Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Det är tyvärr väldigt lätt att komma över droger om en inte bor hyfsat isolerat. Men trots det har bruket av sånt minskat de senaste åren (enligt CAN och FHM) Tackolov för det säger jag.
Även då väl?
Jag har fått reklam om olika svampodlingar av släktet Psilocybe man kan köpa på typ fb. Eller fick, jag är inte på fb längre riktigt. Så det är nog förhållandevis lätt att beställa hem om man bara letar lite tänker jag.

Jag är för övrigt sugen på att åka till Nederländerna för psylocobin retreat med terapi någon gång i livet.

Även då väl?
Jag har fått reklam om olika svampodlingar av släktet Psilocybe man kan köpa på typ fb. Eller fick, jag är inte på fb längre riktigt. Så det är nog förhållandevis lätt att beställa hem om man bara letar lite tänker jag.

Jag är för övrigt sugen på att åka till Nederländerna för psylocobin retreat med terapi någon gång i livet.
Sant, nätet finns ju. Jag tänkte på om en vill träffa en fysisk langare

Visst det är inte lika många unga som dricker. Vad tar ungdomarna istället?
Är det för att det är lättare att få tag på andra droger än alkohol som alkoholkonsumtionen minskat eller beror det på något annat?

Sedan är jag inte tillräckligt insatt om sänkning av ålder på systemet är rätt eller inte. Är inget jag kommer lägga en tanke på vid något val.
De spelar dataspel och hänger på sociala medier :)
Dvs de går inte ens och hänger med varandra irl lika mycket som förr tyvärr.

(enligt ngn artikel om en forskningsrapport jag läste, garanterat ecosiasökbart)

Senast ändrad:
Just för vissa typer av alkoholdrycker så handlar det nog mer om hur etanol funkar som lösningsmedel och drar ut smaker och effekten att dofter kommer lättare eftersom alkohol avdunstar lättare än exempelvis vatten, att man kan få den processen att samverka med den mat man lagar. Alltså fler rent fysikaliska aspekter - och sen tillkommer de där sinnesförändrande egenskaperna.

Men visst, tittar man på hembränd vit sprit på dunk så faller de flesta av den första typen av effekter och endast den andra typen återstår.
Jag har undrat över detta. Vissa recept på tomatsås innehåller på svenska en liten skvätt rent brännvin. Sen kokar man ju tomatsåsen. Så varför ska man ha sprit i den? (Vi förutsätter här sprit med ca 40 % alkohol, ingen smaktillsats och inte heller bismak av finkel.) Har du koll på detta?

Jag har undrat över detta. Vissa recept på tomatsås innehåller på svenska en liten skvätt rent brännvin. Sen kokar man ju tomatsåsen. Så varför ska man ha sprit i den? (Vi förutsätter här sprit med ca 40 % alkohol, ingen smaktillsats och inte heller bismak av finkel.) Har du koll på detta?
Det förstärker smaken.

Alkoholen löser upp och frigör en del smakämnen i tomaterna och funkar även för att binda ihop såsen. Och sen kokar man bort själva alkoholen så man slipper alla negativa effekter också.

Alkoholen löser upp och frigör en del smakämnen i tomaterna och funkar även för att binda ihop såsen. Och sen kokar man bort själva alkoholen så man slipper alla negativa effekter också.
Ja, alkohol kokar ju i stort sett bort, hälften eller vad det är. Att bli full på tomatsås, bör jag kunna undvika. Det är ju ganska lite sprit i. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka