Sammanslaget fritids vid lov, delad vårdnad.

Nu har jag inga barn, men jag tycker det är helt galet att det ifråga om separerade föräldrar inte ska vara den förälder barnet bor hos just den specifika veckan (i det här fallet pappans) tider som styr fritids vara eller inte vara. Jag tycker inte man kan jämföra det med föräldrar som lever tillsammans, självklart ska barnet stanna hemma från förskola/fritids om ena föräldern är ledig från jobbet (det vill säga verkligen ledig, inte sover ikapp efter nattjobb) om föräldrarna bor ihop, då finns ju bara ett hushåll med barnet/barnen samt två föräldrar.

Men att som i TS fall låta hennes arbetstider styra så att inte sonen får vara på fritids på pappas vecka (när pappa är i behov av fritids för att han jobbar!) och det dessutom lett till att mormor fått rycka in och ta hand om barnet vissa dagar, det känns för mig helt orimligt? Nu verkar TS och pappan komma överens, men alla separerade föräldrar gör inte det heller. Tror knappast barnet mår bra av att kommunen hittar på en sån här grej så att mamma och pappa har ytterligare något att gräla om ifall relationen redan är infekterad.

(Har hört om föräldrar dock som bytt veckor när det blivit en liknande situation så att den lediga föräldern har tagit barnet under lovveckan för att slippa allt krångel med fritids, men det förutsätter ju också att föräldrarna kommer väl överens och kan samarbeta!)
 
Jo, de dagar då barnet är med den andra föräldern. Det är ju som att säga att jag som gift aldrig kan göra något utan barnet. Självklart kan jag det. När hon är med sin pappa. D.v.s. när vi båda är lediga. Om bara jag är ledig så kan jag ju inte sätta henne på förskola/fritids och åka iväg och roa mig på egen hand. När det var aktuellt (d.v.s. när hon var liten) så var de dagarna våra dagar då vi hade roligt tillsammans och umgicks. Passade på att åka till ställen som kan vara knökfullt på helgen men lugnare på vardagar. Badhuset, museet osv. Det var roliga dagar! När både jag och min man var lediga så kunde jag passa på att åka iväg på egen hand. Men fritids är liksom inte tänkt att användas för att föräldrarna ska kunna roa sig och få egentid. Så jag kan förstå att de vill begränsa antalet barn just under sammanslagningen så att de anställda ska kunna få sin semester för att kunna vara med sina familjer. Precis som att 15-timmars barnen (med föräldraledig förälder) inte fick vara på förskolan på loven utan bara på terminerna.

Fast vaddå de dagar barnet är med den andra föräldern? Som i mitt fall som separerade så skulle det aldrig bli någon dag när jag är ledig. Den helgen sonen är hemma hos sin pappa jobbar jag. Jag är ledig mitt i veckan istället på pappaveckan, men då ska jag vara hemma för att kunna ta emot sonen efter skolan i två timmar innan pappan slutar jobbet och kommer och hämtar sonen, så då kan jag inte heller åka iväg (om jag nu hade velat det).

Som veckan han är hos sin pappa: Måndag jobb, tisdag jobb, onsdag ledig men håller mig hemma för att sonen kommer ett par timmar efter skolan, torsdag ledig men håller mig hemma eftersom sonen kommer hem efter skolan, fredag jobb, lördag jobb, söndag jobb, sen blir det mammavecka och då kommer sonen till mig. Vart någonstans här kan jag ”roa” mig när sonen är hos sin pappa? Vill jag åka och hälsa på en kompis 20 mil bort, när?

Jag hade extremt mycket mer ”fri tid” när vi levde ihop kan jag lova!

Och innan någon misstolkar, nej, jag är inte ute och roar mig före att umgås med mitt barn, och nej jag har inte barn för att andra ska ta hand om det, och ja, jag älskar min unge och spenderar mer än gärna mer tid med honom, utan det är BARA en intressant frågeställning om hur ni andra SEPARERADE föräldrar gör med fritids vid växelvis boende 50/50.
 
Nu har jag inga barn, men jag tycker det är helt galet att det ifråga om separerade föräldrar inte ska vara den förälder barnet bor hos just den specifika veckan (i det här fallet pappans) tider som styr fritids vara eller inte vara. Jag tycker inte man kan jämföra det med föräldrar som lever tillsammans, självklart ska barnet stanna hemma från förskola/fritids om ena föräldern är ledig från jobbet (det vill säga verkligen ledig, inte sover ikapp efter nattjobb) om föräldrarna bor ihop, då finns ju bara ett hushåll med barnet/barnen samt två föräldrar.

Men att som i TS fall låta hennes arbetstider styra så att inte sonen får vara på fritids på pappas vecka (när pappa är i behov av fritids för att han jobbar!) och det dessutom lett till att mormor fått rycka in och ta hand om barnet vissa dagar, det känns för mig helt orimligt? Nu verkar TS och pappan komma överens, men alla separerade föräldrar gör inte det heller. Tror knappast barnet mår bra av att kommunen hittar på en sån här grej så att mamma och pappa har ytterligare något att gräla om ifall relationen redan är infekterad.

(Har hört om föräldrar dock som bytt veckor när det blivit en liknande situation så att den lediga föräldern har tagit barnet under lovveckan för att slippa allt krångel med fritids, men det förutsätter ju också att föräldrarna kommer väl överens och kan samarbeta!)

Vi tänker lika.

Nu har vi som sagt kört pappans tider på pappans veckor, och mina (icke) tider på mina veckor, ingen har ifrågasatt, igen det blev enbart nu under påsklovet (v 16) som det blev ifrågasatt, och då valde vi att vrida och vända lite på oss för att kunna lösa det själva så slipper vi ta upp en extra plats om det nu var så tight.

Men att hålla på såhär VARJE vecka! Vi hade blivit sjuka i huvudet. Kanske om jag hade en fast ledig dag som vi kunde säga att på onsdagar är jag alltid ledig så då hämtar jag sonen efter skolan, men jag är ledig helt olika dagar varje vecka, jag har 5-6 olika tider som jag börjar/slutar på. Det känns som uppbyggt för kaos.
 
Jag har nu pratat med kommunen, och fick till svar att barn med föräldrar som har delad vårdnad ska in med bådas arbetsscheman OM barnet bor hemma med båda föräldrarna, men barn som har boende VÄXELVIS ska schemat in för den föräldern som har barnet den veckan.
Så kort och gott, även om föräldrarna bor ihop, men tex mamman har enskild vårdnad om barnen, så är det enbart mammans schema som det ska gå efter. Även om pappan bor under samma tak och är ledig.

Detta gäller BÅDE vid sammanslagning och vid normala fall.

Alltså så ska barnen gå efter pappans arbetstider när barnen är hos pappan, och är barnen hos mamman ska barnen gå efter mammans arbetstider.

Är jag ledig när jag har sonen har jag såklart inte rätt till fritids, men det finns såklart inte på världskartan, inte hos pappan heller.

Under pappaveckan har jag all rätt att lämna landet om det vore så sa han och skrattade. 😅

Sen var dom tacksamma om det gick att pussla under tex sammanslagningar då det blir väldigt stora barngrupper, men det var absolut inget dom förväntar sig.

(Sonen är 9 år och vi har aldrig behövt dagis/fritids under en sammanslagning tidigare, som iallafall sker 3 ggr varje år, utan det här skulle ha blivit första gången, så nej, vi använder inte fritids mer än nödvändigt utan försöker alltid lösa det på annat sätt, även denna gång med hjälp av min mor.)
 
Jag har nu pratat med kommunen, och fick till svar att barn med föräldrar som har delad vårdnad ska in med bådas arbetsscheman OM barnet bor hemma med båda föräldrarna, men barn som har boende VÄXELVIS ska schemat in för den föräldern som har barnet den veckan.
Så kort och gott, även om föräldrarna bor ihop, men tex mamman har enskild vårdnad om barnen, så är det enbart mammans schema som det ska gå efter. Även om pappan bor under samma tak och är ledig.

Detta gäller BÅDE vid sammanslagning och vid normala fall.

Alltså så ska barnen gå efter pappans arbetstider när barnen är hos pappan, och är barnen hos mamman ska barnen gå efter mammans arbetstider.

Är jag ledig när jag har sonen har jag såklart inte rätt till fritids, men det finns såklart inte på världskartan, inte hos pappan heller.

Under pappaveckan har jag all rätt att lämna landet om det vore så sa han och skrattade. 😅

Sen var dom tacksamma om det gick att pussla under tex sammanslagningar då det blir väldigt stora barngrupper, men det var absolut inget dom förväntar sig.

(Sonen är 9 år och vi har aldrig behövt dagis/fritids under en sammanslagning tidigare, som iallafall sker 3 ggr varje år, utan det här skulle ha blivit första gången, så nej, vi använder inte fritids mer än nödvändigt utan försöker alltid lösa det på annat sätt, även denna gång med hjälp av min mor.)
Ja det torde ju vara den enda vettiga lösningen. Alltså att det är den föräldern som har barnveckan som styr fritidsvistelsen.
 
Fast då kan ju ensamstående föräldrar med skiftarbete aldrig göra något själva. Det tror jag inte är bra för någon. Om ts jobbar varje helg hon inte har barnet måste hon ju få kunna vara ledig och göra vad hon vill någon dag här och då? Nu verkar ju relationen till den andra föräldern vara ok och ts verkar ha en mamma som ställer upp, men hade det inte varit så tycker du alltså på riktigt att ts inte ska kunna roa sig utan barn förrän barnet är stort nog att vara själv hemma några timmar?
Förskola har man för jobb (och sömn efter nattjobb), inte för att ha lediga dagar. Så lediga dagar på sin vecka tycker jag är rimligt att man inte har rätt till förskola.

Däremot utgår jag från att det i normalfallet är veckans boendeförälder som styr tiderna. Annars kan ju tex en arbetande förälder aldrig ha nån vardag med sitt barn om andra föräldern är tex arbetslös?
 
I min värld är det två familjer och dessa två familjer har inget med varandras arbetstider att göra.
I min värld också. Separerar man har barnet i min värld en familj med respektive förälder, men föräldrarna är inte längre i samma hushåll = har inte en familj ihop utan de har bara barnet tillsammans. Två familjer, två skilda scenarion.

Om den ena föräldern skaffar ny familj och blir föräldraledig med ett yngre syskon är det ju också helt orimligt att barnet inte ska få gå på förskola eller fritids den veckan hen bor hos den andra föräldern som för det mesta antagligen jobbar heltid. Skulle ju bli ett fruktansvärt hattande fram och tillbaka hela tiden, och skulle förmodligen heller inte uppskattas av barnet.
 
Då får väl föräldern som vägrar ta hand om sitt barn fråntas vårdnaden. Så får den andra föräldern ensam vårdnad och slipper försöka samarbeta med en idiot.
Så den förälder som inte uppträder som en förälder ä, men ändå vill ha kvar vårdnaden "tvingas" ta hand om sitt barn när denne är "ledig". Jag undrar hur lyckat det här blir för barnet? Jag tar långt hellre ett barn med långa vistelsetiden på förskola/fritids än utelämnat till en förälder som inte värnar om sitt barn.
 
Senast ändrad:
Jag har nu pratat med kommunen, och fick till svar att barn med föräldrar som har delad vårdnad ska in med bådas arbetsscheman OM barnet bor hemma med båda föräldrarna, men barn som har boende VÄXELVIS ska schemat in för den föräldern som har barnet den veckan.
Så kort och gott, även om föräldrarna bor ihop, men tex mamman har enskild vårdnad om barnen, så är det enbart mammans schema som det ska gå efter. Även om pappan bor under samma tak och är ledig.

Detta gäller BÅDE vid sammanslagning och vid normala fall.

Alltså så ska barnen gå efter pappans arbetstider när barnen är hos pappan, och är barnen hos mamman ska barnen gå efter mammans arbetstider.

Är jag ledig när jag har sonen har jag såklart inte rätt till fritids, men det finns såklart inte på världskartan, inte hos pappan heller.

Under pappaveckan har jag all rätt att lämna landet om det vore så sa han och skrattade. 😅

Sen var dom tacksamma om det gick att pussla under tex sammanslagningar då det blir väldigt stora barngrupper, men det var absolut inget dom förväntar sig.

(Sonen är 9 år och vi har aldrig behövt dagis/fritids under en sammanslagning tidigare, som iallafall sker 3 ggr varje år, utan det här skulle ha blivit första gången, så nej, vi använder inte fritids mer än nödvändigt utan försöker alltid lösa det på annat sätt, även denna gång med hjälp av min mor.)
Det lät ju både sunt och bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Äldsta barnet blir 10 år i februari och har börjat påtala att han vill sluta på fritids, men jag tycker det är svårt att veta när man...
2
Svar
25
· Visningar
2 801
Senast: escodobe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp