Favorit i repris: Vilken hingst?

Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Om din har 30 och hingsten 25 eller hur det var så blir det ju 27,5 i avkomman.. Det är absolut inget dåligt i det ;)
Ulrika
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Nej det är generellt sett inget dåligt i det, men ändå mer än de 12,5 % jag tänkt mig ;) *envis som få* Men det tål ju att ha i bakhuvudet...

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Om du letar efter en hingst helt utan fullblod så har du faktiskt väldigt få att välja mellan.. Inget förslag faktiskt. Kan inte komma på en enda hbl hingst som inte har fullblod i sig, det är ju det som hela halvblodet är uppbyggd på ;). Fullblod av diverse slag och brukshästar..
Ulrika
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Ja, jag vet att du har rätt :o ;) Tyckte bara det lät mycket med 30 %, då det redan märks tillräckligt att det finns fullblod i madamen! Men, som sagt. Hans finns med i tankarna...

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Szkopul har faktiskt lämnat diplom i både hopp och gång t.ex Utopia som gick treårstesten i år och fick 50+51 p. Är inte säker på att det blev rätt ordning.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag har funderat lite och bestämt mig för att fundera lite till på honom ;) Samt ev åka och hälsa på, eftersom det för en gångs skull är en hingst som står nära. Närmare bestämt 10 minuter härifrån. Och jag visste inte om det :o

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Nu syns det ju att han är gammal men man kan också se att han har varit väldigt fin. Men jag tycker absolut att du ska åka och titta på honom då har du ju även möjlighet att se avkommor efter honom. Jag var där i mars 06. De var trevliga och visade gärna sina hästar. Jag fick se en jätte sygg 4 åring E: Szkopul-Umido.
Har en fin bild på avkomman(Scoop) men vet tyvärr inte hur jag lägger in den ska se om jag kan få hjälp med det i morgon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Ar stoet allround eller mer inriktinig at ngt hall? Jag tycker att det ser ut att vara en latt och adel hast sa du skulle ju kunna valja en grovre mer dressyrinriktad hingst om stoet ar mer at hopp. Nackdelen ar ju forstas att istallet for att bli ett toppenfol som blir bra i bade dressyr o hoppning sa far du en trevlig medelmatta som kan allt men inte speciellt bra.. Men da far du salja den till mig, jag kommer leta allround hast om ca fem ar tippar jag och da ar den ju inriden o allt ;)
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

och sa glomde jag ju saga att jag haller med om det Ullis sa om Flyinge, de gor det enklare for oss som inte ar supeinsatta i avel och deras hingstar haller bra kvalitet. Jag skulle jamfora med tex ICA, du vet att deras varor haller hog kvalitet, men visst kan du hitta tio-poangare om du letar i delikatess butikerna.. :cool:
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Stoet i sig själv är en jättetrevlig allroundhäst, inte tävlad så mycket men ligger väl på nivå LA/LA, dock gör inte jag det :crazy: Och ett allroundföl är även vad jag vill ha! Problemet är dock att stoet är importerat och jag lyckas in te få fram något om hennes föräldrar, så jag vet faktiskt inte om hon är hopp eller dressyrstammad...
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

och sa glomde jag ju saga att jag haller med om det Ullis sa om Flyinge, de gor det enklare for oss som inte ar supeinsatta i avel och deras hingstar haller bra kvalitet. Jag skulle jamfora med tex ICA, du vet att deras varor haller hog kvalitet, men visst kan du hitta tio-poangare om du letar i delikatess butikerna.. :cool:

Jag kunde inte sagt det bättre själv :bow: :bow: Men vem kunde anat att det fanns kvalitetsvaror i närbutiken runt hörnet? :rofl:
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag har nu läst på mer om Szkopul och måste erkänna att jag tycker han är väldigt tilltalande! Jag ska absolut åka dit och hälsa på och titta på hans avkommor. Men jag vill ändå veta lite om vilka ston han egentligen passar till, och om någon vet hur stora avkommor han ger?

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag googlade pa hennes far o morfar och fann att Dillenburg aterfanns i ett par stamtavlor for dressyrhastar (om det nu ar samma hingst). Det var svart att soka pa honom for det finns ett stort stuteri med samma namn, samt att det axa ar namnet pa en stad/samhalle.

Det har hittade jag om hennes morfar: Persian Path xx was used extensively in the late 1970's and early 1980's to improve the athleticism and "blood" of the heavier Dutch breeding mares typical at the time. Persian Path xx traces his lineage back through one of his grandsires, Persian Gulf xx, to the legendary thoroughbred Nearcos xx. Persian Path xx raced 13 times and won five times before retiring to the breeding shed.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag googlade pa hennes far o morfar och fann att Dillenburg aterfanns i ett par stamtavlor for dressyrhastar (om det nu ar samma hingst). Det var svart att soka pa honom for det finns ett stort stuteri med samma namn, samt att det axa ar namnet pa en stad/samhalle.

Va roligt! Jag har verkligen inte hittat någonting om hennes pappa innan. Då låtsas vi att han ger dressyrhästar då ;) Så är det fritt fram för mig att använda en hopphingst :angel:

En annan sak jag funderar över är det här med naturlig betäckning. Szkopul betäcker ju bara så och det skrämmer mig lite. Vilka är riskerna? Jag har ingen erfarenhet alls av det...

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Du har inte funderat på Briar? Visst han är dyr, men dressyr häst med hoppstam.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Visst är han dyr och visst är han helt fantastisk :love: :love: Men jag vill ju inte ha en ren dressyrhingst, tyvärr. Vad kostar det att seminera med honom tro? :d

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Men han är egentligen inte en ren dressyr hingst stamen är Magini-Krocket= hoppning
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Briars pappaoch farfar har båda gått svår hoppning med Rolf-Göran Bengtsson. Hans morfar Krocket var förste hingst att få 10 på löshoppning i sitt bruksprov.

Det som talar mot honom är att han i år kostade typ 12 500:- (minns ej säkert) och att man betalade allt på 45 dygns dräktighet. Då ingick bl a fosterförsäkring.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Nej, han är nog lite dyr för mig.. :angel: Men fölet skulle ju bli lättsålt iaf :idea: Fast tanken är ju att behålla det...

Shady: Varför föreslog du honom? Är det bara en hingst du gillar eller var det nåt särskilt som gjorde att du föreslog honom till just mitt sto?

Ullis
 

Liknande trådar

Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 190
Senast: sorbifolia
·
N
Avel Ska betäcka mitt sto i år så nu vill jag ha tips på hingstar inom rimliga priser.. Mitt sto är en Svensk Ridponny e: Coosheen...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Najja
·
Trav Nu börjar det bli hög tid att betäcka och jag kan inte bestämma mig... Så snälla bukare, hjälp mig att hitta en lämplig hingst åt mitt...
Svar
3
· Visningar
1 475
Avel En vänn till mig vill ta föl på sitt sto i år men är inte insatt i detta med hingstar. Så därför tänkte jag fråga er bukafalister om...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 441
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp