Sammanslaget fritids vid lov, delad vårdnad.

Jep. Det har jag också sett flera gånger. En mamma jobbade natt och var ledig varannan vecka. Ledigheten inföll då hon INTE hade barnet så barnet träffade mamman ett par timmar varje dag under Mammaveckan, resten var hen på förskolan.
Jag tycker det här inlägget är jävligt dömande. Mitt barn träffar mig kanske 4-5 timmar en förskoledag, det tror jag är vardag för de flesta barn. Att jobba natt sliter oerhört och återhämtning är essentiellt för att undvika ohälsa. Det kan ju oxå svara så att veckorna inte gick att skifta pga andra föräldern.
 
Jag tycker det här inlägget är jävligt dömande. Mitt barn träffar mig kanske 4-5 timmar en förskoledag, det tror jag är vardag för de flesta barn. Att jobba natt sliter oerhört och återhämtning är essentiellt för att undvika ohälsa. Det kan ju oxå svara så att veckorna inte gick att skifta pga andra föräldern.
Ja jag dömer absolut mamman i fråga. Hon hade alla möjligheter att fixa sina tider. Hon var bara inte alls intresserad. Hon ville festa på sina lediga veckor och inte hålla på med nåt barn.

Edit ditt barn är inte på förskola 22 timmar i sträck och hemma 2? Eller?
 
Det låter hemskt, men när jag hör om sånt tänker jag att dessa barn kanske har det bättre på fritids än hos sina föräldrar. Föräldrarna vill uppenbarligen inte umgås med sitt barn och då kanske det är bättre för barnet att vara med fritidspersonal som kan se till barnets grundläggande behov är uppfyllda.
Absolut!
 
Jag tycker det här inlägget är jävligt dömande. Mitt barn träffar mig kanske 4-5 timmar en förskoledag, det tror jag är vardag för de flesta barn. Att jobba natt sliter oerhört och återhämtning är essentiellt för att undvika ohälsa. Det kan ju oxå svara så att veckorna inte gick att skifta pga andra föräldern.
Så är det men just det där att vara ledig när barnet är hos den andra föräldern på sommaren. Jag vet att motparten kan vara totalt oböjlig mm så det så, men man måste tänka på sina barn med.
 
Så är det men just det där att vara ledig när barnet är hos den andra föräldern på sommaren. Jag vet att motparten kan vara totalt oböjlig mm så det så, men man måste tänka på sina barn med.
Jo fast det är väl något många kommuner förbjuder. Ts ska ju inte ha semester, bara veckovila och ville planera för barnet in case of att det då inte kan vara på fritids.
 
Jag undrar hur ni ser på vår situation. Vi har inga barn på fritids ska jag tillägga men OM vi hade haft det.

Vi bor i en by barnen har skola. När barnen har pappavecka befinner jag mig oftast på annan ort (för långt bort för att kunna pendla) med min särbo och när barnen har mammavecka arbetar barnens pappa väldigt intensivt för att kunna vara mer med barnen på sin vecka (så att de tex inte ska behöva fritids).

Hur tänker ni att vi skulle ha löst situationen i ursprungsinlägget?
Vill poängtera igen att det inte finns någon situation att lösa då barnen inte har fritids, så frågan är väl semi-hypotetisk 😁
 
Det finns ingen lag som reglerar det här och rent krasst så finns det därmed heller ingen möjlighet för fritids att neka er att lämna ert barn i och med att ni är beviljade plats.

Vi löser den veckan utan problem, jag blev bara så förvånad att dom ville ha in bådas scheman när det bara var ena föräldern som behövde ansöka om plats då alla dagar inföll på dennes vecka, dvs en ansökan borde vara ett schema. Eftersom jag aldrig har behövt lämna in mitt arbetsschema tidigare under alla år sonen gått på fritids så blev jag förvånad att dom ville ha in det nu plötsligt och tänkte helt enkelt att ”det är ju bara dagar under pappans vecka, varför vill dom ha mitt schema också?” just för att jag är så inrutad i att pappan har sina tider sina veckor, och jag kör mina tider mina veckor (som är noll). Och då började jag kolla upp det av ren nyfikenhet och det visade sig att det var vanligt vid just sammanslagningar (vilket jag kan förstå, det ska klumpas ihop barn och dom behöver beräkna personal) men jag blev faktist förvånad över att (om?) det ska vara så här ”alltid”.

Jag tror (och hoppas) att de flesta föräldrarna vill spendera så mycket tid som möjligt med sina barn, men ibland undrar jag om det verkligen skulle göra det bättre för barnen att behöva flänga runt för några timmar här och där?

Som tex, om jag jobbar 7-15, ska sonen först bli lämnad på fritids av sin pappa, sen får han gå på fritids mellan skolan slutar vid 14 och jag slutar 15, sen kommer vi hem vid 15.30, och pappan ska hämta vid 16?

Eller pratar vi bara helt lediga dagar? Då ska pappan köra hit sonen till 6.30, jag ska sen ta han till skolan till 8, sen hämta igen vid 14, sen kommer pappan hit och hämtar vid 16?

Om vi säger att jag skulle bo 30 min ut på landet (det är ändå ingen omöjlighet att man har en halvtimme ifrån varandra) då blir det två timmars restid för pappan att lämna/hämta barn här, när han egentligen har gångavstånd till fritids/jobb.

Skulle ena av föräldrarna sen vara totalt ointresserade av att hjälpa till för att få detta att gå ihop så sitter ju den andra verkligen i skiten.
 
Jo fast det är väl något många kommuner förbjuder. Ts ska ju inte ha semester, bara veckovila och ville planera för barnet in case of att det då inte kan vara på fritids.

Nej jag har ingen semester, detta kom upp för att sammanslagningen är under pappans vecka, och eftersom han som sagt har fritids på sina veckor så tänkte han skicka in en ansökan att sonen skulle behöva fritids den veckan på nya stället också eftersom pappan jobbar som vanligt (förutom måndagen) och när han skulle fylla i ansökan så kom det upp att båda föräldrarnas arbetstidsschema skulle bifogas så blev han förvånad och hörde av sig till mig för att be mig mejla mitt schema till honom så han kunde bifoga det i ansökan om påsklovsfritids. Jag blev då förvånad över att han behövde ha mitt schema med när det är han som ansöker om fritids dessa dagar så jag googlade på det, och då fick jag fram att det verkar vara från kommun till kommun vid just sammanslagningar så jag undrade hur ni andra har det, och iom det så kom det upp att en del anser att är den ena föräldern ledig så ska barnet vara där, även vanliga veckor på vanliga fritids. Något som vi aldrig gått efter, utan vi har kört med fritids efter den som har sonen den veckan jobbar.

Vi löste det kommande påsklovsfritids med att sonen blir här och min mamma som hoppar in just för att han ska slippa sammanslagningen, men eftersom jag inte har något 7-16 jobb så skulle det bli väldigt plockigt och pyssligt om vi skulle lösa det på daglig basis.

Det handlar som sagt inte om någon semester, jag jobbar som jag skulle jobbat annars också, är ledig tisdag och fredag då det är min helg, (jobbar helgen sen) så det handlar inte om att jag har några semesterdagar. Nu kunde mamma ställa upp dom timmarna det kör ihop sig, en morgon och en eftermiddag så sonen slipper sammanslagningen helt och vi kommer inte nyttja någon plats under påsklovet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag undrar hur ni ser på vår situation. Vi har inga barn på fritids ska jag tillägga men OM vi hade haft det.

Vi bor i en by barnen har skola. När barnen har pappavecka befinner jag mig oftast på annan ort (för långt bort för att kunna pendla) med min särbo och när barnen har mammavecka arbetar barnens pappa väldigt intensivt för att kunna vara mer med barnen på sin vecka (så att de tex inte ska behöva fritids).

Hur tänker ni att vi skulle ha löst situationen i ursprungsinlägget?
Vill poängtera igen att det inte finns någon situation att lösa då barnen inte har fritids, så frågan är väl semi-hypotetisk 😁

Du får skippa särbon! :angel:
 
Ja, men jag tror vi pratar om varandra nu, frågan var ju hur det blev för ts som de dagar hon ej är schemalagd och pappan jobbar i sommar. Om hon ska planera för att ”behöva” ta barnet eller inte. Jag har tolkat det som att ts gärna gör det men det kan ju bli struligt om hon tänkt åka bort, det är pappavecka och barnet måste åka med. Beroende på relation är ju sånt här bra att reda ut innan! Jag svarade utifrån hur vår kommun ser på det (dvs lediga dagar berättigar till barnomsorg men inte semester) vårt barn kommer oxå kunna vara ledig hela stängningsperioden, men det är inte bra för henne att vara ledig/gå på förskola om vartannat för någon. Vi kan se på det olika men för oss som lever i det är detta bästa lösningen och gör att vi båda vuxna får lite chans till återhämtning och vi slipper inskolningströtthet varje månad. Hon är så liten fortfarande att en vecka hemma räcker för att det ska bli väldigt trött när det blir långa dagar igen. Uttrycker hon någon dag att hon vill vara hemma så får hon vara det när han är hemma. Förskolan föredrar detta och vi med. Det kanske ändras när hon blir större, men jag tror inte det. Hon gillar sin förskola och mår bättre av att ha kontinuitet där, men korta dagar och mycket ledighet.

Nej det handlar inte om varken semester eller i sommar, utan påsklovsveckan. (V 16) Fritids här på byn slår ihop sig på fritids inne i ”stan” och barnen här på byn som behöver fritids under påsklovet (tis-fre) ska alltså flyttas in till stan dom 4 dagarna.

Dom vill veta hur många barn det blir för att kunna planera personalstyrkan, och det tillfälliga fritids ville ha in även mitt arbetsschema den veckan, trots att det var pappan som skulle ansöka. Vi blev förvånade att dom ville ha mitt schema också eftersom sonen är hos pappan den veckan och jag blev nyfiken på hur det ser ut hos andra, och tydligen så är det många som inte kör som vi gjort, dvs nyttjat fritids dom timmar som den föräldern som har barnet jobbat, utan är mamman ledig en dag under pappaveckan så har/får inte barnet ha fritids den dagen eftersom mamman är ledig och tvärt om.

Ang att åka iväg tänkte jag som ett exempel bara att om jag skulle vara ledig mitt i veckan säg tisdag och onsdag så kan jag inte åka iväg och hälsa på en kompis dom dagarna under pappaveckan eftersom han inte får vara på fritids när jag är ledig. (Ledig, ej semester!!!)

Som tex en annan här som åker till sin särbo när barn har pappavecka, det ”får” hon alltså inte göra då barnen inte ska ha fritids om en förälder är ledig?
 
Jag undrar hur ni ser på vår situation. Vi har inga barn på fritids ska jag tillägga men OM vi hade haft det.

Vi bor i en by barnen har skola. När barnen har pappavecka befinner jag mig oftast på annan ort (för långt bort för att kunna pendla) med min särbo och när barnen har mammavecka arbetar barnens pappa väldigt intensivt för att kunna vara mer med barnen på sin vecka (så att de tex inte ska behöva fritids).

Hur tänker ni att vi skulle ha löst situationen i ursprungsinlägget?
Vill poängtera igen att det inte finns någon situation att lösa då barnen inte har fritids, så frågan är väl semi-hypotetisk 😁

Vadå? Jobbar du inte de veckor barnen inte är hos dig? Det är väl jättebra att pappan jobbar intensivt de veckor han inte har barnen. Det betyder förhoppningsvis att han kan jobba lite mindre när han har dem.
 
Ang att åka iväg tänkte jag som ett exempel bara att om jag skulle vara ledig mitt i veckan säg tisdag och onsdag så kan jag inte åka iväg och hälsa på en kompis dom dagarna under pappaveckan eftersom han inte får vara på fritids när jag är ledig. (Ledig, ej semester!!!)

Ja, alltså, den regeln gäller ju alla. Jag som är gift levde med de premisserna alltid är barnet var litet och behövde förskola/fritids. Var nån av oss lediga, oavsett om det var semester eller annan ledighet, så hade man barnet hemma. Min man jobbade skift då och var pga det ledig (injobbad tid) en vardag varannan vecka. Dottern var självklart hemma den dagen. Inte tusan skickade vi henne till förskola/fritids så att min man skulle få åka iväg och roa sig utan barn. Det fick han göra på helgen när jag också var ledig. Nä, den dagen passade han på att göra roliga saker med henne. T.ex. gå på badhuset eller liknande. Eller bara vara hemma och umgås.
 
Nej jag har ingen semester, detta kom upp för att sammanslagningen är under pappans vecka, och eftersom han som sagt har fritids på sina veckor så tänkte han skicka in en ansökan att sonen skulle behöva fritids den veckan på nya stället också eftersom pappan jobbar som vanligt (förutom måndagen) och när han skulle fylla i ansökan så kom det upp att båda föräldrarnas arbetstidsschema skulle bifogas så blev han förvånad och hörde av sig till mig för att be mig mejla mitt schema till honom så han kunde bifoga det i ansökan om påsklovsfritids. Jag blev då förvånad över att han behövde ha mitt schema med när det är han som ansöker om fritids dessa dagar så jag googlade på det, och då fick jag fram att det verkar vara från kommun till kommun vid just sammanslagningar så jag undrade hur ni andra har det, och iom det så kom det upp att en del anser att är den ena föräldern ledig så ska barnet vara där, även vanliga veckor på vanliga fritids. Något som vi aldrig gått efter, utan vi har kört med fritids efter den som har sonen den veckan jobbar.
Vi löste det kommande påsklovsfritids med att sonen blir här och min mamma som hoppar in just för att han ska slippa sammanslagningen, men eftersom jag inte har något 7-16 jobb så skulle det bli väldigt plockigt och pyssligt om vi skulle lösa det på daglig basis.

Det handlar som sagt inte om någon semester, jag jobbar som jag skulle jobbat annars också, är ledig tisdag och fredag då det är min helg, (jobbar helgen sen) så det handlar inte om att jag har några semesterdagar. Nu kunde mamma ställa upp dom timmarna det kör ihop sig, en morgon och en eftermiddag så sonen slipper sammanslagningen helt och vi kommer inte nyttja någon plats under påsklovet.
Jag kanske missförstår men jag tänker att det är så jag tolkat det hela tiden, men att många andra blandat in semester/ledighet vilket jag försökt påtala att det inte verkar röra sig om i ditt fall :). Oavsett krångligt för er!
 
Ja, alltså, den regeln gäller ju alla. Jag som är gift levde med de premisserna alltid är barnet var litet och behövde förskola/fritids. Var nån av oss lediga, oavsett om det var semester eller annan ledighet, så hade man barnet hemma. Min man jobbade skift då och var pga det ledig (injobbad tid) en vardag varannan vecka. Dottern var självklart hemma den dagen. Inte tusan skickade vi henne till förskola/fritids så att min man skulle få åka iväg och roa sig utan barn. Det fick han göra på helgen när jag också var ledig. Nä, den dagen passade han på att göra roliga saker med henne. T.ex. gå på badhuset eller liknande. Eller bara vara hemma och umgås.
Fast då kan ju ensamstående föräldrar med skiftarbete aldrig göra något själva. Det tror jag inte är bra för någon. Om ts jobbar varje helg hon inte har barnet måste hon ju få kunna vara ledig och göra vad hon vill någon dag här och då? Nu verkar ju relationen till den andra föräldern vara ok och ts verkar ha en mamma som ställer upp, men hade det inte varit så tycker du alltså på riktigt att ts inte ska kunna roa sig utan barn förrän barnet är stort nog att vara själv hemma några timmar?
 
Fast då kan ju ensamstående föräldrar med skiftarbete aldrig göra något själva. Det tror jag inte är bra för någon. Om ts jobbar varje helg hon inte har barnet måste hon ju få kunna vara ledig och göra vad hon vill någon dag här och då? Nu verkar ju relationen till den andra föräldern vara ok och ts verkar ha en mamma som ställer upp, men hade det inte varit så tycker du alltså på riktigt att ts inte ska kunna roa sig utan barn förrän barnet är stort nog att vara själv hemma några timmar?

Jo, de dagar då barnet är med den andra föräldern. Det är ju som att säga att jag som gift aldrig kan göra något utan barnet. Självklart kan jag det. När hon är med sin pappa. D.v.s. när vi båda är lediga. Om bara jag är ledig så kan jag ju inte sätta henne på förskola/fritids och åka iväg och roa mig på egen hand. När det var aktuellt (d.v.s. när hon var liten) så var de dagarna våra dagar då vi hade roligt tillsammans och umgicks. Passade på att åka till ställen som kan vara knökfullt på helgen men lugnare på vardagar. Badhuset, museet osv. Det var roliga dagar! När både jag och min man var lediga så kunde jag passa på att åka iväg på egen hand. Men fritids är liksom inte tänkt att användas för att föräldrarna ska kunna roa sig och få egentid. Så jag kan förstå att de vill begränsa antalet barn just under sammanslagningen så att de anställda ska kunna få sin semester för att kunna vara med sina familjer. Precis som att 15-timmars barnen (med föräldraledig förälder) inte fick vara på förskolan på loven utan bara på terminerna.
 
Jo, de dagar då barnet är med den andra föräldern. Det är ju som att säga att jag som gift aldrig kan göra något utan barnet. Självklart kan jag det. När hon är med sin pappa. D.v.s. när vi båda är lediga. Om bara jag är ledig så kan jag ju inte sätta henne på förskola/fritids och åka iväg och roa mig på egen hand. När det var aktuellt (d.v.s. när hon var liten) så var de dagarna våra dagar då vi hade roligt tillsammans och umgicks. Passade på att åka till ställen som kan vara knökfullt på helgen men lugnare på vardagar. Badhuset, museet osv. Det var roliga dagar! När både jag och min man var lediga så kunde jag passa på att åka iväg på egen hand. Men fritids är liksom inte tänkt att användas för att föräldrarna ska kunna roa sig och få egentid. Så jag kan förstå att de vill begränsa antalet barn just under sammanslagningen så att de anställda ska kunna få sin semester för att kunna vara med sina familjer. Precis som att 15-timmars barnen (med föräldraledig förälder) inte fick vara på förskolan på loven utan bara på terminerna.
Fast ts jobbar ju skift, då finns inga helger. Och är man ensamstående och har den möjligheten gör man nog som ts och jobbar mycket den vecka man inte har barn. Det finns olika familjekonstellationer med olika arbeten, att ha barnet hemma en dag i veckan när man är två föräldrar konstant är ju en helt annan sak än att behöva kalla in mormor/inte få sova efter nattarbete på regelbunden bas (nu är vi långt ifrån trådstart). Men trådstarten handlade ju inte ens om att ”slippa” sitt barn utan bara om att ts, pappan och kanske mormor plötsligt behövde planera om.
 
Fast ts jobbar ju skift, då finns inga helger. Och är man ensamstående och har den möjligheten gör man nog som ts och jobbar mycket den vecka man inte har barn. Det finns olika familjekonstellationer med olika arbeten, att ha barnet hemma en dag i veckan när man är två föräldrar konstant är ju en helt annan sak än att behöva kalla in mormor/inte få sova efter nattarbete på regelbunden bas (nu är vi långt ifrån trådstart). Men trådstarten handlade ju inte ens om att ”slippa” sitt barn utan bara om att ts, pappan och kanske mormor plötsligt behövde planera om.

Fast har man jobbat natt har man rätt att få sova dagen efter och därmed också rätt till förskola/fritids. Så det är en icke-fråga i sammanhanget.
 
Fast har man jobbat natt har man rätt att få sova dagen efter och därmed också rätt till förskola/fritids. Så det är en icke-fråga i sammanhanget.
Det är det väl inte. Man har oxå rätt till 36 h veckovila. Jag tycker det känns lite oskönt att kapa ts tråd eftersom hon uppenbarligen slår Knut på sig för sitt barn, men förutom om man jobbar natt, tycker du verkligen det är rimligt att barn ska hoppa mellan föräldrar beroende på arbetstider om nu barnen har två föräldrar som skiftarbetar? Det måste ju bli otroligt jobbigt för alla parter. Nu är det många år sedan jag jobbade skift, men att tänka in det i ekvation med ensam med barn känns jättejobbigt.
 
Det är det väl inte. Man har oxå rätt till 36 h veckovila. Jag tycker det känns lite oskönt att kapa ts tråd eftersom hon uppenbarligen slår Knut på sig för sitt barn, men förutom om man jobbar natt, tycker du verkligen det är rimligt att barn ska hoppa mellan föräldrar beroende på arbetstider om nu barnen har två föräldrar som skiftarbetar? Det måste ju bli otroligt jobbigt för alla parter. Nu är det många år sedan jag jobbade skift, men att tänka in det i ekvation med ensam med barn känns jättejobbigt.

I ts fall så finns det ingen som har rätt att kräva att hon ska ta hand om sitt barn hela dagen efter nattjobb. De jag känner som jobbar natt har barnen på förskola/fritids till på eftermiddagen när de vaknat. Ingen av dem har haft nåt problem att få ha barnet där då. Därmed inget problem i ts fall. Om inte just hennes förskola/fritids försöker gå emot reglerna.
 
Ja, alltså, den regeln gäller ju alla. Jag som är gift levde med de premisserna alltid är barnet var litet och behövde förskola/fritids. Var nån av oss lediga, oavsett om det var semester eller annan ledighet, så hade man barnet hemma. Min man jobbade skift då och var pga det ledig (injobbad tid) en vardag varannan vecka. Dottern var självklart hemma den dagen. Inte tusan skickade vi henne till förskola/fritids så att min man skulle få åka iväg och roa sig utan barn. Det fick han göra på helgen när jag också var ledig. Nä, den dagen passade han på att göra roliga saker med henne. T.ex. gå på badhuset eller liknande. Eller bara vara hemma och umgås.

Vi pratar om helt olika grejer. Åter igen så pratar jag om separerade föräldrar där barnen har växelvis boende varannan vecka!

Vi hade aldrig sonen på dagis eller något sånt på lediga dagar när vi bodde tillsammans. Pappan har aldrig sonen på fritids nu om han har lediga dagar på sina veckor. Jag har heller aldrig sonen på fritids. Jag åker inte iväg på MINA veckor med sonen och lämnar han på fritids eller löser barnvakt. Pappan gör det inte på SINA veckor heller.

Utan nu pratar jag om att jag och pappan är separerade, varannan vecka bor sonen hos pappan, måndag-måndag, och varannan vecka måndag-måndag bor sonen hos mig. Alltså 50/50. När sonen är hos sin PAPPA och jag har två lediga dagar på jobbet (ej semester,utan arbetsfria dagar mitt i veckan då jag sen jobbar helgen) så kan inte jag åka iväg till en kompis och hälsa på, för PAPPAN ska inte lämna på fritids när han jobbar på SIN vecka med sonen, för att jag är ledig?

Sonen är alltså hos sin pappa, och pappan har lämnat in tider för hur han jobbar och vilka tider sonen behöver fritids den veckan. (Mellan 14-16 mån-tors) Men egentligen så ska sonen inte alls ha fritids på sina pappa veckor, utan jag ska på mina ”barnlediga” (tycker inte om ordet) veckor hålla mig hemma på mina arbetsfria dagar just för att hämta hem sonen mellan 14-16 innan pappan kommer och hämtar han här och sen kör hem till dom?

Det är det jag diskuterar! Hade vi fortfarande bott ihop så hade jag väll självklart inte åkt och lämnat barn på dagis/fritids på lediga dagar, det är ju helt absurt! Jag har nästan alltid varit ledig mitt i veckan och jobbat nån helg istället, SJÄLVKLART har inte pappan (när vi levde ihop) tagit med sig sonen och lämnat på fritids när han jobbat, utan då var sonen hemma med mig! Och när vi separerade så såg jag till att jobba mer veckan sonen var hos pappan, för att vara ledig med när sonen var här, för att tillslut kunna vara ledig hela veckan när jag hade sonen och jobba 72-96 timmar den veckan sonen var hos sin pappa, och självklart hade jag inte sonen på dagis/fritids något alls då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 059
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 839
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 300
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Äldsta barnet blir 10 år i februari och har börjat påtala att han vill sluta på fritids, men jag tycker det är svårt att veta när man...
2
Svar
25
· Visningar
2 836
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp