Sår insidan av bakknäet - jättehalt häst

Marvin

Trådstartare
Igår när jag kom till pållen hittade jag ett sticksår på kronan på höger bak, och lite senare ett sår på insidan av bakknäet på samma ben. Såg ut som rivsår och jag fick klura lite innan jag kom på att det måste vara ett av spännena på bensnöret som slitit av hud där. Han måste ju ha fastnat rejält för att få ett sånt sår!! :eek:

Jag tvättade rent det med en bomullstuss och vatten med lite jodopax i, konstaterade att det inte var särskilt djupt, och gav mig ut och red (han gick jättebra, och kändes absolut inte oren).

I morse hade ägaren sett att han gick lite konstigt ut ur stallet och i eftermiddags när hon tog in så var han rejält halt. Han stöder på benet, men det är knappt! :crazy:

Jag åkte ut senare och kollade läget. Han är varm och svullen runt såret, men inte så mkt. Resten av benet är kallt och fint och sticksåret ser bra ut. Men han är jätteöm över sårområdet!
Tydligen brukar han inte vara mesig, men jisses vilket liv det var när vi försökte få rent det. Pålle stod och skakade :(. Tvättade med koksaltlösning och sprayade även på saltlösning.

Det jag tycker är så konstigt är att hur skadan ser ut och hur svullet det är inte alls stämmer med hur ont han påstår att han har! Det oroar mig lite.
Han har ingen feber, äter bra, har druckit lite dåligt men tydligen fått mkt vätska i maten igårkväll och i morse.
Jag känner mig så här: :confused: :confused: :crazy: :cry:
 
Små sår som ger sådan smärtpåverkan kan, om man har otur, ha en stickkanal till led eller ledstruktur. Att hästen inte har feber talar lite emot detta, men jag tycker definitivt att du ska ta kontakt med en veterinär.
 
Jag kan bara inte förstå hur!
Det är ju ett ytligt rivsår/skrapsår. Nog för att viktiga saker ligger ytligt i den regionen men ändå.
Tar nog ut vet i morgon, får se hur det ser ut i morgon bitti.
 
Tänk på att en svullnad pressar på vävnad/led/senor och även på själva såret, och det kan göra ont bara av det.

Kan han ha blivit sparkad av en annan häst? Alt. sparkat sig själv? Min häst har sår på samma ställe, det har han fixat alldels själv - broddar... :crazy:
 
Nej, han är inte sparkad. Såret sitter långt upp i ljumsken (man måste nästan stoppa in huvudet mellan hans bakben för att se det, vilket han ju inte tillåter nu. :crazy:)
Såret stämmer med utseendet och placeringen av spännet på bensnöret, men han har kanske trampat på täcket alt fastnat i ett träd eller nåt (han går överallt) för att få en sån skada av det.
Han har stått inne idag iaf, ska ut och kolla till honom snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 790
Senast: Luleå
·
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: wiw31
·
Hästvård Min lilla 1 åring fick ett sår för en dryg vecka sedan. Såret sitter ganska långt ner på benet och jag funderade på om det var efter en...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: 333
·
O
Hästvård Igår när jag var och såg till min pålle på betet, fick jag se att min han hade fått ett sår strax intill ganaschen! Sprayade på lila...
Svar
14
· Visningar
1 914
Senast: Becca85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp