sannolikheten att få fram en storhäst från ponnymamma?

söderböna

Trådstartare
Jag har ett underbart d-ponny sto, u korsningsponny (troligtvis), e welsh cob (icke godkänd) ue fullblod. Hon är 146 i mankhöjd och av det lite grövre stuket. Anlagen från morfar sitter inte direkt utanpå;) Ser mer ut som en cob.

Det känns däremot som hon spykiskt har ärvt det bästa från pappa och morfar. Arbetsvillig, egen motor och otroligt snäll och hoppar som en gud.

Har börjat fundera på om det är möjligt att ta föl på henne och få fram en avkomma som helst skulle bli minst en decimeter högre än mamma, dvs åtminstone 156. Drömmen skulle vara att få en avkomma på minst 160.

Skulle jag betäcka henne så skulle jag helst ta en hingst med så mycket fullblod i som möjligt så att det inte blir så mycket blandning.

Så vad tror ni, går det att få upp mankhöjden så pass mycket?
Om jag visste hur man får in en bild skulle jag lägga in den men tyvärr.

/Söderböna

Sv: sannolikheten att få fram en storhäst från ponnymamma?

Om jag visste hur man får in en bild skulle jag lägga in den men tyvärr.
Det finns en nålad tråd på datorforumet som beskriver detta... :idea:

I övrigt så är min erfarenhet - som dock är begränsad - att avkommorna i ganska stor utsträckning följer sina mödrars storlek när man korsar individer som är väldigt olika i storleken.
Jag har sett ett par avkommor med C-ponnypappa och hbl- resp fbl-mammor (båda stona ca 160 cm). Den med halvblodsmamma har vuxit över ponnymåttet, den andra är föl än men var osm nyfödd bara marginellt mindre än det stoets avkomma med en 175-centimeters halvblodshingst... (och den avkomman i sin tur är ca 162 cm, nu som tvååring)

Eftersom det är såpass olika raser i stoet så vet man ju aldrig hur hin kommer förärva sig. Avel är ett lotteri, men är det en framtida tävlingshäst till dig själv som du planerar att tillverka så tror jag nog ändå att risken är rätt stor att du kommer bli besviken på storleken på den. Men observera tror...
Sen är det ju upp till dig att våga chansa eller inte.

Senast ändrad:

Är inte så insatt i hur korsningsavel brukar utlöpa, men kan welsh cob relativt bra. Vad är det för hingst? Om jag vet föräldrarna kan jag åtminstonde tala om vad som ligger bakom på faderns sida :idea:

Pappan heter Highest Promises eller promisen och var en egen uppfödning vad jag förstått. Uppfödaren Kommer från skåne och jag har inte lyckats spåra henne.

/Söderböna

All avel är ju lotteri så det är svårt att säga någon procent för hur ett kommande föl ska bli. Det blir lite lättare om man kan gå tillbaka och titta på föräldrar och deras föräldrar för att se vad som finns där storleksmässigt.
Sedan kan man ju säga att vissa hingstar överlag ger stora avkommor som t ex Briar. Men det hänger ju också på från vem fölet får det dominanta anlaget för storlek. Finns det mycket smått på stoets sida så kanske det inte hjälper att hingsten är stor ger stort. Fölet blir litet ändå.

Hingsten du far efter är nog Highcrest Promice, och uppfödaren som haft honom i avel heter Charlotte Östlund.
http://tranarportalen.se/tranarport...y=0&LastName=&Membership=&Speciality=&page=14

Highcrest Promice, kallas också för Pom-Pom och är om jag inte minns fel en "riktigt" stor ponny.

Minns inte riktigt hans härstamning men det är , typ fullblod/lipp och welshblod.

Ditt sto och en halvblodshingst har nog avkomman små utsikter att bli ponny..och det var väl det du frågade om fast omvännt.

peråke

Hingsten du far efter är nog Highcrest Promice, och uppfödaren som haft honom i avel heter Charlotte Östlund.
http://tranarportalen.se/tranarport...y=0&LastName=&Membership=&Speciality=&page=14

Highcrest Promice, kallas också för Pom-Pom och är om jag inte minns fel en "riktigt" stor ponny.

Minns inte riktigt hans härstamning men det är , typ fullblod/lipp och welshblod.

Ditt sto och en halvblodshingst har nog avkomman små utsikter att bli ponny..och det var väl det du frågade om fast omvännt.

peråke
Highcrest Promise eller Pompom som han ibland kallas är inmätt till ponny, och tävlar (har tävlat) en hel del och ganska framgångsrikt (iallafall enl ägaren) och han är korsning fullblodXlippizaner. Han tillhör nog dom där som av en slump blivit *liten* då föräldrarna är av normalstorlek. Han är aldrig visad eller godkänd men är far till massor av bra hopp-ponnys och har även en avkomma i england(ägaren sålde ett sto dräktigt med honom dit) som varit MKT framgångsrik i unghästklasser i hoppning. Jag har Pompoms fulla härstamning nånstans om du är intresserad./Madde

I avel och när man bedömer vilka hingstar/ston man skall kombinera och avkommornas storlek så är inte ridsportförbundets mätintyg så informativa.

Det är viktigare att veta egentliga storleken och inte bara höjden som är beroende av mankhöjd och likaså avsaknaden av mankhöjd.
Vi har tävlande poonnyer i Sverige som vid kontrollmätning varit 157 cm.

Hingsten Pom Pom är/var ?? en "mycket" rejäl ponny och såg ut som en liten häst med lite lipp stuk, och jag vet inte hur han mättes som ponny när han bodde hos oss hade han med sig mätintyg.

Information som är "bra ha" om man skall betäcka ett ponnysto efter honom.

peråke

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Det stämmer nog för på Coffees licens står Lotta Östlund som uppfödare.

Fast den förra ägaren sa att pappan var en Welsh Cob:confused:. Men, nu blir det lättare att nysta vidare.

Tack än en gång
/Söderböna

Det vore jätte kul att få! Undrar bara var welshen kom in någonstan. Kan i och för sig vara de förra ägarna som blandat ihop allt. Lippizznare är ju också lite grövre, så det kan vara därifrån coffee fått sitt useende.

Tack än en gång
/Söderböna

Fick igår kontakt med Lotta och det visade sig att mitt sto är hennes uppfödning som mycket riktigt har Pompom till pappa.

Hon skickade en bild och likheten är slående. Coffee är också svart med antydan till stjärna, inte fullt lika grov som pappa men åt det grövre hållet.

Tack för hjälpen

/Söderböna

Highcrest Promise har inte welshblod i sig, han är korsning Fullblod/Lippizaner.

Liknande trådar

Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 481
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka