Bukefalos 28 år!

Samma hovslagare- hur länge??

Jag har haft häst i 4 år. Först hade jag en hovslagare i 3 år, men han slutade. Han var väl inte så jättebra, hon var lite sned i hovarna (men det märkte vi inte förrän efteråt) men han var billig och kom alltid i tid.
Nya hovslagaren är jättebra! Han är noggrann och är inte främmande för att lägga på specielskor om det skulle behövas. Ibland är han ruggigt dålig på att passa tiden, men han bor granne med stallet så han brukar svänga förbi när han kommer hem eller på helgen och sko istället. Och han tar in/släpper ut själv om man inte kan vara där hela tiden.
Tycker inte man behöver byta hovslagare om man är nöjd och det funkar bra. Varför skulle man?
 
Vi har haft sedan 93 och haft samma hovslagare sedan dess. Om vi inte hade haft henne skulle jag aldrig kommit in på travbiten och kunnat lära mig så mycket. Nu praktiserar jag där och lär mig att delvis sko. Hon är självlärd men har skott i 25 år och aldrig enligt mig gjort något fel.

Cissi :bump:
 
Jag byter inte hovslagare ofta.
Hade en viss hovslagare i en väldans massa år tills han slutade med det yrket.
Efter honom så provade jag ett fåtal, men ingen passade riktigt tyckte jag. Men så hittade jag en som var otroligt duktig och trevlig, men som hade en benägenhet att ställa in 2-5 ggr i rad, så jag blev då tvungen att sluta anlita honom, för det håller ju inte.
Nu har jag en jätteduktig och trevlig hovslagare som jag har haft i.. kan det vara 1,5 år kanske? Lite drygt. Har väl inga direkta planer på att byta. Jag är väldigt nöjd.
 
Hoppsan vad tiden går! Det blir nog 12 år som jag har anlitat min hovis. Han är duktig, snabb och punktlig - ringer om han blir 15 min sen, enda "problemet" kan vara att han ibland kommer lite för tidigt!
/P
 
Så, nu har hovis varit här!

Allt gick bra, lika trevlig som alltid.
Snösulor på damen som har skor, verkat de andra två.
Bjöd han på kaffe ( som vanligt) & nybakt kaka!!

Han skämtade & sa att när han fyller 40 går han i pension, det sa jag att det GÖR du INTE alls.. Jag påpekade att han har 2 års uppsägningstid... ( Då säger jag väl upp mig nu, är 37½ sa han...). Vi får väl se, men det lät som på skämt..
 
Vi har haft samma hovslagare sen 2000 jag vill inte byta för allt i världen. Mina hästar :love:honom. kommer alltid i tid :cool: ringer om han är minsta försenad.

Vi har en hovslagare på sommarbetet också, han är lika bra.

Det är svårt att få tag på dem bra hovisarna, man får muta dem lite till jul.

Nanne/ :banana:
 
Den jag har nu har jag haft i 3 år tror jag. Den förra flyttade 30 mil. Har bara bytt pga missnöje en gång, han hade satt på för korta skor :confused: tror jag det var, i alla fall var hon på sommarbete i "gamla staden" och skoddes av "gamla" hovisen som såg att hovarna hade belastats fel pga detta :mad: Tack och lov inga följder.

Annars har jag bara bytt när antingen jag eller hovisen flyttat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 080
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp