Sammanfogad tråd om ryttarens utrustning på tävling.

Sv: Kavaj på lokaltävling?

går det inte bra att ha en vanlig svart tröja/mörkblå? med en vit polo under..

Pontiac skrev:
hejsan!

ska ut o tävla min första lokala tävling snart och jag undrar om det står i Tr att man måste ha kavaj, skjorta och ridstövlar??
Jag har TR I (gemensamma regler) men jag hittar ingenting om det där.
Någon som vet??
är de dressyr eller hopp? i hoppning får man tävla i klubbjacka i lokal har jag för mig...sen så ser det snyggare ut om man har kavaj;)

Jodå, det ska gå bra. Jag har tävlat i både tunna långarmade tröjor och tjockade, tom på regional, för ett par år sedan.

vita ridbyxor, kavaj, skjort...

Alla dessa måsten.
men man behöver väl inte ha det i lokal hoppning har jag hört,

har även hört att det räcker med en vanlig tröja, färger på byxa/tröja som passar ihopa alltså, inte rött och orange t ex...

eller har jag fel?

Sv: vita ridbyxor, kavaj, skjort...

redan när jag "bara" tävlade Lokal, så hade jag sådan här utrustning:

4533444.jpg

5238399.jpg

5368402.jpg

Antingen är det lika bra o köpa allt..så man har det elelr så köper man TR och kollar upp vad som gäller :)

det är alltid fint att vara lite uppklädd till tävling!!

På lokal får du rida med nästan vad som helst men det är ju fint att vara lite uppklädd även om man kanske inte behöver hela tävlingskittet.

Nej tyvärr så behöver man inte rida i kavaj längre(tex i hoppning). Dressyren har fortfarande kvar TÄVLINGS-klädseln=kavaj:)
Det är lite synd tycker jag att man tar bort det, för det är som att se konståkare tävla i joggingoverall tycker jag.:crazy:

Jag tycker att det är rätt bra att man inte måste ha en massa kavajer och vita skjortor m.m. Det är inte alla som kommer att tävla i högre än Lokal nivå eller har råd med alla dessa pryttlar när man bara tänkt starta i några tävlingar.
Man kan ju låna av kompisar och så men det är ju inte alla som kan de, eller? Men det är självklart snyggare med finare tävlingsklädsel men Lokalt är ju inte en speciellt stor tävling så då kan man väl få ha vad man vill, bara det ser lite prydligt ut.

Aja, de e iaf min mening... :smirk:

I hoppning behöver du inte ha vita ridbyxor, inte ens ljusa (som man behöver i dressyr).
Färgen är valfri.
Tom reg hoppning behövs inte heller kavaj, utan man får ha jacka eller tröja utan luva och utan reklam.
Skjorta med vit krage eller vit polotröja under måste man ha och man måste också ha tröjan eller jackan över.

När jag tävlar har jag alltid vita ridbyxor, svarta läderridstövlar, svart hjälm (hopphjälm) vit skjorta och svart kavaj. Tävlar jag endast en klubbtävling så struntar jag i kavajen och har en svart tjocktröja över skjortan (utan luva) eller klubbjackan. Hästen har så klart svart utrustning, vitt schabrak och vita benskydd alt. svarta om den behöver.

Tycker att man alltid ska klä upp sig på tävlingar.. är det tävling så är det. Vissa har ju typ vita ridbyxor, en rosa tjocktröja över en vit skjorta eller polotröja, rosa schabrak och benlindor. Det tycker jag oxå är okej på lokalt.. med en "egen" färg istället för svart, men det ska vara snyggt och inte gröna ridbyxor o rött schabrak o turkos tröja..

klädsel

Vad är ok att ha på sig på Dressyrtävling på klubbnivå..?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: klädsel

ridkavaj, plastrong, vita ridbyxor, ridstövlar och hjälm

på min ridskola var det inga speciella regler, bara uppsatt hår.

när den klubben som jag tävlade för förut hade klubbtävlingar fick även ridskole ryttare vara med och man kan ju inte kräva att en ridskoleelev ska ha hela uppsättningen av tävlingsklädsel så man fick rida i vad man ville (ridkläder då naturligtvis) Så fråga på klubben vad man får ha men jag antar att klädseln är ganska fritt.

lundsbo skrev:
I hoppning behöver du inte ha vita ridbyxor, inte ens ljusa (som man behöver i dressyr).
Ännu en väl spridd missuppfattning, ridbyxfärgen är fri även i dressyr.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 475
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 967
Senast: Strandad
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka