Sänk priset för att rida på ridskola

Jag tycker att man ska sänka priset för att gå på ridskola. För om man älskar att rida och det kostar till exempel 250 kronor per gång på ridskolan, kanske man till slut inte kan göra det man älskar för att det är för dyrt.
Hur tänkte du? (Edit: Gunnar går det att få nyhets trådarna tydligare att det är nyheter, trodde det var någon som frågade det här. 😅🙈)

Det kostar att bedriva verksamheten. Hästarna ska ha mat, skos, veterinär, underhåll på anläggningen, gödselhantering, personal ska ha lön och mycket mer, är dessvärre inte gratis.

Tycker man att det är för dyrt att rida på ridskola, får man se sig om efter någon som kan tänka sig att ha en hästskötare/medryttare istället.

Jag rider på ridskola igen och tycker det är bra mycket billigare än att ha egen häst.
En termin kostar vad jag betalade i månaden i bara stallhyra.

Ridningen ÄR en dyr hobby, det går även att skaffa sig helgjobb/sommarjobb för att spara ihop pengar till ridningen om föräldrarna ej har råd att betala hela.

Alternativt kan man rida varannan vecka istället, finns några ställen som har de alternativen.

Senast ändrad:
Grejen är att det är en insändare där skribenten tycker att ridskolor ska få större bidrag av kommunerna så det ska billigare för alla som vill att rida och jag håller med till 100%. Kan ishallar och fotbollsplaner sponsras borde även ridklubbar få mer pengar.

Jag tycker att det är en jättegullig insändare av, gissar jag, en ung tonårstjej. Det är inte alltid så lätt att förstå att någon ska kunna leva på att driva ridskola och ge sina anställda lön dessutom förutom kostnaden för själva hästarna och att hästarna inte hade funnits där alls om möjligheten att leva på det inte fanns. Att kommuner borde satsa mer på ridsporten håller jag dessutom helt med om men så billigt som fotboll lär ridning tyvärr aldrig bli.

Jag tycker att det är en jättegullig insändare av, gissar jag, en ung tonårstjej. Det är inte alltid så lätt att förstå att någon ska kunna leva på att driva ridskola och ge sina anställda lön dessutom förutom kostnaden för själva hästarna och att hästarna inte hade funnits där alls om möjligheten att leva på det inte fanns. Att kommuner borde satsa mer på ridsporten håller jag dessutom helt med om men så billigt som fotboll lär ridning tyvärr aldrig bli.
Fotboll är inte särskilt billigt längre nu när det ska vara konstgräs och arenor överallt. Det är ju inte klubbarna själva som håller efter ev gräsklippning och anläggningar i övrigt. :meh:

Fotboll är inte särskilt billigt längre nu när det ska vara konstgräs och arenor överallt. Det är ju inte klubbarna själva som håller efter ev gräsklippning och anläggningar i övrigt. :meh:
Nej det är det inte men så dyrt som att rida blir det inte. Även om ridskolorna skulle få samma summa som fotbollen/barn så hade det inte blivit samma summa att rida på ridskola för ett barn som för ett fotbollsspelande barn att betala själv. Då tänker jag på betalningen för själva aktiviteten/gång, inte för den personliga utrustningen för den kan ju bli nästan hur dyr som helst.

Jag betalade 250kr år 1994 och jag antar att det kostar liiiite mer nu att driva ridskola. Men 250 kan ju vara mycket för nån annan.

Tycker man att det är för dyrt att rida på ridskola, får man se sig om efter någon som kan tänka sig att ha en hästskötare/medryttare istället.

Med tanke på alla trådar om medryttare här inne är det nog inte så enkelt att få rida gratis/billigare än på ridskolan som hyfsat nybörjare..

I övrigt var det rätt längesedan jag var i ridskole-svängen men tråkigt om ridsport fortfarande diskrimineras hos kommuner och andra bidragsgivare.

Med tanke på alla trådar om medryttare här inne är det nog inte så enkelt att få rida gratis/billigare än på ridskolan som hyfsat nybörjare..

I övrigt var det rätt längesedan jag var i ridskole-svängen men tråkigt om ridsport fortfarande diskrimineras hos kommuner och andra bidragsgivare.
Enkel är det aldrig, jag var gratis medryttare i ett stall under tonårstiden.

Ridskolorna måste överleva dom med, det är inte gratis att ha häst och det är nog ännu dyrare för en verksamhet som har fler hästar osv.

Jag vet ridskolan jag rider på verkar ha relativt låga priser i jämförelse med de priser som kommit fram här, i gengäld har de mycket ideellt arbete, medlemmar får sälja korv och pengarna går till något bra, ex nytt hindermaterial eller ny häst osv.
Tyvärr verkar det vara många som inte vill engagera sig ideellt i klubbar (oavsett gren/inriktning) och då blir tyvärr priserna därefter. Det är dessvärre den bistra sanningen.

Här har ridskolan bra sammarbete med kommunen osv, tror det kan va svårt för större kommuner där det finns flera klubbar i olika grenar så ska alla pengar samsas mellan dessa.

Förvisso ingår ridning numera under friskvårdsbidraget, men då krävs det att man jobbar och har ett jobb som har det bidraget.
Sen även om det skulle bli ökade bidrag, vart ska dom pengarna komma ifrån? Det finns tyvärr inte hur mycket pengar som helst och ska budgeten öka måste mer pengar in, troligtsvis i form av högre skatt. Det gnälls redan på för höga skatter osv. Så jag vete tusan.

Jag tycker att man ska sänka priset för att gå på ridskola. För om man älskar att rida och det kostar till exempel 250 kronor per gång på ridskolan, kanske man till slut inte kan göra det man älskar för att det är för dyrt.

Inte dyrare än att gå på gym i vart fall. Beroende på ålder och vad som ingår i gymkortet.
Sen klart är 250 kr i veckan det blir pengar. Men att hålla häst är dyrt. Och med de höjda hö prisena i år så är det fantastiskt att de får det att gå runt över huvudtaget.

160 kr för ungdom 1 timme och 190 kr för vuxen 1 timme. Tyvärr står det inte hur många elever det är i grupperna vilket såklart också spelar in.
Jag betalade 190kr för 45 minuter i höstas, vi var fem sex stycken i gruppen då. Nu betalar jag 290kr per timme för en grupp om fem på en privat ridskola

Inte dyrare än att gå på gym i vart fall. Beroende på ålder och vad som ingår i gymkortet.
Sen klart är 250 kr i veckan det blir pengar. Men att hålla häst är dyrt. Och med de höjda hö prisena i år så är det fantastiskt att de får det att gå runt över huvudtaget.

Klart det är dyrare att rida än att gå på gym?? På ett gymkort har du ju i regel tillgång till att träna hur många gånger du vill, och inte en gång i veckan där 250 spänn.
Mitt dyraste träningsmedlemskap var på ett crossfitgym och det kostade 1100/månad, men då tränade jag ju också flera gånger i veckan där.

Inte för att dom som utövar fotboll betalar mer än en högst symbolisk summa för att utnyttja sagda anläggningar, det ska av någon anledning vi skattebetalare stå för kalaset utan att det ska sparas på något . Men nåde sig den ridklubb som skulle vilja få en kommunalanläggning att hyra, då vrider sig kommunalpolitikerna i budgetångest.
I den aktuella kommunen Södertälje så sålde kommunen hockey arenan till SSK för en symbolisk penning år 2005 för att sedan köpa tillbaka den för 85 miljoner 2014, ett litet nätt bidrag till klubbens misskötta ekonomi.
När kommunen skulle ta över och rusta upp anläggningen för en av kommunens ridklubbar så byggdes ett nytt stall men klubben fick själva bekostna boxarna i stallet!

Nej det är det inte men så dyrt som att rida blir det inte. Även om ridskolorna skulle få samma summa som fotbollen/barn så hade det inte blivit samma summa att rida på ridskola för ett barn som för ett fotbollsspelande barn att betala själv. Då tänker jag på betalningen för själva aktiviteten/gång, inte för den personliga utrustningen för den kan ju bli nästan hur dyr som helst.
Oavsett så behandlas ridsporten väldigt illa av de flesta kommuner medan traditionellt ”pojkidrott” ska sponsras med både anläggning och skötsel inte ens de tjejer som råkar vara intresserade ev fotboll eller hockey får tillgång till vettiga tider eller omklädningsrum utan de får maka på sig och ta de dåliga passen och de sämre omklädningsrummen.

Jag upplever att de anläggningar som ägs av kommunerna sköts på samma sätt som fotbollsanläggningarna som också ägs av kommunen. Det svåra är ju generellt att fotboll drar till sig fler utövare, mer slitage osv. Jag själv utövar båda sporterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsport är något som är dyrt för många så man gör detta för att försöka göra ridsporten mer jämnlik och även öppna upp möjligheter för... 2
Svar
30
· Visningar
2 594
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka