Samvetsproblem gällande middag

tornblomma

Trådstartare
Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input.

Jag ska anordna en trerätters middag och eftersom jag inte bor i en oändlig paradvåning (well underdrift ;) ) så har jag lite begränsat med plats för sittande gäster. Jag kan således inte bjuda typ alla jag känner utan det blir lite mer intimt. Inte konstigt alls, egentligen. Ofta faller det sig naturligt att man bjuder gäster från olika "segment" av ens umgänge. Nu har jag tänkt bjuda de närmaste, typ barndomsvänner.
"Problemet" här är att det finns en person som jag räknar in i ovanstående och som jag gärna skulle bjuda men som har rätt stora problem med just mat.
Jag tycker att det är jättekul att laga mat och har planerat menyn noga i lång tid. Förra gången jag bjöd denna person satt hon vid bordet åt drack tre glas vatten. Jag vet inte om jag kanske är lite känslig här men jag tyckte att det kändes jättekonstigt, när man serverar vid bordet liksom och sitter tillsammans.
Jag hade gärna bjudit henne om hon själv känt av situationen och sagt ngt i stil med "jättekul jag hinner nog inte till middagen (alt jag äter hemma, eller valfri ursäkt) men jag tycker gärna upp efteråt och umgås!". Vet dock att detta inte kommer hända.

Nu är frågan, kan jag bjuda på middag utan att bjuda denna person? Vi är liksom i samma "gäng" och det är inte riktigt min grej att smyga bakom ryggen på folk.

Nu kanske ni tänker att vi borde prata om det, att jag borde vara rak liksom. Problemet är att jag har försökt att vara det i snart 20 år. Det har inte fungerat. Alls. Jag har till och med skjutsat personen till psyket efter ett sammanbrott då fasaden krackelerade och ångesten kom upp till ytan. Trodde då att "äntligen" får hon hjälp. Istället blev personen förnärmad när psyket skrev en remiss till ätstörningsenheten. Och HELT oförstående att de kunde tro att HON hade problem av det slaget. Då vägde personen 40 kilo (hon är lång!), hade hår över hela kroppen och ansiktet och nervösa ticks.
Känns som att alla gett upp. Hennes familj har kontaktat mig och varit oroliga flera gånger för att de inte når fram. Samma med hennes sambo. Men nu orkar ingen mer. Hennes sambo har vant sig vid att hon inte äter när någon ser eller att han äter sin mat och hon äter en tallrik kålsoppa. Det är deras "normala vardag" liksom, hur spårat det än låter. Det har blivit normalt. Hennes svärmor är sjuksköterska och har flera gånger konfronterat henne och liksom "rört" i det. Vilket gjort att de inte kan ha en relation överhuvudtaget. Min vän ser det som att "min svärmor gillar inte mig, hon gör allt för att anmärka på mina fel och brister".

Så kära Buke, vad gör jag? Är jag kanske bara egoistisk och vill ha en trevlig middag? Kanske är det så?
Ska vi bara spela med, låtsas som att elefanten i rummet inte finns? Ska jag ändå försöka ta upp det igen fastän jag vet att det är lönlöst? Vad är bäst att göra tycker ni?
 
Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input.

Jag ska anordna en trerätters middag och eftersom jag inte bor i en oändlig paradvåning (well underdrift ;) ) så har jag lite begränsat med plats för sittande gäster. Jag kan således inte bjuda typ alla jag känner utan det blir lite mer intimt. Inte konstigt alls, egentligen. Ofta faller det sig naturligt att man bjuder gäster från olika "segment" av ens umgänge. Nu har jag tänkt bjuda de närmaste, typ barndomsvänner.
"Problemet" här är att det finns en person som jag räknar in i ovanstående och som jag gärna skulle bjuda men som har rätt stora problem med just mat.
Jag tycker att det är jättekul att laga mat och har planerat menyn noga i lång tid. Förra gången jag bjöd denna person satt hon vid bordet åt drack tre glas vatten. Jag vet inte om jag kanske är lite känslig här men jag tyckte att det kändes jättekonstigt, när man serverar vid bordet liksom och sitter tillsammans.
Jag hade gärna bjudit henne om hon själv känt av situationen och sagt ngt i stil med "jättekul jag hinner nog inte till middagen (alt jag äter hemma, eller valfri ursäkt) men jag tycker gärna upp efteråt och umgås!". Vet dock att detta inte kommer hända.

Nu är frågan, kan jag bjuda på middag utan att bjuda denna person? Vi är liksom i samma "gäng" och det är inte riktigt min grej att smyga bakom ryggen på folk.

Nu kanske ni tänker att vi borde prata om det, att jag borde vara rak liksom. Problemet är att jag har försökt att vara det i snart 20 år. Det har inte fungerat. Alls. Jag har till och med skjutsat personen till psyket efter ett sammanbrott då fasaden krackelerade och ångesten kom upp till ytan. Trodde då att "äntligen" får hon hjälp. Istället blev personen förnärmad när psyket skrev en remiss till ätstörningsenheten. Och HELT oförstående att de kunde tro att HON hade problem av det slaget. Då vägde personen 40 kilo (hon är lång!), hade hår över hela kroppen och ansiktet och nervösa ticks.
Känns som att alla gett upp. Hennes familj har kontaktat mig och varit oroliga flera gånger för att de inte når fram. Samma med hennes sambo. Men nu orkar ingen mer. Hennes sambo har vant sig vid att hon inte äter när någon ser eller att han äter sin mat och hon äter en tallrik kålsoppa. Det är deras "normala vardag" liksom, hur spårat det än låter. Det har blivit normalt. Hennes svärmor är sjuksköterska och har flera gånger konfronterat henne och liksom "rört" i det. Vilket gjort att de inte kan ha en relation överhuvudtaget. Min vän ser det som att "min svärmor gillar inte mig, hon gör allt för att anmärka på mina fel och brister".

Så kära Buke, vad gör jag? Är jag kanske bara egoistisk och vill ha en trevlig middag? Kanske är det så?
Ska vi bara spela med, låtsas som att elefanten i rummet inte finns? Ska jag ändå försöka ta upp det igen fastän jag vet att det är lönlöst? Vad är bäst att göra tycker ni?
Men vad är anledningen till att du inte skulle bjuda henne? För att hon själv skulle tycka det var jobbigt eller för att du tycker det är jobbigt att hon inte äter?
Jag tänker bara att om det är en person som man vet har en problematik så kan man väl försöka vara lite generös och inte göra så stor grej av att personen inte äter?
Jag skulle definitivt ha bjudit personen. Jag skulle nog tagit kontakt med personen och tex sagt att jag ska bjuda på middag och tänkte bjuda på det här. Inte göra så stor grej av det. Sen om du vill ta upp frågan så tycker jag du ska göra det för att du vill prata om det och inte för att du ska bjuda på middag.

Jag har ju själv problematik med mat som jag berättat om på buke. Jag skulle bli enormt ledsen om det gjorde att mina vänner inte längre skulle bjuda mig. Då skulle jag hellre vilja att personen sa att det här kommer serveras så kan jag ta ställning till om jag vill äta. Och om jag säger att jag kommer äta innan och inte hos dig så skulle mina vänner inte ta illa upp utan snarare vara glad att jag kommer. Det är ju sällskapet som är viktigast när vi träffas- inte maten.
 
Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input.

Jag ska anordna en trerätters middag och eftersom jag inte bor i en oändlig paradvåning (well underdrift ;) ) så har jag lite begränsat med plats för sittande gäster. Jag kan således inte bjuda typ alla jag känner utan det blir lite mer intimt. Inte konstigt alls, egentligen. Ofta faller det sig naturligt att man bjuder gäster från olika "segment" av ens umgänge. Nu har jag tänkt bjuda de närmaste, typ barndomsvänner.
"Problemet" här är att det finns en person som jag räknar in i ovanstående och som jag gärna skulle bjuda men som har rätt stora problem med just mat.
Jag tycker att det är jättekul att laga mat och har planerat menyn noga i lång tid. Förra gången jag bjöd denna person satt hon vid bordet åt drack tre glas vatten. Jag vet inte om jag kanske är lite känslig här men jag tyckte att det kändes jättekonstigt, när man serverar vid bordet liksom och sitter tillsammans.
Jag hade gärna bjudit henne om hon själv känt av situationen och sagt ngt i stil med "jättekul jag hinner nog inte till middagen (alt jag äter hemma, eller valfri ursäkt) men jag tycker gärna upp efteråt och umgås!". Vet dock att detta inte kommer hända.

Nu är frågan, kan jag bjuda på middag utan att bjuda denna person? Vi är liksom i samma "gäng" och det är inte riktigt min grej att smyga bakom ryggen på folk.

Nu kanske ni tänker att vi borde prata om det, att jag borde vara rak liksom. Problemet är att jag har försökt att vara det i snart 20 år. Det har inte fungerat. Alls. Jag har till och med skjutsat personen till psyket efter ett sammanbrott då fasaden krackelerade och ångesten kom upp till ytan. Trodde då att "äntligen" får hon hjälp. Istället blev personen förnärmad när psyket skrev en remiss till ätstörningsenheten. Och HELT oförstående att de kunde tro att HON hade problem av det slaget. Då vägde personen 40 kilo (hon är lång!), hade hår över hela kroppen och ansiktet och nervösa ticks.
Känns som att alla gett upp. Hennes familj har kontaktat mig och varit oroliga flera gånger för att de inte når fram. Samma med hennes sambo. Men nu orkar ingen mer. Hennes sambo har vant sig vid att hon inte äter när någon ser eller att han äter sin mat och hon äter en tallrik kålsoppa. Det är deras "normala vardag" liksom, hur spårat det än låter. Det har blivit normalt. Hennes svärmor är sjuksköterska och har flera gånger konfronterat henne och liksom "rört" i det. Vilket gjort att de inte kan ha en relation överhuvudtaget. Min vän ser det som att "min svärmor gillar inte mig, hon gör allt för att anmärka på mina fel och brister".

Så kära Buke, vad gör jag? Är jag kanske bara egoistisk och vill ha en trevlig middag? Kanske är det så?
Ska vi bara spela med, låtsas som att elefanten i rummet inte finns? Ska jag ändå försöka ta upp det igen fastän jag vet att det är lönlöst? Vad är bäst att göra tycker ni?

Jag kan förstå problemet men tänker ändå att du kan ignorera det.
Jag tycker att du ska bjuda med kompisen, om du tycker om att umgås med henne. Du vet om att hon inte vill äta av maten - fine.
Det är inte din matlagning det är fel på, utan det är din kompis som har matrelaterade problem.
Försök undvika att göra det till ett problem för dig att hon inte vill äta.

Bjud med henne och ha en trevlig middag där hon ändå inte vill ha maten.
Eller erbjud eventuellt något "säkert" alternativ till henne som du tror att hon kan acceptera. Kanske en del av menyn kan vara OK för henne?
 
Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input.

Jag ska anordna en trerätters middag och eftersom jag inte bor i en oändlig paradvåning (well underdrift ;) ) så har jag lite begränsat med plats för sittande gäster. Jag kan således inte bjuda typ alla jag känner utan det blir lite mer intimt. Inte konstigt alls, egentligen. Ofta faller det sig naturligt att man bjuder gäster från olika "segment" av ens umgänge. Nu har jag tänkt bjuda de närmaste, typ barndomsvänner.
"Problemet" här är att det finns en person som jag räknar in i ovanstående och som jag gärna skulle bjuda men som har rätt stora problem med just mat.
Jag tycker att det är jättekul att laga mat och har planerat menyn noga i lång tid. Förra gången jag bjöd denna person satt hon vid bordet åt drack tre glas vatten. Jag vet inte om jag kanske är lite känslig här men jag tyckte att det kändes jättekonstigt, när man serverar vid bordet liksom och sitter tillsammans.
Jag hade gärna bjudit henne om hon själv känt av situationen och sagt ngt i stil med "jättekul jag hinner nog inte till middagen (alt jag äter hemma, eller valfri ursäkt) men jag tycker gärna upp efteråt och umgås!". Vet dock att detta inte kommer hända.

Nu är frågan, kan jag bjuda på middag utan att bjuda denna person? Vi är liksom i samma "gäng" och det är inte riktigt min grej att smyga bakom ryggen på folk.

Nu kanske ni tänker att vi borde prata om det, att jag borde vara rak liksom. Problemet är att jag har försökt att vara det i snart 20 år. Det har inte fungerat. Alls. Jag har till och med skjutsat personen till psyket efter ett sammanbrott då fasaden krackelerade och ångesten kom upp till ytan. Trodde då att "äntligen" får hon hjälp. Istället blev personen förnärmad när psyket skrev en remiss till ätstörningsenheten. Och HELT oförstående att de kunde tro att HON hade problem av det slaget. Då vägde personen 40 kilo (hon är lång!), hade hår över hela kroppen och ansiktet och nervösa ticks.
Känns som att alla gett upp. Hennes familj har kontaktat mig och varit oroliga flera gånger för att de inte når fram. Samma med hennes sambo. Men nu orkar ingen mer. Hennes sambo har vant sig vid att hon inte äter när någon ser eller att han äter sin mat och hon äter en tallrik kålsoppa. Det är deras "normala vardag" liksom, hur spårat det än låter. Det har blivit normalt. Hennes svärmor är sjuksköterska och har flera gånger konfronterat henne och liksom "rört" i det. Vilket gjort att de inte kan ha en relation överhuvudtaget. Min vän ser det som att "min svärmor gillar inte mig, hon gör allt för att anmärka på mina fel och brister".

Så kära Buke, vad gör jag? Är jag kanske bara egoistisk och vill ha en trevlig middag? Kanske är det så?
Ska vi bara spela med, låtsas som att elefanten i rummet inte finns? Ska jag ändå försöka ta upp det igen fastän jag vet att det är lönlöst? Vad är bäst att göra tycker ni?
Tycker du om henne som person och hon är en trevlig typ som tillför mycket så bjud henne och låt henne äta eller dricka det hon känner sig bekväm med. Det är ju inget att ta personligt att hon inte äter din mat.
 
Så du vill inte bjuda din vän, för att hon har ätstörningar? Oj...

Var säkert otydlig trots min långa text. Jag vill inte utsätta henne för ångesten och vill såklart alla alla gäster ska må bra av att vara tillsammans. Men är rädd för att såra mer om jag inte bjuder henne.
Sen skulle jag också på ngt sätt vilja kunna prata med henne, men vet inte hur.
 
Var säkert otydlig trots min långa text. Jag vill inte utsätta henne för ångesten och vill såklart alla alla gäster ska må bra av att vara tillsammans. Men är rädd för att såra mer om jag inte bjuder henne.
Sen skulle jag också på ngt sätt vilja kunna prata med henne, men vet inte hur.

Jag skulle nog ta upp min oro i en annan situation än i samband med en middagsbjudning. Och kanske bjuda in med en öppen fråga: "Jag ska ha en middagsbjudning och vill gärna ha ditt sällskap! Är det något jag kan göra för att hjälpa dig att bli mer bekväm med maten?"
 
Bjud med henne och ha en trevlig middag där hon ändå inte vill ha maten.
Eller erbjud eventuellt något "säkert" alternativ till henne som du tror att hon kan acceptera. Kanske en del av menyn kan vara OK för henne?

Jag har försökt detta tidigare. Kört på säkra kort liksom. Men jag tror inte att hon kan äta något hon inte lagat själv. Vet tex att hon inte kan dricka kaffe med (lätt)mjölk om hon inte får hälla i mjölken själv.
 
Jag skulle nog ta upp min oro i en annan situation än i samband med en middagsbjudning. Och kanske bjuda in med en öppen fråga: "Jag ska ha en middagsbjudning och vill gärna ha ditt sällskap! Är det något jag kan göra för att hjälpa dig att bli mer bekväm med maten?"

Den taktiken har jag också testat men då förstår hon inte frågan. Alls.
 
Jag har försökt detta tidigare. Kört på säkra kort liksom. Men jag tror inte att hon kan äta något hon inte lagat själv. Vet tex att hon inte kan dricka kaffe med (lätt)mjölk om hon inte får hälla i mjölken själv.

Kan hon inte komma tidigare och vara med vid matlagningen då? Kanske tillreda en egen specialrätt samtidigt som den andra maten lagas?
 
Kan hon inte komma tidigare och vara med vid matlagningen då? Kanske tillreda en egen specialrätt samtidigt som den andra maten lagas?

Tror tyvärr inte att hon skulle förstå varför det skulle vara nödvändigt. Hon skulle se mitt förslag som märkligt liksom. Men kanske ändå ska föreslå något liknande eftersom jag inte testat det. Tack för tipset!
 
Var säkert otydlig trots min långa text. Jag vill inte utsätta henne för ångesten och vill såklart alla alla gäster ska må bra av att vara tillsammans. Men är rädd för att såra mer om jag inte bjuder henne.
Sen skulle jag också på ngt sätt vilja kunna prata med henne, men vet inte hur.
Säg det till henne, det är inte säkert alls att hon ens känner ångest under middagen pga ätstörningarna. Om folk bara inte gör det till en konstig grej att hon väljer att inte äta då och situationen blir konstig. Eller så föreslå att hon kanske om hon vill kan ta med något som hon vill och kan äta bara.
 
Jag hade bjudit henne oavsett. Hon är ju din vän liksom, trots sjukdom. Kanske sagt att om hon inte vill äta att hon kan komma senare om hon vill. Om det blir lättare för henne.

Tror detta är bästa sättet. Att liksom "öppna" för det, att det är ok att ansluta senare.
Tänkte bjuda in via Messenger till alla. Kanske skapa en grupp med de inbjudna och skriva lite avslappnat typ: "hej middag hos mig, här är menyn xxx meddela gärna om ni vill komma till middagen eller ansluta senare! Bägge är helt ok!"

Vad tror ni? De blir det inte riktat direkt till henne liksom?
 
Tror detta är bästa sättet. Att liksom "öppna" för det, att det är ok att ansluta senare.
Tänkte bjuda in via Messenger till alla. Kanske skapa en grupp med de inbjudna och skriva lite avslappnat typ: "hej middag hos mig, här är menyn xxx meddela gärna om ni vill komma till middagen eller ansluta senare! Bägge är helt ok!"

Vad tror ni? De blir det inte riktat direkt till henne liksom?
Låter som en bra plan :)
 
Om någon har tips hur jag kan hjälpa henne (utöver middagssituationen) så tar jag gärna emot det!
Jag försöker redan att aldrig prata om mat, ätande osv på ett "triggande sätt" men vill gärna hjälpa mer konkret inte bara undvika att det blir jobbigt i stunden.

Kanske måste jag också släppa på detta "den perfekta värdinne-grejen" jag uppenbarligen kör med. Vill liksom att alla ska umgås på ett soft och bekvämt sätt och att det är typ mitt ansvar som värd.
 
Om någon har tips hur jag kan hjälpa henne (utöver middagssituationen) så tar jag gärna emot det!
Jag försöker redan att aldrig prata om mat, ätande osv på ett "triggande sätt" men vill gärna hjälpa mer konkret inte bara undvika att det blir jobbigt i stunden.

Det är nog svårt.
Om kompisen inte tycker att hon har en ätstörning är det nog svårt att lyfta frågan. Du beskriver ju hennes reaktion gentemot svärmoderns omtanke...
Men att vid något tillfälle säga att "du, jag har tänkt på att du inte verkar vilja äta något i mitt sällskap. Finns det någon särskild orsak?" kan väl funka som något slags försök till öppning.
 
Jag hade bjudit henne och låtsats som ingenting. Hur hemskt det än är går det inte att hjälpa en person som verkligen inte vill ha hjälp. Man kan säga något i stil med att man finns där och gärna hjälper/stöttar den dagen personen vill ha hjälp, men man kan inte tvinga en vuxen människa att ta emot hjälp eller prata om något den inte vill.

I övrigt hade jag sett det som en sjukdom bara. Hade en bekant som fick cancer i halsen och därför inte kunde äta eller dricka något, då bjöd man ju självklart fortfarande personen och hen satt med vid måltiden men åt inget. Vi gjorde ingen grej av det. Det här är ju samma sak men en annan sjukdom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 703
Senast: Badger
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Karfitsa
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Kultur Jag planerar en middag med familjen (11-13 pers) när jag fyller 30 år och planerar även att själv (eventuellt med 1-2 andra personer...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp