Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Jag blir så trött, hur många uppsöker akut sjukvård i samband med "elstaketsolyckor" varje år, jag bara frågar?

Om folk hade gett fan i att försöka ta sig in i hagar med djur i hade det inte varit något problem.

Vår shettis välkommnar den nya lagen. Fritt fram till hela världen.

Bakgrunden till den kraftiga sänkningen är oro att människor, framför allt barn, kan skadas om de kommer i kontakt med elstängsel skriver ATL.
OM föräldrar till småbarn kunde fatta att "åh kolla totton, ska du mata den mitt kära lilla barn?" inte är speciellt uppskattat av oss ryttare så skulle det vara mindre oro för elstötar.

Dags för hästfolk att enbart bygga fysiska stängsel..?

Varifrån kommer denna bestämmelse? Jag har inte hört något alls om det förut, men det låter ju kanske inte så bra. För min del säger 5 joule inte så mycket, vad innebär det egentligen?

Som ovan, om folk lät bli att ta sig in i hagar så vore detta väl inget problem?

Ännu en anledning att begära utträde ur EU.

I dag rapporterade de på radion om att de var omkring 30 lösa islandshästar på riksväg 46 utanför Mullsjö. De tog polisen tre timmar att fånga in hästarna.

Mer av detta kommer vi att få uppleva med dessa EU-anpassningar. Det är ju en viss skillnad i snömängd mellan Spanien och Sverige.

Oroliga långtradarchaufförer slog i onsdags kväll larm om lösspringande islandshästar på riksväg 46 utanför Mullsjö
http://www.gt.se/nyheter/1.1896291/losa-hastar-samlades-in-utanfor-mullsjo

Snart får vi väl stängsla med sytråd för att inte ungar o hästar ska kunna skada sig

OM föräldrar till småbarn kunde fatta att "åh kolla totton, ska du mata den mitt kära lilla barn?" inte är speciellt uppskattat av oss ryttare så skulle det vara mindre oro för elstötar.

eller hur. Undrar vad de säger om vi börjar mata deras ungar hipp som happ med vad vi än finner. :p

Jäklarns va liv det skulle bli

Men vad är en skada? Att ett barn får ont av att ta i ett el-staket är inte hela världen som jag ser det. Ont kan man få av mycket, sparka i trösklar, sticka sig på getingar, klämma sig i en dörr, ramla nedför en trappa. Ska vi förbjuda dessa också?

De som är och bor på landet vet hur man hanterar elstaket, resten kan gott lära sig om de hälsar på:devil:

Mina barn är 4 resp 6 år och dom har varit med mig i stallet sen dom föddes. Och kan ni tro, DOM LEVER ÄN!!

Det räckte med att dom fick en stöt 1 gång och sen dess är dom livrädda för tråden och håller sig därifrån självmant.

Tvärtom är det väl BRA med REJÄL el! Hästarna håller sig inne, vilt håller sig ute och folket håller sig ute, och om folket inte håller sig ute så får dom väl för f-n skylla sig själva om dom får en permanent helt gratis då dom inte har i mina hagar att göra:devil: Men det lär ju va sista gången dom besöker mina hagar i varje fall:banana:

Jag blir så trött, hur många uppsöker akut sjukvård i samband med "elstaketsolyckor" varje år, jag bara frågar?

Eller hur??? Jag har fått REJÄLA stötar (några har känts som om armen gått av) - men lever och frodas! Syrran har fått stötar I HUVUDET två gånger på raken och det är inget fel på henne!

TRÖTT man blir!!!! :mad:

Vad exakt ska man ha som stängsel om de ska börja hitta fel överallt??? Täta träväggar... typ 2 m höga?? :devil:

Jag tänker då INTE göra några ändringar här förrän någon kommer hit och TVINGAR mig... :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Ännu en anledning att begära utträde ur EU.

I dag rapporterade de på radion om att de var omkring 30 lösa islandshästar på riksväg 46 utanför Mullsjö. De tog polisen tre timmar att fånga in hästarna.

Mer av detta kommer vi att få uppleva med dessa EU-anpassningar. Det är ju en viss skillnad i snömängd mellan Spanien och Sverige.

Oroliga långtradarchaufförer slog i onsdags kväll larm om lösspringande islandshästar på riksväg 46 utanför Mullsjö
http://www.gt.se/nyheter/1.1896291/losa-hastar-samlades-in-utanfor-mullsjo

Nu är det ju inte bara hästar vi håller innanför elstaket, nötkreatur är ju inte heller kända för att vara stanna frivilligt om det är grönare på andra sidan. Eller får, med sin tjocka päls har de definitivt alla möjligheter att utförska världen framöver.

Varför har inte vi som jobbar och lever med detta blivit tillfrågade överhuvudtaget? Vad är det för en kommité som dragit gränsen vid 5 joule? Vi har 7 joule i vårat och skulle behöva ett starkare aggregat för att stängsla in de resterande 4 hektaren.

Ledsen att jag bombar tråden med inlägg, men just nu hade jag gärna haft det dubbla i tråden för allt försvinner ju i snön! Lillhingsten är världens snällaste men nu kommer snart vårkänslorna...

Varför har inte vi som jobbar och lever med detta blivit tillfrågade överhuvudtaget? Vad är det för en kommité som dragit gränsen vid 5 joule? Vi har 7 joule i vårat och skulle behöva ett starkare aggregat för att stängsla in de resterande 4 hektaren.

Har du verkligen 7 joule i ditt staket?

För om man får en smäll av ett sådant staket, tja, det finns faktiskt människor som dött.

Vi har starka aggregat men inte går det ut 7 joule, ligger det på 4,5 så är det bra kräma i det.

"Enligt ett beslut på europeisk nivå om ny standard får stötarna inte vid något tillfälle överstiga fem joule. Tidigare sätt att mäta och räkna har tillåtit energimängder upp till det tiodubbla"

Alltså inte utslaget över ett staket, utan direkt vid källan.

Jag har ett revir nr LME2307 längst ner i denna PDF finns specifikationer, det är på 7,5 joule tom. http://www.granngarden.se/aciro/bil...50tW5L3s7vEFTIDmbIBIMmaBLGQZhPEVAft4uQYGGYN4K

Jag kan garantera att jag inte har några 7 joule i mitt staket någonsin, utan som du säger ca 4 under ideala förhållanden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni... 8 9 10
Svar
188
· Visningar
20 024
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 770
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 996
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverket har beslutat om nya regler för seminverksamhet. De träder i kraft 1 april och ger nya möjligheter för branschen. "Jag...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka