Bukefalos 28 år!

Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut??

J

Jacky

Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut?? Lång men svara gärna!

Hejsan,

Hoppas någon av er kan svara på det här :) Min dotters ponny är halt. Vi upptäckte hältan när hon och ponny skulle tränas. Undersökte hoven och det visade sig att han hade ett sår i en av ballarna. Hovisen kom ut och kollade noga att det inte fanns något i såret vilket det inte gjorde. Såret såg "fin" ut...inte inflamerat..inte rött. Den var inte jättestor men si så där 0,5 cm bred när hovisen rengjorde det. Hur djupt det gick kunde jag inte se tyvärr. Ponnyn har också strålrötan i samma hov men det läkas finfint. Nu är min fråga: Hur länge kan det ta innan såret är läkt så mycket att hältan är borta? Jag och min man funderade så här: Om vi har ett sår under hälen är det ju svårt att läka eftersom man stöder och går på den hela tiden. Det måste vara samma sak för hästar? Ponnyns ben och hov är inte varm, inte svullen dock ömar han när jag trycker på stället såret har funnits. Såret syns inte längre utifrån....kanske utsidan har läkt och insidan inte än? Ponnyn har ingen feber heller. Vi har rengjort såret med jodopax och hovisen sa att vi inte skulle linda pga att det inte kunde andas då.
Det har gått en vecka nu sen hovisen var här och kollade såret och rengjorde det och "öppnade" det för att kolla om det fanns något i det. Ponnyn nickar inte med huvudet när han skrittar i hagen, det gjorde han de första 2 dagar. Han är halt i trav men är pigg och glad annars och brallar och springer ibland. Galopp ser jag ingen hälta men jag har inte ett tränat öga heller. Hovisen sa att hältan inte berodde på strålrötan och att den inte heller gör ponnyn öm....han var övertydad att såret är boven i dramat. Hovisen kände också att det inte fanns någon hovböld heller.

Jag är så rädd att hältan inte beror på såret mn något annat. Hur länge kan det ta att läka ett sådant sår? Ponnyn har fått vila sedan vi upptäckte hältan.

Bör tillägga att han var nyskodd veckan innan såret fanns där. Hur vet man om sömnen sitter fel? För någon sa att det kanske var sömnstick han har...men det borde ju hovisen har märtk när han var här sist då.... Hur kan man själv kolla om sömnen sitter där de ska och inte gör ont?

Lite vimsig kanske......

Hoppas någon har haft något liknande som kan berätta hur det gick och hur länge det tog? :confused:

Jacky (förlåt om mitt svenska kanske inte alltid är lika bra men så är det tyvärr när man inte är svensk :crazy: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut??

Jag hade en häst som hade i princip samma skada och rejält halt. Hon fick en stelkrampsspruta för säkerhetsskull och var sedan ohalt efter ca en vecka. Jag tycker att om inte hältan går över inom 1,5 vecka, ta ut vet som får titta på det.
 
Sv: Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut??

Ett träligt ställe att ha ett sår på med jag håller med Savage, ta ut veterinär om du är tveksam, eller om inte annat ring och konsultera en veterinär som h*n själv kan bedömma om det är något h*n borde titta på.

Om du misstänker sömstick kan du knacka med en hammare på respektive söm på utsidan av hoven och se om hästen reagerar mer på någon av sömmarna.
 
Sv: Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut??

Tack ni 2 som har svarat. Ska ta ut vetrinär om hältan inte är borta om ca 1.5 vecka.

Fler som har vart med om sådant sår? Kan ni dela med er hur det gick för er?

Jacky
 
Sv: Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut??

Vill bara updatera er :) Idag sprang min man med ponnyn och han haltade inte längre. Han gick inte rent i traven men det var en pytte markering! Är såååå glad :banana: Det var en markant skillnad sen i torsdags då vi sist sprang med honom.

Hade bestämmt oss att jag skulle ringa till vetrinären imorgon och få tid i slöinge. Men som det ser ut just nu behövs det inte :D

Dottern är lika glad...hon har ju inte fått rida mycket det senaste :p

Ha det så bra.

Lycklig Jacky
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 563
Senast: caballus
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 976
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 266
  • Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp