppas att det går bra!
 

Liknande trådar

Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
2 758
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 006
Senast: Anonym_85
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp