Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Det är rätt intressant att alkohol, tobak och andra berusningsmedel och stimulantia alltid tas i försvar som något som måste finnas för att det ska vara värt att leva, har människor ett så himla misslyckat liv så berusningsmedel blir ett måste för att överleva?
Har det pratats om att överleva, eller att sätta guldkant på tillvaron vid väl valda tillfällen?

Jag kan möjligen hålla med om den övergripande logiken i detta, men att därifrån göra stora förändringar av en eller flera lagar som ändå funkar ganska bra känns som ett stort steg. Varför, liksom?

Jag ser också en poäng i att man inte omedelbart ges tillgång till all alkohol på alla sätt, som många redan argumenterat bra för i tidigare inlägg.
18-åringar får köpa cigg och snus, köpa alkohol på krogen, gifta sig, ta körkort och rösta och så ser man alkohol som det som den stora djävulen. Hur är inte det bara ren moralism? För min del får myndighetsåldern gärna höjas till 20 år (i synnerhet mtp på ar yngre mäns politiska sympatier tenderar att luta åt). Jag fattar bara inte varför alkoholen ska vara den känsliga beröringspunkten.

Att höja myndighetsåldern till 20 år skulle även innebära att föräldrar har hel insyn i sina barns gymnasiestudier genom hela gymnasiet. Som det är nu så är du helt utestängd från att ditt barn har fyllt 18 år. Då kan du bara få information från ditt barn.

Fast det är inte löjligt alls och det går inte att jämföra med det andra. Att 18 åringar får dricka ute på restauranger och barer osv är en bra början så dom iallafall inte dricker sig redlösa hemma och har för lätt att få tag på alkohol utan kontroll.

Att rösta och köra bil osv är inte skadligt för hälsan och inget gift som man kan överdosera och förstöra sitt liv med. Många 18 åringar har inte en balans på drickandet och får dom fri tillgång till det från inget alls så kan det gå illa. På pubar och barer osv så finns det tekniskt sätt iallafall folk som har koll på dom hyfsat och förhoppningsvis inte säljer för mycket till dom som är påverkade även ifall jag vet att folk dricker för mycket ändå men tanken är bra.
Kontrollen på krogar ser jag som rätt bristfällig. Att köra bil kan definitivt vara skadligt för hälsan tom. dödligt och du kan även orsaka allvarliga skador på dina medmänniskor. Likaså med rökning, det är i allra högsta grad skadligt för både dig själv och de människor du utsätter för passiv rökning.

Det är rätt intressant att alkohol, tobak och andra berusningsmedel och stimulantia alltid tas i försvar som något som måste finnas för att det ska vara värt att leva, har människor ett så himla misslyckat liv så berusningsmedel blir ett måste för att överleva?
Det handlar inte om att ta i försvar utan om att ha någon slags konsekvent bedömning om när du anses vara vuxen ur samhällets perspektiv.

Att gifta sig vid 18 års ålder kan vara rent bedrövligt skadligt för dig som enskild person, men även för eventuella barn. Jag känner INGEN som har bildat familj så tidigt som har levt happily ever after och det har haft tråkiga konsekvenser för barnen också. De jag känner som har kört ihjäl sig har också varit väldigt unga personer som trots körkort valt att inte köra lagenligt (inget missbruk).

Det går att se alkoholhaltiga drycker som berusningsmedel eller som smakupplevelser. Båda är sanna. Bara för att jag prenumererar på naturviner betyder det inte att jag är ute efter att berusa mig (det finns betydligt billigare alternativ). Alkohol är ett tveeggat svärd. Som det är nu är alkohol ett lagligt berusningsmedel, likaså cigaretter och snus. Frågan är varför alkoholen är det som ska regleras extra.

Men inte om de sitter hemma och dricker själv. Alltså är det faktum att man är "övervakad" när man dricker i baren inget argument att för att ha olika åldersgräns i baren och systemet.
Vilket du i praktiken inte är. Hur ska bartendern ha koll på alla sina kunder? Ja, det finns ofta väktare/dörrvakter eller liknande men kontrollen är i praktiken inte mycket att skryta om. Så fort du lämnar lokalen är du dessutom helt utelämnad till dig själv.

Jag har varit stupfull på krogen utan att någon har reagerat och jo, jag har fått köpa mer i baren. Jag har även varit helt jävla nykter på krogen, men väldigt trött och då... när någon väktare har sett att jag har varit trött ( men nykter), då har jag blivit utkastad....

Det handlar inte om att ta i försvar utan om att ha någon slags konsekvent bedömning om när du anses vara vuxen ur samhällets perspektiv.

Att gifta sig vid 18 års ålder kan vara rent bedrövligt skadligt för dig som enskild person, men även för eventuella barn. Jag känner INGEN som har bildat familj så tidigt som har levt happily ever after och det har haft tråkiga konsekvenser för barnen också. De jag känner som har kört ihjäl sig har också varit väldigt unga personer som trots körkort valt att inte köra lagenligt (inget missbruk).

Det går att se alkoholhaltiga drycker som berusningsmedel eller som smakupplevelser. Båda är sanna. Bara för att jag prenumererar på naturviner betyder det inte att jag är ute efter att berusa mig (det finns betydligt billigare alternativ). Alkohol är ett tveeggat svärd. Som det är nu är alkohol ett lagligt berusningsmedel, likaså cigaretter och snus. Frågan är varför alkoholen är det som ska regleras extra.
Baksidan av alkoholen är rätt mörk. Det, om inte förr så upptäcker man det när man börjar jobba med människor med ett sådant beroende, cigaretter och snus kommer inte ens i närheten av vad alkohol kan trasa sönder.

Jag ser det som olika "problem".

Att bli nerslagen eller våldtagen när man har varit på krogen är ett annat problem och ska inte påverka alkoholreglerna.

Fast har ju "övervakningen" på barer och krogar använts som argument för att det är säkrare för 18-åringar att köpa alkohol där än på Systemet och då får man ju räkna in alla faktorer. Fakta är att alla som går till baren/krogen och dricker behöver ta sig hem därifrån också. Stannar man hemma är man redan hemma och behöver inte ge sig ut på stan berusad på natten.

Att rösta och köra bil osv är inte skadligt för hälsan och inget gift som man kan överdosera och förstöra sitt liv med. Många 18 åringar har inte en balans på drickandet och får dom fri tillgång till det från inget alls så kan det gå illa. På pubar och barer osv så finns det tekniskt sätt iallafall folk som har koll på dom hyfsat och förhoppningsvis inte säljer för mycket till dom som är påverkade även ifall jag vet att folk dricker för mycket ändå men tanken är bra.
Att 18-åringar kör ihjäl sig och sina vänner är väl inte helt ovanligt?

Fast har ju "övervakningen" på barer och krogar använts som argument för att det är säkrare för 18-åringar att köpa alkohol där än på Systemet och då får man ju räkna in alla faktorer. Fakta är att alla som går till baren/krogen och dricker behöver ta sig hem därifrån också. Stannar man hemma är man redan hemma och behöver inte ge sig ut på stan berusad på natten.
Det är ändå att blanda äpplen och päron.

Baksidan av alkoholen är rätt mörk. Det, om inte förr så upptäcker man det när man börjar jobba med människor med ett sådant beroende, cigaretter och snus kommer inte ens i närheten av vad alkohol kan trasa sönder.
Nej verkligen inte, det är inte enbart den som använder alkohol som ofta drabbas utan det sprider sig som ringar på vattnet och drabbar många i omgivningen också, ibland med dödlig utgång och det gäller alla droger bortsett från nikotin och koffein. Att se en människa famla efter kvarnstenen istället för livbojen den synen borde ingen få se, jag har sett det 2 gånger, båda gångerna med dödlig utgång som lämnat familj och vänner i sorg.

Nej verkligen inte, det är inte enbart den som använder alkohol som ofta drabbas utan det sprider sig som ringar på vattnet och drabbar många i omgivningen också, ibland med dödlig utgång och det gäller alla droger bortsett från nikotin och koffein. Att se en människa famla efter kvarnstenen istället för livbojen den synen borde ingen få se, jag har sett det 2 gånger, båda gångerna med dödlig utgång som lämnat familj och vänner i sorg.
Exakt så. Alkohol är värre än det andra eftersom det påverkar så mycket och så allvarligt.

Exakt så. Alkohol är värre än det andra eftersom det påverkar så mycket och så allvarligt.
Tror du att det stämmer? Nu röker folk ju inte längre, i stort sett. Men jag tänker att tobak är farligare än alkohol. Många dricker alkohol behärskat och sansat. Tobak är man antingen beroende av eller använder inte slls. Och är man beroende är risken stor för KOL eller cancer.

Tror du att det stämmer? Nu röker folk ju inte längre, i stort sett. Men jag tänker att tobak är farligare än alkohol. Många dricker alkohol behärskat och sansat. Tobak är man antingen beroende av eller använder inte slls. Och är man beroende är risken stor för KOL eller cancer.
Ja men man slår inte familjen sönder och samman och förstör andras liv, det är bara sitt eget man förstör pga. nikotinet och är dom dumma nog att fortsätta trots att alla vet riskerna då kan dom gärna ha`t.

I så fall borde man förbjuda alkohol för alla. Det finns ingen logisk anledning till en högre åldersgräns på Systemet än för körkort. Det kommer från förbudstid, moralism och tradition. Inget annat.

Sen tycker jag att kontrollen av äldre förare borde vara hårdare än den är men det är en helt annan tråd.
Ok, om det är det utbyte man måste göra så absolut. Körkort från 20 (cykel ftw, förrbjud EPA med när man ändå håller på, min andra tanke om körkort från 16 (iom att jag inte tycker om att de kör runt utan körkort,) kan gå bort om körkort och alkohol är samma sak.), systemet från 20, rösta från 20, och försörjningsansvar för föräldrar till 20. Fungerar för mig.

Hellre det än obegränsat med alkohol till 17 och 18 åringar.

Det är inga problem för folk som vill få tag på alkohol. En kompis på gymnasiet (innan hon fyllde 18 år) hittade nån på stan och kom till festen med sprit i en läskflaska.
Men jag förstår inte vad du pratar om. Lite sprit i en läskflaska? Vad är det, inte mer än man hittar i förälderns spritskåp, inte mer än man kan få i sig på krogen. Inte mer än var och varannan smakat före 18.

(det är väl klart folk drack innan de var 18 och på högstadiet. Mina klasskamrater rökte när de var 12, (de som hade åldern inne fick bära limpa cigaretter i väskan över gränsen på klassresan på högstadiet dessutom, eller när det var. Oavsett de rökte eller ej.) jag tyckte inte att det var onödigt med restriktioner på ålder för att köpa cigaretter för det.)

Jag pratar om många baginbox med vodka och en lastpall starköl för en klassfest och pressen för den första 18 åringen att resa och hämta det.

Senast ändrad:
Ja, snarare det, i så fall. Men jag kommer inte att engagera mig i frågan. Och så tänker jag nog att ett sätt att lära sig vara en myndig vuxen, är genom att öva på det. Jag gissar att det skulle bli lika småvingligt i början även om myndighetsåldern höjdes till 20.
Jo antagligen, dock var ju 20 och 21 (och 25) myndighetsåldrar länge. Det var ganska sent som S tyckte att de skulle få fler väljare om de sänkte till 18 och körde på det.

Jag tycker det är lite knepigt hur man ska tänka på hur farligt något är. Ska man titta extrembruk, "normalt bruk", risken för överdos, skada över lång tid....

Det mesta är skadligt för oss om vi överdoserar det. Man kan dö av att dricka för mycket vatten också liksom.

Ett undantag här verkar vara LSD. Det finns exempel på folk som tagit 1000 gånger större dos än "rekommenderad", och de blir inte sjuka. Jag antar dock att det inte är en speciellt trevlig upplevelse :crazy:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka