Bukefalos 28 år!

Sanndrömmar

Sv: Sanndrömmar

Fast lucid dreaming har i min värld inget som helst med sanndrömmar att göra, jag upplever det ganska ofta när jag har sovmorgon och pendlar mellan sömn och vaket tillstånd. Kan då styra drömmen, men det är inget som har inträffat. Däremot kan jag uppleva deja vu och då kan jag nästan svära på att jag drömt det och som du säger, en ungefär tidsperiod. Detta verkar dock vad jag läst vara ganska typiskt för deja vu.

Jag tror inte på sanndrömmar, utan jag tror att hjärnan i våra drömmar bearbetar det som händer omkring oss. Däremot tror jag att hjärnan uppfattar mycket mer av det som händer runt omkring oss än det vi aktivt tänker på. Många sinnesintryck passerar oss bara, men de har ändå upplevts även om vi inte fokuseratpå dem.

Jag tror inte på sånt jag inte upplevt själv eller andra trovärdigt upplevt, men samtidigt säger jag inte att det är omöjligt. Blir alltså gärna överbevisad.
 
Sv: Sanndrömmar

Jag har också olika former av drömmar. En är när man klart och tydligt "ser" att dagens eller senaste tidens händelser blandas och förvrängs och sätts ihop i en enda röra. Ofta kan man skratta åt det för det är så tydligt.

En annan är när drömmarna försöker säga en något. Jag har ett exempel på det som verkligen satt spår i mig.
Jag började drömma om döda spädbarn i olika situationer. Det var mina barn med ändå inte. Jag försökte skydda dem men drömmarna slutade alltid med att jag insåg att barnet var dött. Det var så oerhört skrämmande men samtidigt hade jag en speciell känsla som jag inte kan förklara. Detta håller på ett par veckor. En dag får jag akuta magsmärtor och får åka till sjukhus. Där konstaterades att jag hade ett utomkveds havandeskap och åker rakt in på operation. Det var inte alls meningen att jag skulle bli gravid, åt p-piller och därför hade jag väl inte en tanke på att jag var gravid. Drömmarna upphörde direkt efter det. Jag är ganska säker på att drömmarna försökte få mig medveten om vad som höll på i min kropp.

Sedan är det en tredje form som mer lutar åt vad man kan kalla sanndrömmar.
För 15 år sedan köpte vi en mindre gård. Huset är ca 100 år gammalt och vi har totalrenoverat det. Under årens lopp har jag återkommande drömt att huset håller på att förstöras av vatten. Jag har varit helt panikslagen i drömmen att mitt älskade hem går förlorat. En riktigt tydlig "vattendröm" var att det fanns en spricka i grunden och vatten forsade ut därifrån typ som ett vattenfall.
För 1 1/2 år sedan beslöt vi att dränera runt huset för mannan tyckte det var fukt i källaren. När vi kommer till sista gaveln händer det - gaveln får sättningar och rasar ca 1 dm, grunden spricker och det sprutar ut vatten som en fontän! Jag står som fastfrusen och bara stirrar, precis som i drömmen som jag haft för flera år sedan!!! Eländet som följde vill jag inte berätta om men vi fick pumpa vatten i flera dagar. Det visar sig vid närmre undersökning att det stått vattentryck under huset Gud vet hur länge, OCH att sprickan i grunden var gammal, man kunde se att den blivit lagad tidigare troligen på 50-60-talet. Huset är nu lagat och helt återställt men hur hänger mina drömmar ihop med det som hände? Jag pratade ofta med min man om dessa drömmar långt innan detta hände, så det är inget jag berättade i efterhand.
Dessa två sistnämnda typer av drömmar (har haft fler liknande) lämnar mig alltid med en speciell känsla när jag vaknar. Det är inte vanlig dröm, det är något annat, men vad kan jag inte förklara. Jag tror på den sk övernaturliga, men jag tror inte att det är ÖVERnaturligt utan faktiskt naturligt. Vi har bara bestämt vad som är naturligt och vad som inte är det. Men jag är också skeptisk till mycket och sväljer inte allt med hull och hår.
 
Sv: Sanndrömmar

Fast jag frågade ju hur man väcker sig när man drömmer vilket var ett sidospår från sanndrömmar :)

Jag har hört folk prata om att de styr drömmar och väcker sig, men jag har ingen koll på hur de bär sig åt. Det enda jag kan göra i en dröm är att se på, det är så löjligt, i min UFO dröm så visste jag att om ett UFO kommer ner från himlen så är det givetvis INTE en människa där och jag minns att jag i drömmen, som nån åskådare alltså, tänkte att vilken korkad jävel som inte kunde räkna ut det själv :o:banghead::banghead: Men det är ju det enda jag upplever, att vara åskådare typ berättare kanske.

Deja vu är skitirriterande!! Känslan av att någon sagt en sak förut, men det kan omöjligt vara så, eller någon kommentar på facebook, eller som när jag åkte ett visst tåg så kändes det så starkt att jag åkt det förut och att jag då den gången tänkte på min kompis. Det är omöjligt att jag åkt det tåget förut. Små saker liksom, är det vanligaste. Men det är ju hjärnan som spelar en ett spratt. Det sitter ju i temporalloben, och vid temporallobsepilepsi är det inte ett ovanligt symptom, det är ju nåt fel som skapar deja vu vid epilepsin. Undrar hur många som upplever deja vu som visar förändringar på EEG! :)


kl

För nån månad sedan drömde jag en mardröm som fick mig att bli rädd för att somna igen (man vet aldrig vad som kan hända när man sover, tänkte jag) Det var som i en skräckfilm där en man blev torterad, jag tvingades titta på medan en annan man och en kvinna plågade honom. Jag vaknade och kände hur det kröp i kroppen av skräck, drömmen kändes så närvarande trots att jag var vaken. Som värsta skräckfilmen som utspelade sig i huvudet. Den veckan hade jag inte ens sett något liknande på tv! :nailbiting: Och just sådana skräckfilmer kan jag inte ens titta på utan att dröma hemska drömmar flera nätter efter.

Jag tror att mina drömmar får mig att röra på mig mycket i sängen (om nån läste min tråd om hur folk sover, jag sover inte normalt, även om det blivit bättre när jag inte är stressad längre), det hade varit intressant att filma mig en natt för att se vad jag egentligen pysslar med :sneaky:
 
Sv: Sanndrömmar

Intressanta drömmar! Måste vara hemskt att drömma om döda spädbarn, men smart av hjärnan att försöka prata med dig!

Nästa gång du drömmer en dröm om huset så undersöker du det?:D Är en sådan dröm mer tydlig i sitt sätt än andra drömmar? Alltså mer sammansatt och logisk?

Sånna drömmar drömmer jag inte alls, därför har jag aldrig trott på sanndrömmar egentligen. Men egentligen är det kanske inte konstigt att det finns å andra sidan som du skrev vi har ju bestämt vad som är naturligt och vad som inte är det, kanske för att alla inte drabbas av det. Och då är frågan om varför inte alla drömmer sådana tydliga drömmar som du hade.
 
Sv: Sanndrömmar

Nej.

Däremot kan säkert en del människor tänka längre och mer logiskt undermedvetet än medvetet. Dvs man predikterar samband och sannolikheter bättre, när man inte tvingas ha vakenfiltret på.

Självklart kan man inte förutse händelser i framtiden, på några andra sätt än att man kan prediktera efter bästa förmåga från den kunskap man har.

Med tanke på vilken övertygande bevisning det finns om påstådda medier och siare/sierskor som aldrig lyckats påvisa ens ett uns av "blint" framtidsseende - är det lite märkligt att det fortfarande förekommer människor som tror att det går. Tycker jag.

På senare tid är det väl den superkända sierskan i US-TV som sa att Ariel Castros kidnappningsoffer var död, och fick mamman att ge upp livet (den stackaren trodde ju på att det var sant) - så nu har vare sig dottern eller dotterdottern mamma eller mormor.

http://abcnews.go.com/US/amanda-berrys-mom-told-pyschic-sylvia-browne-berry/story?id=19126853
 
Sv: Sanndrömmar

Jag vet inte vad jag ska tro eller inte men jag har två upplevelser som har med drömmar att göra och bägge hände när jag var liten och bodde hemma.
Det ena var en riktig mardröm som handlade om död. Två gånger i mitt liv har jag sedan berätta om den här drömmen. Bägge gångerna har en släkting till avlidit i hjärtinfarkt. Inte så att det kommer efteråt eller så utan exakt vid den tidpunkt jag berätta drömmen. Så av förklarliga skäl kommer jag inte att åter ge den.
Det andra är en sekvens i en dröm. Där jag red ridskolans mest populära häst, det var hoppning och framme vid hindret knyckte hästen till så jag for av. Landade på fötterna men hästen knuffade omkull mig med mulen så jag satt snett framför, höll i tygeln och tittade upp på sadeln där ena stigbygeln hängde över sadeln.
På ridskolan hade dom ett system så att man fick välja häst i turordning och den veckan jag hade den här drömmen så var jag sist att välja. Så att få "poppis" hästen var uteslutet, det var till att ta det som kvar. Döm om min förvåning när just den här hästen är den ende som kvar och vi ska dessutom hoppa. Tror inte ens jag kom ihåg drömmen i det läget. Men när jag red emot hindret första gången knyckte hästen till, jag for av, landade på fötterna, blev omkull knuffad av hästen, satt framför, höll i tygeln och såg stigbygeln hänga över sadeln.
Sanndröm eller bara sammanträffande, jag vet inte?

Om det är sammanträffande, är det då inte lite konstigt att det med hästen var just som i drömmen? Eller var det egentligen en deja vu upplevelse du kände när du trillade av hästen? Eller du berättade om drömmen innan du red?
 
Sv: Sanndrömmar

Nej.

Däremot kan säkert en del människor tänka längre och mer logiskt undermedvetet än medvetet. Dvs man predikterar samband och sannolikheter bättre, när man inte tvingas ha vakenfiltret på.

Självklart kan man inte förutse händelser i framtiden, på några andra sätt än att man kan prediktera efter bästa förmåga från den kunskap man har.

Med tanke på vilken övertygande bevisning det finns om påstådda medier och siare/sierskor som aldrig lyckats påvisa ens ett uns av "blint" framtidsseende - är det lite märkligt att det fortfarande förekommer människor som tror att det går. Tycker jag.

På senare tid är det väl den superkända sierskan i US-TV som sa att Ariel Castros kidnappningsoffer var död, och fick mamman att ge upp livet (den stackaren trodde ju på att det var sant) - så nu har vare sig dottern eller dotterdottern mamma eller mormor.

http://abcnews.go.com/US/amanda-berrys-mom-told-pyschic-sylvia-browne-berry/story?id=19126853

Ja fy vad hemskt att sierskan kunde säga sådana saker, jag tycker man har ett ansvar för vad man talar om när det rör sig om sådana grova saker. Jag undrar hur hon känner sig nu med tanke på utgången.

Du ser det som självklart att man inte kan se i framtiden, men är det så självklart med tanke på vad folk egentligen drömmer? Å andra sidan ,borde man kanske inte kunna undersöka det? Om en person säger sig drömma sanndrömmar, kan man inte få personen att skriva ner drömmarna för att sedan kolla om det slår in. Gör det det borde man ju få svart och vitt på att folk kan drömma något som är sant?
 
Sv: Sanndrömmar

Ja fy vad hemskt att sierskan kunde säga sådana saker, jag tycker man har ett ansvar för vad man talar om när det rör sig om sådana grova saker. Jag undrar hur hon känner sig nu med tanke på utgången.

Du ser det som självklart att man inte kan se i framtiden, men är det så självklart med tanke på vad folk egentligen drömmer? Å andra sidan ,borde man kanske inte kunna undersöka det? Om en person säger sig drömma sanndrömmar, kan man inte få personen att skriva ner drömmarna för att sedan kolla om det slår in. Gör det det borde man ju få svart och vitt på att folk kan drömma något som är sant?

Menar du att man blir superintelligent/kunskapsinsamlande under drömmen och kan mer exakt bedöma sannolikheter? Eller menar du att händelseförloppet är förutbestämt oavsett hur världens 1000.000.000.000 miljarder mekanismer reagerar? Det som gör att det blir omöjligt (egentligen båda) - är att livet inte är en förinspelad spelfilm och att händelser i framtiden beror på miljarder skeenden och val som inträffar från nu och fram till den händelsen. Att "gissa" rätt på något svårt som man inte har kunskap om skulle vara som att vinna Drömvinsten på Lotto, varje lördag i ett helt år. Eller nåt sånt.

Man kan knappast begära att någon ska ta ansvar för medvetna bedrägerier annat än straffrättsligt. Även om man kan hålla sig från att begå bedrägerier med så allvarligt innehåll, men det är ju det som drar storpublik och pengar!

Det finns ju även på hemmaplan. Det bästa är att medium som blir påkomna med fusk, bara fuskade just den gången. Alla andra gånger är det andarna som visat sig. Ett medium valde till och med att skylla på att andarna lurat honom att fuska. Suck. Nu är inte sanndrömmar och medium helt samma fenomen, men ganska närbesläktade. De tjänar pengar på människors okunskap och vilja att tro... Ungefär som vissa kyrkor...

http://hd.se/noje/2010/10/25/medium-fran-tv4-s-andarnas-makt/
 
Sv: Sanndrömmar

Nej jag menar att det finns gråzoner. Om någon drömmer något, som tex något som tagits upp i tråden, och det visar sig ske, måste det betyda att man vinner på lotto för att man sett en lottorad i drömmen? Det behöver ju inte vara så att det är allt eller inget, menar jag. Att drömma om hästen som stannade framför hindret är ju inte alls samma sak som att drömma om vad som händer för stora saker i framtiden. Det är lite så jag tänker. Samtidigt vette fasen om jag tror på det. Men det kanske ska upplevas själv?

Att drömma så som medium och siare osv gör tror inte jag ett dugg på faktiskt. Jag ser inte på sådana program på TV heller, jag tycker dem är löjliga bara. Därmed inte sagt att det inte finns människor som känner av något eller så, för det kan jag inte uttala mig om. Men de som går ut med det och tjänar pengar på det tror jag inte på.
 
Sv: Sanndrömmar

Nej, fast då handlar det nog mer om det jag skrev i mitt inledande inlägg. Att man undermedvetet arbetat lite djupare med den kunskap man har och dragit klarare slutsatser i drömmen.

Det är så som duktiga siare fungerar, de använder sig av den kunskap de kan få från sin kund utan att kunden medvetet lämnar ut den. De låter "objektet" berätta om sitt liv och sedan "spår" de några av sakerna de fått berättat för sig, det är ju objektet som har de enda egentliga kunskaperna.... Eftersom "objektet" är mottagligt räcker det om 1 av 5 saker händer senare - då var sierskan bra.
 
Sv: Sanndrömmar

Nej, fast då handlar det nog mer om det jag skrev i mitt inledande inlägg. Att man undermedvetet arbetat lite djupare med den kunskap man har och dragit klarare slutsatser i drömmen.

Det är så som duktiga siare fungerar, de använder sig av den kunskap de kan få från sin kund utan att kunden medvetet lämnar ut den. De låter "objektet" berätta om sitt liv och sedan "spår" de några av sakerna de fått berättat för sig, det är ju objektet som har de enda egentliga kunskaperna.... Eftersom "objektet" är mottagligt räcker det om 1 av 5 saker händer senare - då var sierskan bra.

Jag tror också på det här med mottaglighet, det man tror på upplever man ofta, även om det kanske inte är så stora tecken på att det är sant.
Min mamma gick till ett medium en gång. Hon fick veta att hon varit häxa i sitt förra liv, och att hennes mördade lillasyster inte var redo för "himlen" utan fick återfödas till jorden en gång till och att min pappa lämnat. Jag tror inte på det, men hon är övertygad.
 
Sv: Sanndrömmar

Jag kan inte påstå att det finns mer logik i dessa drömmar utan mer att jag "känner" att de är speciella. Dessa drömmar är extremt ovanliga även för mig.
T ex en av drömmarna med spädbarnen var att jag sprang i skogen med ett bylte i famnen. Jag trillade och slog mig, men höll kvar byltet. Jag "visste" också att jag var jagad av någon. Till slut stannade jag och vecklade upp filten och där i ligger ett dött barn. Barnet var mitt men ändå inte - jättekonstigt! Jag hade sedan samma dröm i flera olika varianter men de gick ut på samma sak - att jag upptäckte ett dött barn.

Lika dant var det med vatten och huset. Samma tema men olika händelser och alla lämnade mig med samma känsla av panik över att mitt hus blev förstört.
 
Sv: Sanndrömmar

Sanndrömmar vet jag inte, men jag kan drömma om saker och ting som faktiskt inträffar senare. Kanske inte helt detaljerat.

Någonting som händer väldigt ofta är att jag helt plötsligt kommer att tänka på en person jag inte tänkt på på flera år, och någon timme senare eller dagen efter ringer den personen eller skickar ett mail. Har hänt fler gånger än vad jag kan räkna.
 
Sv: Sanndrömmar

Sanndrömmar vet jag inte, men jag kan drömma om saker och ting som faktiskt inträffar senare. Kanske inte helt detaljerat.

Någonting som händer väldigt ofta är att jag helt plötsligt kommer att tänka på en person jag inte tänkt på på flera år, och någon timme senare eller dagen efter ringer den personen eller skickar ett mail. Har hänt fler gånger än vad jag kan räkna.

Ungefär som när man tänker på samma saker ibland? Det är rätt intressant när det sker, rätt kul faktiskt :)
 
Sv: Sanndrömmar

Jag kan inte påstå att det finns mer logik i dessa drömmar utan mer att jag "känner" att de är speciella. Dessa drömmar är extremt ovanliga även för mig.
T ex en av drömmarna med spädbarnen var att jag sprang i skogen med ett bylte i famnen. Jag trillade och slog mig, men höll kvar byltet. Jag "visste" också att jag var jagad av någon. Till slut stannade jag och vecklade upp filten och där i ligger ett dött barn. Barnet var mitt men ändå inte - jättekonstigt! Jag hade sedan samma dröm i flera olika varianter men de gick ut på samma sak - att jag upptäckte ett dött barn.

Lika dant var det med vatten och huset. Samma tema men olika händelser och alla lämnade mig med samma känsla av panik över att mitt hus blev förstört.
Vilka obehagliga drömmar du haft! Vaknade du efter du upptäckte det döda barnet?
 
Sv: Sanndrömmar

Typ så ja :D

Annars så mer exakt så är jag skeptisk men utesluter inget.;)

Som jag alltså :) Jag känner att näää, det kan inte vara så, men så känner jag jooo, varför ska man utesluta något när hjärnan är så duktig på att arbeta på de mest roliga visen ibland. Drömmar och liknande.
 
Sv: Sanndrömmar

Om det är sammanträffande, är det då inte lite konstigt att det med hästen var just som i drömmen? Eller var det egentligen en deja vu upplevelse du kände när du trillade av hästen? Eller du berättade om drömmen innan du red?
Jag hade berättat om den innan, för min mamma för den kändes så verklig. Men när jag var och red och sedan fick den hästen mot alla odds, hade glömt bort att jag drömt. Det var först när jag satt där, höll i tygeln och såg stigbyglen som drömmen kom tillbaka.
 
Sv: Sanndrömmar

ja, det gjorde jag och hade just den där konstiga känslan att detta inte var vilken mardröm som helst. Men som sagt, jag fattade inte förrän jag blev akut sjuk.
 
Sv: Sanndrömmar

Det är förresten väldigt intressant hur kroppen reagerar i en dröm. Hjärnan arbetar med alla intryck och liknande på de mest konstiga visen som fins, men efter en mardröm jag hade för en tid sedan så vaknade jag och skakade i hela kroppen. Värsta adrenalin påslaget, jag minns inte drömmen alls, mer än att den var hemsk. Men just att vakna med hjärtklappning och att skaka en bra stund efter är nytt för mig.

Eftersom jag inte minns den var det nog ingen sanndröm inte :p

Har ni haft några på senaste tiden?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 702
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 779
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 407
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp