Favorit i repris: Vilken hingst?

Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Tittade oxå på akribori i våras då jag skulle betäcka mitt sto! Men om man kollar på hans stam så är även han ren hopp häst. Och eftersom han inte har några "egna meriter" skulle jag vänta nått år till och se hur det går för hans avkommor på 3 o 4 års testerna! Har för mig att första årgången kommer nästa år eller möjligen om det va iår!

Ska du sälja eller behålla? Ska du sälja är det viktigt att ta en poppis hingst som är omskriven i ridsport för att den ska bli lättsåld och "ekonomisk"!
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag ska behålla fölet. Eller det är planerna i alla fall, men kan aldrig veta säkert vad som händer. Akribori är, i alla fall vad det verkar i mina kretsar, en "poppishingst" utan att egentligen ha visat vad han går för, eller vad han ger. Jag har varit sugen på att använda honom, både för hans fantastiska utseende och att han är en allroundhingst. Men sen insåg jag att det inte är de saker jag vill gå på när jag väljer hingst.

Visst vill man ha en häst som är lättsåld den dagen den måste säljas, men jag vill ändå ha en hingst som känns rätt för mig, passar mitt sto och som jag valt för att JAG vill det, inte för att det är den flest vill ha ett föl efter.

Lite svamligt, men... ja ;)

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag är inte så säker på att Akribori-avkomma nödvändigtvis är så lättsåld?
Visst är han en poppishingst men beror det kanske på bra marknadsföring av Flyinge?

Akribori är ffa en typförbättrare, men jag har hört flera uppföddare mumla om att hans gångarter och ridbarhet ej verkar vara det bästa.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag tänker inte uttala mig om hans avkommors kvalitéer, för jag har faktiskt inte sett en enda. Men jag har däremot insett att det som tilltalar MIG med honom är hans utseende och att man får positiv respons när man funderar på att betäcka med honom. Det räcker tyvär inte för mig. Däremot är det ett sto i stallet som är dräktigt med honom nu och det ska bli spännande att se vad det ger.

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Som sagt var en typförbättrare i första hand.
Men med ett sto med mycket bra gångareter så visst.

Det som även talar för att en avkomma inte blir så lättsåld är att han betäckt väldigt mycket...
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Du har en till riktigt fin hingst i din närhet och det är Looping. Loopings avkommor är mycket trevliga och lätta att ha att göra med. Dom kan användas till vad man vill, hoppar bra ochrör sig trevligt. Mina som det är mycket fullblod i på mammas sida används i fälttävlan. Som sagt det är du som sätter gränserna. Åk ut och träffa denna gentleman på Gurresta där kan du också se många av hans avkommor. MVH Yvonne
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag läste faktiskt på lite mer om Looping igår. I hans fall var jag dock medveten om att han finns här, till skillnad från Szkopul ;) Innan har jag aldrig varit speciellt imponerad av Looping. Fråga mig inte varför, har dock aldrig känt att det är RÄTT! Men jag tänker i vilket fall åka dit och bilda mig en egen uppfattning om honom, precis som med Szkopul. Till skillnad från i början när jag var så insnöad på Flyinges hingstar :o så lutar det nu åt att jag väljer att använda mig av någon av dessa. Tycker verkligen att man ska passa på att ta chansen att använda en hingst som man har träffat, det är ju annars inte helt lätt när man inte bor i Skåna :angel:

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Då får väl jag lägga till ytterligare en hingstägare med levande fölavgift, dvs Gränsbo Stuteri www.gransbostuteri.com . Kolla speciellt på Bourbon och Nobel som väl båda får anses vara "allround". Riktigt trevliga hingstar båda två, speciellt Nobel kan jag säga är kanontrevlig!
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Gaah!:eek:

Jag kommer aldrig kunna välja. Jag tycker två fina hingstar är en för mycket :o
 

Liknande trådar

Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 190
Senast: sorbifolia
·
N
Avel Ska betäcka mitt sto i år så nu vill jag ha tips på hingstar inom rimliga priser.. Mitt sto är en Svensk Ridponny e: Coosheen...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Najja
·
Trav Nu börjar det bli hög tid att betäcka och jag kan inte bestämma mig... Så snälla bukare, hjälp mig att hitta en lämplig hingst åt mitt...
Svar
3
· Visningar
1 475
Avel En vänn till mig vill ta föl på sitt sto i år men är inte insatt i detta med hingstar. Så därför tänkte jag fråga er bukafalister om...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 441
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp