Bukefalos 28 år!

Samsova med vilda bebin

vindvissla

Trådstartare
Vi sover väldigt bra båda två men ibland vaknar jag inte direkt när Sam vaknar, utan när han rullat över till mage och ligger och krypövar. Ingen jättehit direkt då jag inte har nån stor säng.Jag har byggt ett skydd på ena sidan men nu känns det som om jag får bygga en mur typ runt hela sängen.

Hur har ni gjort ni som samsover? Har ni alltid barnet i mitten och ammar båda brösten från samma sida eller? Eller har ni byggt nåt/köpt nåt skydd?
 
Sv: Samsova med vilda bebin

vi monterade bort benen på sängen med första barnet och sköt in den i ett hörn...
andra barnet hade vi en spjälsäng med bortmonterad långsida fastklämd mot "stora sängen"... och jag har ammat båda brösten från samma sida på nätterna framförallt för att jag inte har orkat vända på allt...

man jag har å andra sidan aldrig råkat ut för att inte vakna när barnen vaknat
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Vi hade vaggan (där båda barnen sov i början) och sedan spjälsängen alldeles bredvid sängen så när jag hade ammat klart la jag över dem igen. Annars låg jag kvar med båda barnen på varje sida i föräldrasängen, d.v.s. spjälsäng, barn, jag, barn, karl, och så vände jag mig åt varje barns sida när de skulle amma. Det går också att amma två barn åt en sida men det är trixigt med kuddar och dyl. och svårt när man har "korta" bröst (ända gången jag längtat efter långa hängbröst;)).

Jag skulle spontant rekommendera att ha spjälsäng tätt intill, antinge "hel" eller med en sida bortmonterad mot stora sängen och då lägga tillbaka barnet och ligga tätt mot sidan själv. Det är lätt att nå och hålla om barnet men det är ändå skyddat mot att ramla ur.
Lycka till!
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Jag pratade om det med mamma som tyckte att på dagen kunde han sova där nere i spjälsäng eller vagn, och på natten så får han antingen somna där nere eller så får jag bygga ett högt skydd runtomkring sängen. Just för tillfället bor vi ju i en "villavagn" och har noll space, men snart kommer vi flytta in i vårt slott och då blir det nästan FÖR stort :D. Annars funderade jag på handbojor? ;)
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Rasmus vågar jag inte ha i sängen, det är om vi sover middag tillsammans och då ligger jag med båda armarna runt honom, han kryper iväg på en gång annars.

Han har faktiskt fått flytta över till eget sovrum nu, och vi sover så gott alla 3. Jobbigt att somna, men vi är så utvilade när vi vaknar.

Jag slutade samsova när Rasmus kanske var 2-3 veckor och börja sparka ut mig ur sängen.
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Saga är galen att sova bredvid.
Hon sover så sött, men vad hon far runt om hon störs. Jag brukar vakna av att hon ligger längst ner i fotändan och gosar med mina fötter (i sömnen).

I sin säng sover hon bäst, hon har eget rum sen 1½ månad.
Fast visst hittar man henne i fotändan där med.

Vaknar hon i min säng så sätter hon sig upp själv och håller på och drar i allt hon hittar. det värsta är nu när hon börjat ta sig framåt, världen bakom skyddet vi byggt upp är väldigt spännande och mer än en gång har jag hittat henne på väg dit. Så nej, hon sover väldigt sällan i min säng. Bara på dagarna när vi ändå är vakna och har koll på henne.
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Vår sov alltid i mellan oss :) Nu nar vi har två har vi ibland två mellan oss :D
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Har byggt en 2.70 säng, alltså tre 90 sängar ihop. Väntar bara på att huset ska bli färdigt sen kan vi nog få lite sovro allihop!
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Vi ställde resårbotten rätt på golvet, på det sättet kunde de inte skada sig om de trillade ur sängen. Jag har haft dem både i mitten och på ytterkanten, men aldrig bredvid varandra (hade ju båda i sängen).
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Hände det att de trillade ur då? Jag håller på att klura på något slags skydd nu, det är ju inte aktuellt än på ett tag..
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Ja, det hände att de trillade ur, men med ett fall på bara 20 cm och tjock heltäckningsmatta så var det enda som hände att de vaknade och vi lyfte upp dem igen. Det fanns inte heller något i närheten de kunde skada sig på, tex vassa sängbord eller så. Min erfarenhet som trebarnsmor uder 17 års tid är: Lita aldrig någonsin på skyddsanordningar mot fall, förr eller senare tar de sig över eller skydden går sönder!
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Hehe jag tror jag ska läsa fler "barn" inlägg från dig!
Minns tidigare att du skrev om att ha resårmadrasseran direkt på golvet. Så med din text i minnet flyttade vi ner madrasserna på golvet och det har verkligen fungerat super till vår lille buspetter!
Tack för det tipset :D
 
Sv: Samsova med vilda bebin

Kul att kunna dela med mig av mina erfarenheter. Jag har ju ofta "gjort fel" i mitt föräldraskap, dvs jag har gått en annan väg än vad normen påbjuder. Det har gett mig både törnar och skinn på näsan, och jag är inte längre rädd att prova okonventionella lösningar på vanliga "problem". Dessutom har det gjort mig stark nog att ifrågasätta etablissemangets regler för hur saker och ting ska gå till om man är en Riktig Förälder™. :D
 
Sv: Samsova med vilda bebin

:D
Jamen att testa och se vad som fungerar för den aktuella individen känns rätt sunt.
Jag har lite svårt för när det blir för mycket amen över någon "religion".
Jag är väl lite för mesig mot etablissemanget, men jag har tack och lov en mer rakryggad/ofegare sambo :angel:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 302
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 170
Senast: Magnum
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 459
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 348
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp