Sammanslaget fritids vid lov, delad vårdnad.

Min man hade sån tid när dottern gick på förskola och fritids. En ledig dag varannan vecka pga att den var injobbad som du beskriver. Det finns inte på kartan att vi skulle ha henne på förskola/fritids då. Jag vet inte om vi hade fått det eftersom vi aldrig frågade. Vårt mål var ju att hon skulle få så lite tid på förskola/fritids som möjligt.
Nej det förstår jag, tänkte mest på ursprungsfrågan, dvs barnet får inte vara där när en vuxen har semester tror jag gäller i alla kommuner, men nu har ju inte ta semester så hennes ex kan ju kanske ha barnet på fritids ändå.
Vårat barn är rätt lite på förskolan när min sambo är ledig (4-5 h/dag och oftast ledig någon dag och ofta en hel vecka när han är hemma) men det blir för hattigt att vara borta 4 v och sen fulla dagar (7.30-17) i 4 v, så för alla är det bäst såhär. När det blir tal om fritids är det ju annorlunda, då har man ju kompiskontinuiteten i skolan och är hon är äldre :).
 
Vad du tycker är en sak och vad som är tillåtet är en annan. Vid veckovis boende här är det som sagt vistelsetidsförälderns tider som gäller vilket innebär att den andra faktiskt t.o.m kan ta en vecka ledigt i Spanien utan sitt barn.

Det är väl kanske tråkigt för barnen men jag tänker att föräldarna vet vad som är bäst för sitt barn och familjesituation.
Och det är nog olika, i vår kommun får barn inte vara i barnomsorg om en förälder har semester. Vet flera som haft tjafs kring det med sina ex…
 
Nej det förstår jag, tänkte mest på ursprungsfrågan, dvs barnet får inte vara där när en vuxen har semester tror jag gäller i alla kommuner, men nu har ju inte ta semester så hennes ex kan ju kanske ha barnet på fritids ändå.
Vårat barn är rätt lite på förskolan när min sambo är ledig (4-5 h/dag och oftast ledig någon dag och ofta en hel vecka när han är hemma) men det blir för hattigt att vara borta 4 v och sen fulla dagar (7.30-17) i 4 v, så för alla är det bäst såhär. När det blir tal om fritids är det ju annorlunda, då har man ju kompiskontinuiteten i skolan och är hon är äldre :).

Fast så är det ju alltid på sommaren? Min dotter har iaf varit helt ledig varje sommarsemester (3-6 v i sträck) och sen efter semestern gått tillbaka till de vanliga rutinerna. Det är ju inget konstigt med det.
 
Fast så är det ju alltid på sommaren? Min dotter har iaf varit helt ledig varje sommarsemester (3-6 v i sträck) och sen efter semestern gått tillbaka till de vanliga rutinerna. Det är ju inget konstigt med det.
Ja, men jag tror vi pratar om varandra nu, frågan var ju hur det blev för ts som de dagar hon ej är schemalagd och pappan jobbar i sommar. Om hon ska planera för att ”behöva” ta barnet eller inte. Jag har tolkat det som att ts gärna gör det men det kan ju bli struligt om hon tänkt åka bort, det är pappavecka och barnet måste åka med. Beroende på relation är ju sånt här bra att reda ut innan! Jag svarade utifrån hur vår kommun ser på det (dvs lediga dagar berättigar till barnomsorg men inte semester) vårt barn kommer oxå kunna vara ledig hela stängningsperioden, men det är inte bra för henne att vara ledig/gå på förskola om vartannat för någon. Vi kan se på det olika men för oss som lever i det är detta bästa lösningen och gör att vi båda vuxna får lite chans till återhämtning och vi slipper inskolningströtthet varje månad. Hon är så liten fortfarande att en vecka hemma räcker för att det ska bli väldigt trött när det blir långa dagar igen. Uttrycker hon någon dag att hon vill vara hemma så får hon vara det när han är hemma. Förskolan föredrar detta och vi med. Det kanske ändras när hon blir större, men jag tror inte det. Hon gillar sin förskola och mår bättre av att ha kontinuitet där, men korta dagar och mycket ledighet.
 
Hur tänker du att det ska gå till rent praktiskt? När ena föräldern vägrar ta hand om sitt barn och den andra föräldern måste jobba?

Då får väl föräldern som vägrar ta hand om sitt barn fråntas vårdnaden. Så får den andra föräldern ensam vårdnad och slipper försöka samarbeta med en idiot.
 
Då får väl föräldern som vägrar ta hand om sitt barn fråntas vårdnaden. Så får den andra föräldern ensam vårdnad och slipper försöka samarbeta med en idiot.

Just det. Det är precis så enkelt. Eller nej, inte riktigt.
Dessutom har ju barnet rätt till umgänge även med den förälder som inte har vårdnaden. Det är fullt möjligt att ha enskild vårdnad men ändå ha växelvis boende. (Och för den delen tvärtom.)
 
Då får väl föräldern som vägrar ta hand om sitt barn fråntas vårdnaden. Så får den andra föräldern ensam vårdnad och slipper försöka samarbeta med en idiot.
Eh, folk blir ju inte av med vårdnaden eller umgänget trots att de vägrar ta ut sin del av föräldraledigheten och därmed tvingar andra föräldern att ansöka om dispens för förskola innan 12 månader så nu bara tar du saker rätt ur luften.
 
Eh, folk blir ju inte av med vårdnaden eller umgänget trots att de vägrar ta ut sin del av föräldraledigheten och därmed tvingar andra föräldern att ansöka om dispens för förskola innan 12 månader så nu bara tar du saker rätt ur luften.

Jag sa aldrig att det är det som händer. Bara att det borde bli hårdare straff för föräldrar som inte tar sitt ansvar.
 
Nej det förstår jag, tänkte mest på ursprungsfrågan, dvs barnet får inte vara där när en vuxen har semester tror jag gäller i alla kommuner, men nu har ju inte ta semester så hennes ex kan ju kanske ha barnet på fritids ändå.
Vårat barn är rätt lite på förskolan när min sambo är ledig (4-5 h/dag och oftast ledig någon dag och ofta en hel vecka när han är hemma) men det blir för hattigt att vara borta 4 v och sen fulla dagar (7.30-17) i 4 v, så för alla är det bäst såhär. När det blir tal om fritids är det ju annorlunda, då har man ju kompiskontinuiteten i skolan och är hon är äldre :).

Nej, jag har inte semester. Det är enbart påsklovsveckan. Jag jobbar måndag, onsdag, torsdag, lördag och söndag den veckan. På måndag åker han till sin pappa, sen lämnar pappan honom hos mig igen tisdag morgon och hämtar efter jobbet, på onsdag så löste det sig att mamma kunde ta emot honom på morgonen då jag också börjar 7, sen hämtar jag efter jobbet sen får pappan hämta hos mig när han slutar, på torsdag jobbar jag kväll så jag börjar kl 15, då får han vara hos mamma mellan 15 och 16 när pappan slutar. På fredag kommer sonen till mig igen på morgonen och blir hämtad när pappan slutar vid 13. Så vi löste det under sammanslagningen, men det hade blivit väldigt hackigt och rörigt om vi skulle ha det så här hela tiden under pappaveckorna.

Jag jobbar på ett äldreboende och jobbar både dag och kväll, allt från 7-13, 7-15, 13-21, 15-21, 16-21, 16.30-21.30, pappan 7-16 mån-fre.

Självklart så kan vi lösa det under speciella tillfällen som under sammanslagningar, men att flänga såhär varje vecka känns lite väl mäktigt att få ihop.

Vi har som sagt tagit för givet att köra på dagis/fritidstider efter vart han har sitt umgänge den veckan, han har aldrig varit på dagis/fritids på min vecka när jag har varit ledig, inte heller på pappaveckorna när han har varit ledig.

När pappan var föräldrarledig med deras nya så var sonen hemma helt från dagis under hans veckor, sen under mina veckor så gick han någon dag när jag jobbade, detta resulterade i att det blev alldeles för sällan så dagis tyckte att han skulle behöva dit ett par dagar även när han var hos pappan för det blev för nytt för sonen varje gång.

Jag har kunnat jobba varannan vecka i många år, jobbade in två veckor på en vecka för att kunna vara ledig när sonen var hos mig.

Men som sagt, någonstans har vi ändå tagit för givet att fritids bestäms efter hur föräldern han är hos den veckan jobbar.

Under sommaren så delar vi upp semestern så sonen blir oftast ledig hela sommarlovet.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har inte semester. Jag jobbar måndag, onsdag, torsdag, lördag och söndag den veckan. På måndag åker han till sin pappa, sen lämnar pappan honom hos mig igen tisdag morgon och hämtar efter jobbet, på onsdag så löste det sig att mamma kunde ta emot honom på morgonen då jag också börjar 7, sen hämtar jag efter jobbet sen får pappan hämta hos mig när han slutar, på torsdag jobbar jag kväll så jag börjar kl 15, då får han vara hos mamma mellan 15 och 16 när pappan slutar. På fredag kommer sonen till mig igen på morgonen och blir hämtad när pappan slutar vid 13. Så vi löste det under sammanslagningen, men det hade blivit väldigt hackigt och rörigt om vi skulle ha det så här hela tiden under pappaveckorna.

Jag jobbar på ett äldreboende och jobbar både dag och kväll, allt från 7-13, 7-15, 13-21, 15-21, 16-21, 16.30-21.30, pappan 7-16 mån-fre.

Självklart så kan vi lösa det under speciella tillfällen som under sammanslagningar, men att flänga såhär varje vecka känns lite väl mäktigt att få ihop.

Vi har som sagt tagit för givet att köra på dagis/fritidstider efter vart han har sitt umgänge den veckan, han har aldrig varit på dagis/fritids på min vecka när jag har varit ledig, inte heller på pappaveckorna när han har varit ledig.

När pappan var föräldrarledig med deras nya så var sonen hemma helt från dagis under hans veckor, sen under mina veckor så gick han någon dag när jag jobbade, detta resulterade i att det blev alldeles för sällan så dagis tyckte att han skulle behöva dit ett par dagar även när han var hos pappan för det blev för nytt för sonen varje gång.

Jag har kunnat jobba varannan vecka i många år, jobbade in två veckor på en vecka för att kunna vara ledig när sonen var hos mig.

Men som sagt, någonstans har vi ändå tagit för givet att fritids bestäms efter hur föräldern han är hos den veckan jobbar.
Det låter hattigt minst sagt. Såg att jag hade stavat fel men menade att du ju inte hade semester och att barnet i vår kommun då hade fått barnomsorg efter pappans tider. Tur för er att ni har din mamma.
Så resonerar vår förskola oxå, att det är bättre med kontinuiteten.
 
Har varit med om föräldrar som tagit sin semester de veckor barnet är hos den andra föräldern och den andra föräldern gjort likadant. Dvs barnet är på fritids hela sommaren
Jep. Det har jag också sett flera gånger. En mamma jobbade natt och var ledig varannan vecka. Ledigheten inföll då hon INTE hade barnet så barnet träffade mamman ett par timmar varje dag under Mammaveckan, resten var hen på förskolan.
 
Jep. Det har jag också sett flera gånger. En mamma jobbade natt och var ledig varannan vecka. Ledigheten inföll då hon INTE hade barnet så barnet träffade mamman ett par timmar varje dag under Mammaveckan, resten var hen på förskolan.

Men hur kunde hon jobba natt när hon hade barnet? Barnvakt?

Och jag tycker det är fruktansvärt dom få kvällar jag jobbar när jag har sonen, när han är i skolan 8-14, sen jobbar jag kanske 16-21. Hinner bara se han på morgonen och 1,5 timme på eftermiddagen, sen läggdags direkt.
 
Har varit med om föräldrar som tagit sin semester de veckor barnet är hos den andra föräldern och den andra föräldern gjort likadant. Dvs barnet är på fritids hela sommaren
Det låter hemskt, men när jag hör om sånt tänker jag att dessa barn kanske har det bättre på fritids än hos sina föräldrar. Föräldrarna vill uppenbarligen inte umgås med sitt barn och då kanske det är bättre för barnet att vara med fritidspersonal som kan se till barnets grundläggande behov är uppfyllda.
 
Det låter hemskt, men när jag hör om sånt tänker jag att dessa barn kanske har det bättre på fritids än hos sina föräldrar. Föräldrarna vill uppenbarligen inte umgås med sitt barn och då kanske det är bättre för barnet att vara med fritidspersonal som kan se till barnets grundläggande behov är uppfyllda.
Eller så orkar dem inte. Jag känner fler än en småbarnsmamma (finns säkert pappor oxå) som drar ett enormt lass på alla sätt och faktiskt behöver ledigt. Jag skulle kunna vara en av dem om jag satt i den sitsen. Nu gör jag inte det utan kan få min egentid ändå (och skulle som sagt inte kunna göra så i vår kommun). Men jag har tex lämnat barnet på förskolan när jag har varit sjuk för jag har inte reserver över för att vara sjuk själv och ta hand om ett barn helt ensam.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Äldsta barnet blir 10 år i februari och har börjat påtala att han vill sluta på fritids, men jag tycker det är svårt att veta när man...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Senast: escodobe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp