Santa Cruz. Impulsköp...?

oki

Trådstartare
Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare egentligen utan har mer ägnat mig åt trav men vet dock hur viktigt det är att utrustningen passar.

Har numera endast en häst, en pensionerad varmblodstravare som rids ytterst sporadiskt. Tanken är att han ska ridas igång mera framåt vårkanten, det kommer kanske blir 3-4 gånger i veckan då. Bara lätt promenadridning så optimal passform på sadel behövs kanske inte men vill ha det okej för både häst o ryttare iaf.

Tidigare hade jag en Crown Spring tree 17 tum med normal/vid(tror jag) bomvidd. Denna sadel låg jättefint på de andra travarna men inte så bra på just denna häst, sadeln blev lite för rak. Den låg stilla och gled inte men det kändes inte helt okej att rida i den. Dessutom var det inte så mycket spelrum för manken med den, man fick in två fingrar ungefär med ryttare i sadeln. Han har markerad manke och numera något svank i ryggen för att längre bak bli högre på korset än vad han är över manken. Som yngre var han dock mer rak i ryggen och lite överbyggd.

Fick låna en Wintec hoppsadel 17-17,5 tum med det svarta järnet i för att prova. Den var lite trång framtill men med god mankfrihet. Red en stund i den och det kändes helt okej, pållen verkade tycka det också eftersom han var väldigt lugn och balanserad men sadeln var dock för lång och möjligen något för svängd. Fick även låna ett rött koppjärn som jag provade sedan (direkt på hästen och inte i sadeln). Såg ut att passa mycket bra men har läst då att med vidare järn så blir Wintecsadeln mera svängd. Kommer ju alltså inte att funka. Dessutom var just denna sadel dessutom för lång som sagt.

Såg då en Santa Cruz Facundo till salu och försökte leta runt lite på nätet om dessa sadlar men hittar inte så mycket mer än att de inte är så vida och mer raka än svängda. Denna sadel är x-wide och 16,5 tum. På den lilla infon så chansade jag som sagt och har nu alltså köpt den. Nu har jag ju inte fått hem den ännu men vad tror ni, kommer det bli helt galet eller kan det funka för min pålle? Om den blir lite för vid gör det nån nytta då med en pad under?
Ytterst tacksam för all hjälp och om ni har nån mer info om denna sadelmodell.
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Utan bilder är det nästintill omöjlight att ens ge tips på sadlar.

Oavsett vad hästen ska användas till anser jag att den ska ha en passande sadel, kan det ge skador.
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Det skrev jag ju också i mitt första inlägg - att sadeln skall passa. Tro inget annat. Passar den inte så provar vi nåt annat men nu har jag ju liksom råkat köpa denna så man kan ju alltid hoppas. Sadeln lär väl alltid gå att sälja om den inte fungerar (tids nog får jag ju se men hästen står hos fodervärd för tillfället så jag har ingen möjlighet att testa den närmsta tiden)

Men om jag formulerar om frågeställningen. Crownen anses vara väldigt rak i bommen medan vad jag förstått Wintec är mer svängd (och bli mer svängd ju vidare järn man använder.
Denna hästen behöver en sadelbom som är nånstans mellan Crownsadeln och Wintec (med svart järn).
Angående koppjärnen så verkade det röda passa perfekt medan det svarta var för trångt. Någon som kan upplysa mig om hur många grader det rör sig om på de båda järnen?
Minns som sagt inte helt säkert bomvidden på Crownen men den passade optimalt på ett sto som var 105 grader.
Och gällande Santa Cruz Facundo, hur många grader kan x-wide vara? Och är den sadeln rakare än en Wintec?

KAn även säga att i nuläget är hästen otränad och har tappat lite ryggmuskler, ser lite takformad ut. I full kondition har han dock en väldigt välmusklad rygg.
Det är en häst av lättare modell.
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Hej!

Det finns säkert folk som kan råda dig bättre än jag när det gäller dina funderingar. Kan bara tipsa dig om min egen tråd där jag en gång lite enkelt testade en santa cruz till min ridtravare. Dock har jag ingen aning om skillnaderna mellan de olika modellerna inom "cruz-familjen".

Det enda jag vet är att santa cruz är smala i bomvidden, så xvid låter ju inte helt tokigt till din häst - men som övriga skriver är det ju så mycket som ska passa in när det gäller sadelinpassning, så tyvärr är jag inte till någon hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare egentligen utan har mer ägnat mig åt trav men vet dock hur viktigt det är att utrustningen passar.

Har numera endast en häst, en pensionerad varmblodstravare som rids ytterst sporadiskt. Tanken är att han ska ridas igång mera framåt vårkanten, det kommer kanske blir 3-4 gånger i veckan då. Bara lätt promenadridning så optimal passform på sadel behövs kanske inte men vill ha det okej för både häst o ryttare iaf.

Tidigare hade jag en Crown Spring tree 17 tum med normal/vid(tror jag) bomvidd. Denna sadel låg jättefint på de andra travarna men inte så bra på just denna häst, sadeln blev lite för rak. Den låg stilla och gled inte men det kändes inte helt okej att rida i den. Dessutom var det inte så mycket spelrum för manken med den, man fick in två fingrar ungefär med ryttare i sadeln. Han har markerad manke och numera något svank i ryggen för att längre bak bli högre på korset än vad han är över manken. Som yngre var han dock mer rak i ryggen och lite överbyggd.

Fick låna en Wintec hoppsadel 17-17,5 tum med det svarta järnet i för att prova. Den var lite trång framtill men med god mankfrihet. Red en stund i den och det kändes helt okej, pållen verkade tycka det också eftersom han var väldigt lugn och balanserad men sadeln var dock för lång och möjligen något för svängd. Fick även låna ett rött koppjärn som jag provade sedan (direkt på hästen och inte i sadeln). Såg ut att passa mycket bra men har läst då att med vidare järn så blir Wintecsadeln mera svängd. Kommer ju alltså inte att funka. Dessutom var just denna sadel dessutom för lång som sagt.

Såg då en Santa Cruz Facundo till salu och försökte leta runt lite på nätet om dessa sadlar men hittar inte så mycket mer än att de inte är så vida och mer raka än svängda. Denna sadel är x-wide och 16,5 tum. På den lilla infon så chansade jag som sagt och har nu alltså köpt den. Nu har jag ju inte fått hem den ännu men vad tror ni, kommer det bli helt galet eller kan det funka för min pålle? Om den blir lite för vid gör det nån nytta då med en pad under?
Ytterst tacksam för all hjälp och om ni har nån mer info om denna sadelmodell.

Det var främst det där jag reagerade på. Utan bilder är det som sagt omöjligt att ge tips på en sadel som är värd att prova. Ta hjälp av kunnigt sadelfolk som kan se hästen i verkligheten istället :)
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

32162205.jpg


Enda bilden jag hittade där man tydligt ser rygglinjen. På denna bild var han helt otränad
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Om du har fått hem sadeln kan du väl prova den på honom, och fota?
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Och varför skulle hästen inte behöva sadel med optimal passform för att den bara rids promenadridning/lite sporadiskt? Vad gör det okej att den ska få röra sig med en sadel som inte ligger helt hundra på den?

Och varför förtjänar hästar som är i mer träning rätt sadel, jämfört med en promenadriden häst?

Rid barbacka om det är så. Hästens hälsa ska gå före.. Och då är det mer lämpligt att sitta barbacka än med en sadel som inte är optimal.
 
Sv: Santa Cruz. Impulsköp...?

Det var inte huruvida han behövde en optimalt tillpassad sadel eller inte som var frågan. Jag är inte helt "lost" på hur en sadel skall ligga på en häst även om jag "bara" sysslat med travhästar. :angel:
Jag har under många år också arbetat som hästfysioterapeut och kan lova dig att jag sett massor med hästar få lidanden av illa sittande sadlar.
När man ändå är inne på temat "nästan pajkastning" så kan jag då inte låta bli att undra om stora delar av ryttareliten/beridare/utbildare då har alla sina hästar stöpta i exakt samma form? Eftersom många av dessa rider i en o samma sadelmodell...:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 890
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 693
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp