Sanslösa foderstater!

S

soffii

Har suttit och skrattat för mig själv en stund då jag läste i en tidning som jag hade då jag var med i 4h med min ponny. Man kunde vara med med en häst i 3 år, och andra året handlade om utfodring.
I den tidningen stod det bl.a. exempel på foderstater till olika hästar. Väldigt glad nu i efterhand att jag inte följde dem, med tanke på att man var en dum liten 13-åring då man var med. :angel:

Här är några exempel på vad en häst skulle ha per dag..

1. Tävlingshäst i måttlig träning, 500 kg

6 kg hö
4 kg havre
0,4 kg vetekli
0,5 kg melassnitsel
mineralfoder, saltsten

2. Shetlandsponny i lätt arbete, 150-200 kg

3 kg hö
0,8 kg havre
halm, mineralfoder, saltsten

3. Medelstor ponny i lätt arbete

4 kg hö
0,7 kg havre
halm, mineralfoder, saltsten

4. Ridhäst i normalt arbete, 550 kg

7 kg hö
3 kg havre
1,5 kg melass
0,2 kg halm
mineralfoder, saltsten

Stod också att hästen behövde minst 0,5 kg hö/100 kg kroppsvikt.. :eek: Sanslöst att en häst skulle behöva lika mycket kraftfoder som hö (sett i kg), och vilka mängder hö häststackarna skulle få... :grin:

Vet inte vart jag vill komma med tråden men kanske någon annan har någon "fin" foderstat att bidra med? :p
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Pja, jag jobbade (på stenåldern) på en privatägd ridskola där hästar mellan 125-184 cm bodde och ingen häst där fick mer än 4 kg hö. De stod förvisso på halm, men ridskolans ägare ansåg att man kunde komplettera den låga grovfodergivan med vetekli, så de stora hästarna fick väl 2 kg kli också plus stora givor havre och lite betfor.

Mycket märkligt resonemang, men tanten (nåja, hon var väl 26 eller nåt då) visste bäst. Det var ingen idé att ta någon diskussion med henne.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Hmm.. Jag tycker inte att dom där foderstaterna var alls bra, trots att jag är en dum 13-åring :crazy:

Min häst får följande/dag;


10-20 kg (beroende på väder o.s.v)
ca 0,8 kg betfor (vägt det när det svällt färdigt)
1/4 dl vitamin e (för musklerna)
½ dl olja frå Krafft (även det för musklerna)

Denna foderstat verkar han trivas och må bra av, tänker inte ändra den för en sekund :D
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Stod också att hästen behövde minst 0,5 kg hö/100 kg kroppsvikt.. :eek: Sanslöst att en häst skulle behöva lika mycket kraftfoder som hö (sett i kg), och vilka mängder hö häststackarna skulle få... :grin:

Här förstår jag inte riktigt vad du menar, eller är du ironisk?
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Ja, jag var ironisk, därav :grin:-smajlisen... ;)

Tycker det är konstigt då kan godkänna foderstater av den typen som barn kommer att läsa/lära av. Alla har kanske inte tillräcklig kunskap om vad hästen behöver så de tar modell av de här foderstaterna. Det är ändå inte så länge sen den här 4h-företagstidningen kom ut, kanske högst 10 år sedan? Menmen, här i Finland anser jag att vi ännu har ganska lite kunskap om hästar egentligen, får hoppas att det blir bättre!
 
Sv: Sanslösa foderstater!

:bow::bow:
Hmm.. Jag tycker inte att dom där foderstaterna var alls bra, trots att jag är en dum 13-åring :crazy:

Min häst får följande/dag;


10-20 kg (beroende på väder o.s.v)
ca 0,8 kg betfor (vägt det när det svällt färdigt)
1/4 dl vitamin e (för musklerna)
½ dl olja frå Krafft (även det för musklerna)

Denna foderstat verkar han trivas och må bra av, tänker inte ändra den för en sekund :D

Jag tycker du verkar vara en mycket klok 13 åring! Jag vet inte så många vuxna som förstår att man måste ge hästen mer grovfoder om det är kallt ute, det vet du och det ska du ha många plus för!
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Tycker att det är precis lika sanslöst med alla hästägare som nu tror att ALLA hästar minsann bara ska klara sig på grovfoder, vilket inte alls är fallet. Ser alltför ofta stora, muskelfattiga hästar som får så mycket grovfoder som i princip bara trampas ner för att de inte klarar att äta dessa otroliga mängder stråfoder - men kraftfoder för att kunna sätta muskler, näpp, de får de inte ett jota av.

Det vet ju ALLA att kraftfoder är SKADLIGT:eek::cool:

Om det var löjligt och extremt förr så har det inte förändrats ett dugg...
 
Sv: Sanslösa foderstater!

På min gamla ridskola för 100 år sedan fick ponnyerna 0,5 kg Krafft Grund ( fast grunden tror jag hette annat då), nåja, alla stora hästar fick 1 kg. Så var det bara. Spelar ingen roll hur mycket/lite dom gick eller hade andra behov, 0,5 kg för ponny och 1 kg för stor häst. Höet räknades i kakor. Typ 4 kakor stor häst 2 kakor ponny.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Tycker också att det slår över åt andra hållet ibland också: MEN, många av dem som endast vill fodra med grovfoder begär ju analyser på grovfodret och köper endast skördar med högt proteininnehåll. På så sätt kan de ju sätta musklar utan kraftfoder och matsmältningen får smälta den typ av mat den är skapad för att smälta. Sånt var det ju inte tal om förr. Fast det finns ju andra sorten också, som bara kastar in en bal hö i hagen och inte tänker mer på det trots att hästarna är tuffsiga och uppblåsta.

Men mina hästar äter inte några 25 kilo grovfoder, snarare hälften av det. Vill att de ska göra annat i hagen också än att bara stå och äta. De får grovfoder 3-4 ggr om dagen i lagom och vettig mängd, ca 2 kg ts per 100 kilo. Fast fortfarande är det mkt värre för de hästar som får ett par kg hö och istället kilovis med kraftfoder. Hungern styrs ju inte av kaloriintag, utan tuggtid. Inte så kul att stå med svältkänslor och magsyror brännande i magen dag ut och dag in, även om en del tycker det är snyggt med uppdragen buk. :crazy:
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Jo det var så jag tänkte också, de som ger sina hästar endast grovfoder har ju det oftast analyserat, även om det inte alltid är så!

Själv har jag aldrig haft analyserat hö åt min c-ponny under snart 6 år jag har haft henne, men inte har hon mått dåligt för det. Hon har fått hö och lite kraftfoder, har varit lätt överviktig hela tiden och har lätt att sätta på sig. Obs, inte proteinbrist!!

Sedan hon hade haft fång och haft i princip boxvila nu har jag blivit tvungen att banta henne rejält, säkert 50 kilo till ska bort. Känner mig ganska hemsk som ger henne bara 6-7 kg hö om dagen + lite lucern och mineraler.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Fast då fungerar ju uppenbarligen inte din foderstat eller hur ? Om du nu säger att hästen aldrig mått dåligt över att du inte har en susning över grovfodrets värden, hur kan det då komma sig att hästen är överviktig ? Då är det ju något du räknat fel på. Och att sedan hästen haft fång gör ju det extra viktigt att vet vad man stoppar i den.

Att inte analysera handlar väl knappast att hästen måste må dåligt för att man ska göra det, utan att kunna dels ge det den ska ha UTAn att vare sig hästen ska magra eller lägga på sig, och dels handlar det om att man via en analys kan beräkna åtgång av foder under vintern. Vet man vad ens foder innehåller är det ju lättare att sätta in åtgärder då det behlövs, inte vänta tills man se och sedan chansa lite här och där om vad det kan vara.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Kunde inte sagt det bättre själv :laugh:

Det känns extra viktigt med en analys när man har en häst som lätt går upp i vikt, framförallt med tanke på alla hälsorisker övervikt innebär!
Jag har också en c-ponny med för mycket mage. Aldrig att jag skulle stoppa i honom mat på måfå! Han skulle antingen svälla upp som en ballong eller gå ner i ämnesomsättning och få ännu mer problem. Vi har fortfarande många kilon kvar till idealvikten, men vi jobbar stenhårt på det. Förutom att vara foderdiktator (det går inte in ett äpple i den hästen utan att jag vill veta om det ... :angel:) är jag träningsdiktator. Så länge det inte är extremt otjänligt väder eller om jag har två miljoner föreläsningar att gå igenom och lika många artiklar att läsa, så ska hästen ut och röra på sig minst en halvtimme - timme. Gärna i trav och galopp.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Tycker också folk har väldigt dåliga kunskaper i hästens utfodring och de som har det tar inte heller hjälp av någon bättre vetande utan tycker att det inte är så viktigt....
Jag jobbar på en skola och har en kollega som är lektor i Livsmedelsvetenskap och mycket sakkunnig inom området en mycket kompetent och klok människa;det vill säga när det gäller människor.
De egna hästarna fodras på måfå,får alldeles för lite grovfoder(4 kilo hösilage/dag!!)hon tycker det inte är så noga med analys "för det är ett så bra hösilage"
Hästarna är tunna och den ena har dessutom nyss fått fång...
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Pja, jag jobbade (på stenåldern) på en privatägd ridskola där hästar mellan 125-184 cm bodde och ingen häst där fick mer än 4 kg hö.

Det där förekommer även i modern tid. Det finns(fanns?) ställen oftast ridskolor som ger ett max på 5 kg, oberoende på häst/storlek.

Senast för ett par månader sedan så hörde jag kommentaren att en häst behövde inte mer stråfoder för att på ridskolan ger de inte mer än 5 kg, alla hästar. Och detta gällde vuxna människor, med lång(enligt egen utsago) erfarenhet gällande hästar.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Jag tycker att det här med foder är sjukt åt båda hållen. Tycker synd om de hästar som får för lite och synd om de ägarna som ger sin häst för mycket. Jag tror att många ger sina hästar alldeles för mycket hö mot vad hästen har behov av.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

man kan väl inte ge för mycket hö(undantag hö med skyhöga värden)?
de flesta hästar mår ju bäst på fri tillgång av grovfoder.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

:bow::bow:

Jag tycker du verkar vara en mycket klok 13 åring! Jag vet inte så många vuxna som förstår att man måste ge hästen mer grovfoder om det är kallt ute, det vet du och det ska du ha många plus för!

Aw, tack så mycket, det värmer att höra. Mamma har förstås hjälpt till lite med foderstaterna, men hon är inte hästvan, så det är jag som lär mamma typ. Men jag har läst mycket, och när hästen kom till oss, var han mager och eländig och krubbitare, vilket tydde på att han fick alldeles för lite hö på kvällen när han gick in. Jag tror att jag har många personer att tacka för all min kunskap :D
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Det där förekommer även i modern tid. Det finns(fanns?) ställen oftast ridskolor som ger ett max på 5 kg, oberoende på häst/storlek.

Senast för ett par månader sedan så hörde jag kommentaren att en häst behövde inte mer stråfoder för att på ridskolan ger de inte mer än 5 kg, alla hästar. Och detta gällde vuxna människor, med lång(enligt egen utsago) erfarenhet gällande hästar.

Min morfar säger också att hästen absolut inte ska ha mer än 5 kg hö, vare sig det är en shettis som går i hagen eller ardenner ute i skogen. Han tycker att vi är galna som ger våran shettis 5 kg och varmblodet 10-20 kg..
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Min morfar säger också att hästen absolut inte ska ha mer än 5 kg hö, vare sig det är en shettis som går i hagen eller ardenner ute i skogen. Han tycker att vi är galna som ger våran shettis 5 kg och varmblodet 10-20 kg..


Då tycker jag att du ska försöka få honom att motivera den åsikten. (Ta inte argumentet att så har det alltid varit eller så gjorde far/farfar.) Bara för att utöka din egen kunskap. Inte för att hans kunskap är allvetande utan att stärka din egen kunskap med "motståndarens" argument.

Hoppas du förstod vad jag ville säga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 703
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 314
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 892
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp