Samma täcke inne och ute

BernT

Trådstartare
Är det bra att ha samma täcke inne i stallet under natten som sen ute i hagen?
De blir inte frusna av att stå inne i stallet med tex 400 g och sen gå ut i 15 minus med samma täcke? Iofs rör de ju på sig ute...
Känns inte så mysigt för min häst att först ha ett 300 g stalltäcke och över det ett 400/500 g täcke.
Det låter så mycket, iofs ska han helklippas, men det måste ju vara lättare att röra sig också om man bara har ett lager med ''kläder'' ;)
Jag tycker det här med täcken är lika svårt varje år, jag vet att jag är tjatig :o

Sv: Samma täcke inne och ute

Istället för att lägga på ett 400-täcke på ett 300 kan du väl lägga på ett runt 100-200?

Nä iofs, men då är det ju det där med dubbla täcken. Jag tycker inte om det.

Ett 400-500g tjockt täcke bör räcka även om hästen är klippt. :crazy: Öka grovfodergivan annars...

Det räcker säkert, tänkte mest ifall det blir som för människor, typ om jag går runt i min jacka inomhus blir det ju väldigt kallt när jag sen går ut i den (ja jag är sämst på att förklara) :p
Tänkte om det var det samma för hästar.

Ja det bör väl vara så.

I vissa stall kan det ju nästan vara kallare ibland än ute beroende på luftfuktigheten. Men nu ska vi nog inte tänka så mycket för då får man aldrig rätsida på det där.. :p

Jag vill heller inte ha dubbla täcken. Inte samma inne och ute heller. Mina hästar har stalltäcke inne och vinter-utetäcke ute på vintern.

150 eller 300 g stalltäcke beroende på hur kallt det är och 200 eller 370 g ute beroende på hur kallt det är.

I vårat stall måste man sätta på hästen dt täcket den ska ha ute kvällen innan, för de lägger INTE på täcke, har hästen inte täcke när de kmr på morgonen o ska släppa ut, så släpps den ut utan täcke :crazy:

Tkr inte riktigt om att han ska behöva ha samma täcke hela tiden, men jag har inte så mkt att välja på, men försöker iaf byta mellan olika täcken (har 2st lika tjocka av alla täcken:p) och om jag har möjlighet så får han stå men stalltäcke på så åker jag och byter på morgonen;) Har funkat bra ändå :D

har du inte täckesservice eller vill du bara ha ett täcke?

jag tycker det beror på temperaturen i stallet, känns fel att gå från 15+ till 15- med samma täcke....

sen ogillar jag att ha utetäcken inne då dom oftast är så stela och bylsiga jmf med innetäcken. och kanske är dom våta också...

Jag hade haft på hästen ett 200 gram inne och sen lagt på ytterligare ett 200gram innan den ska ut:)

Byt absolut täcke om du har möjlighet. Jag skulle aldrig vilja låta min häst stå inne med ett utetäcke för att sedan gå ut med samma täcke mot kroppen.

Dvs byt täcket närmst hästen. I det här fallet ett stalltäcke som är tunnare o ett utetäcke som är tjockare. Så hade jag gjort.

tkr det är bäst att skilja på ute- o innetäcken.

...och även om hästen är klippt så ska du inte behöva packa in hästen i en massa täcken ;)

har du inte täckesservice eller vill du bara ha ett täcke?

jag tycker det beror på temperaturen i stallet, känns fel att gå från 15+ till 15- med samma täcke....

sen ogillar jag att ha utetäcken inne då dom oftast är så stela och bylsiga jmf med innetäcken. och kanske är dom våta också...

Finns ingen täckesservice. Och jag kan inte åka upp innan skolan för att byta.
15 + är det väl inte inne, men 3-5 kanske.
Våta täcken är ingen fara, har två av varje tjocklek, så då byter jag ju bara på kvällen innan jag åker hem. Men de är ju stela och bylsiga som du säger.

Dvs byt täcket närmst hästen. I det här fallet ett stalltäcke som är tunnare o ett utetäcke som är tjockare. Så hade jag gjort.

Isåfall får han gå ut med stalltäcke och utetäcke. För det byts inga täcken i stallet, bara läggs på.

Har samma bekymmer som du, att täcken inte byts i stallet. Det är ett jäkla göre, man vet inte alls hur man ska göra.
Min lilla arab-herre är dock inte klippt än, men kommer väl bli det under de närmsta åren, då kommer vi till det stora problemet.
Nu får han tyvärr stå inne med sitt regntäcke på, även under natten. Dock aldrig blöta täcken, utan alltid torra då jag har många att byta mellan.

Det känns tråkigt, för mig hade han gärna fått såt utan täcke inne, eftersom det är ett så litet stall och blir rätt varmt om nätterna.

Kan dock inte ge dig några råd om hur du ska göra, tyvärr, men kan glädja dig med att vi är många som har samma bekymmer :cool::p

Okej, då skulle jag valt att ha tex 300g innetäcke och ett utetäcke över det. Då kan du ju variera tjockleken på utetäcket efter hur kallt det är. :)

Smaart. Gör nog så.
Det är såna här gånger man vill ha eget stall och bestämma själv över täckesbyten :p

Oki, då röstar jag på att göra som Centaur sa, ett innetäcke som standard o olika utetäcken beroende på vädret :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 839
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 374
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 057
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka