Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja med sådan bandagering så är jag inte rädd för bandage bränning eller blistring om du vill kalla det så men jag missförstod nog din formulering tryckförband i min värld är det ett förband med hårt tryck....:)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

fy!
Åk in med honom oavsett i morgon nu när du fått tid.

just såntdär hur hästar runtomkring agerar, är inte att förakta i min bok. Jag är ganska "oromantisk" generellt runt hästar och deras agerande, men inte när det gäller just sånt här. De känner av otroligt mkt mer än vi kan läsa. detta vet du ju redan så det är inte därför jag upprepar det, utan bara som motivation att jag absolut tycker du ska åka in och få det kollat en gång för alla.

fy vad ledsamt!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

fy!
Åk in med honom oavsett i morgon nu när du fått tid.

just såntdär hur hästar runtomkring agerar, är inte att förakta i min bok. Jag är ganska "oromantisk" generellt runt hästar och deras agerande, men inte när det gäller just sånt här. De känner av otroligt mkt mer än vi kan läsa. detta vet du ju redan så det är inte därför jag upprepar det, utan bara som motivation att jag absolut tycker du ska åka in och få det kollat en gång för alla.

fy vad ledsamt!


Jag får en tid ganska snart igen om jag vill/behöver. Jag kan dessutom (det hade jag som 'plan' innan vet började låta såhär bekymrad, att om han inte var 'tillräckligt bra för nojiga matte' då) bara fota in honom på fbldonnans tid på torsdag (hon kan vänta, det går ingen nöd på henne, där är det ju som det är och bara matte som vill veta). Så jag kommer avboka den om han nu skulle vara mirakulöst bättre. Främst för att det är en tid som eg inte finns jag ockuperar (dvs taskigt att 'ta upp' den om det inte är akut), men också för att det är just en akuttid = jourtillägg. Och jag har i nuläget inte en sportkepa om hur jag ska betala hans veterinärräkningar. Han har ju inget f-bolag som 'backar upp' honom (eller, de ska ju det i just sådana här fall, men jag orkar inte hålla på och käfta med dem och överklaga och tramsa hela tiden)

Men, är jag minsta tveksam imorgon kommer jag åka då. För är det något jag vill är det att VETA vad fan det här är, jag går ju fan sönder. Allt är bättre än att inte veta liksom. Hur jävla hemskt svaret än skulle vara.


Mm, jag 'tror' också väldigt mycket på hästarnas förmåga att läsa av hur det 'står till'. Det var inte ens jag som reagerade på det först (jag stressade ju bara in och ut imorse, mockade i raketfart, fyllde mat och vatten, tempade, gick ett varv på stallgången, fixade benet och for iväg). Utan det var faktiskt mamma som påpekade. Dvs 'till och med hon' såg det. (Jag noterade det naturligtvis själv med, mest intryck gjorde att fbldonnan lugnt bara stod och iakttog när jag tog ur V ur boxen, normalt börjar hon ju stissa lite då - speciellt om de stått inne länge - så man inte ska 'glömma bort' henne, eller hennes kompis ska gå ifrån henne).

Sen ang det där med hästar 'känner av'. Jag får fortfarande rysningar efter ryggraden när jag tänker på hur det var när jag kom hem från kliniken utan Kele. Fråga inte hur, men hästarna VISSTE vad som hade hänt. Och i två dygn var det rent kuslingt att vara i stallet. Det var onormalt tyst och dämpat, låg som en jäkla 'våt filt' över allt, och ja jag kan inte ens sätta ord på det. Men creepy var det, och 'stallet sörjde' utan tvekan.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja med sådan bandagering så är jag inte rädd för bandage bränning eller blistring om du vill kalla det så men jag missförstod nog din formulering tryckförband i min värld är det ett förband med hårt tryck....:)


Ah, inte sånt tryckförband som för att stoppa blödning. Utan kompressionsförband om man säger så. För att citera min kära veterinär om 'hårdhetsgraden' så 'såhårt man vågar/kan utan att få tryckskador' :devil:

Skämt åsido, hela nyckeln sitter ju i ordentlig polstring. Då får du aldrig något punkttryck, och det finns inget som kan blistra/bränna/skava. Däremot håller det ner/tillbaka svullnad (inom rimliga mängder, en kraftigt ökande svullnad och man stasar istället, men svullnad som är mer av typen att det 'fyller i om utrymme finns' genom att den trycks tillbaka. T ex som fbldonnans knä (det är ang bandagerek efter hennes op citatet från vet kommer), så länge det var lindat var knäet helt rent och tvärfint. inom en h efter att jag (efter 10 dagr) plockade av bandaget fyllde senskidan i. För det fanns inget 'tryck' kvar som höll emot.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag kan ju förresten (om jag hittar kameran) ta lite bilder när jag går ner och mockar.

I övrigt ska jag se om jag kan hitta några lämpliga offergåvor till hästgudarna och 'be om' att den är någon extremt atypisk hudinfektion/ grymt atypisk lymfangit/herrn plötsligt blivit en svullnadsbenägen, smärtkänslig med/något annat som inte är så otäckt som alla andra jävla scenarion.

Och ffa hoppas att han skramlar fram ett extraliv till ur lådan. Han har ju spöat odds mer än en gång innan..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

dom vet!

tog bort min hästs hagkompis i våras. han visste direkt när han var borta.
sa inte ett knyst - ensam i hagen i två dagar. gick inte ens nära den andra flocken i andra hagen, vilket han skulle gjort "normalt" om han kände sig ensam. tvärtom gick han längst bort på sin stora vall, och betade, med ryggen åt dem, i två dagar. Inga gnäggningar, som det varit tidigare när andra flockmedlemmar flyttat - och då har han haft kompisar kvar dessutom i hagen.

Han visste denna gång att han blivit ensam och på vilket sätt.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag kan bara säga att jag tänker på dig och hoppas,hoppas innerligt
att det kommer att gå bra!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Hur är det idag? Sitter här och hoppas att du möttes av markant mindre hälta och svullnad i morse när du kom ut till stallet samt att du kunde avboka akuttiden!!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

*KL*

Inte bättre imorse utan tämligen totalt oförändrat. Efter lite överläggande med mig själv så körde jag i honom höög dos smärtstillande. Och innan någon skriker - ja jag vet mycket väl att det är totalt alla rekommendationer att göra det på en häst där man inte kan utesluta alt misstänker exvis en fissur. Men skulle han ha en fissur, så skulle han få somna. Och prio ett var att ge honom en så uthärdlig resa ner till klinik som möjligt.

Herrn tyckte det var alldeles prima att bli så smärtstillande, och var fortfarande väldigt öm i sitt ben, men belastade det fullt ut och gick rätt obehindrat på trailern och åkte bra ner.

Några timmar senare hade vi Sveriges dyraste: 'Vi vet inte' framför oss. Vet berättade att hon varit i princip helt säker på att hitta endera en spricka eller en kraftig gaffelbandsskada när hon såg honom. Det hittades dock exakt - INGENTING. En ziljard rtgplåtar, UL av allt som går att UL:a. Ingenting.

Så vi kliade oss i huvudet och undrade vad i hela helvetet det egentligen var som felades honom. Diskuterade ett tag om det kunde vara en spricka som inte syntes än, men det avfärdades i princip (jag minns inte varför, varit igång sen sex imorse, satte mig precis en stund, dagens första förutom bilkörningen). Vi diskuterade också de konstiga eksemen, vet hade inte sett något liknande och hade ingen riktig förklaring vad det var. Men gjorde samma bedömning som DV i princip - huden är irriterad. Men skulle det göra svullnaden och hältan? på DEN hästen? Det kändes då jäkla långsökt. Och med den behandlingen borde han svarat bättre.

Diskuterades även en del tänkbarheten att det finns en skada men högre upp, och den kraftiga svullnaden och hälta är därifrån, från avlastning. Det gick ju dock inte att utreda det vidare där och då, iom att han var så fulltankad med smärtstillande att det var som att leta efter en nål i en höstack just då.

Så, i brist på annat i princip beslöt vi för att fokusera på det enda vi har att gå på just nu, hur långsökt det än är - eksemen. Så det har skickats prov för odling och resistensbestämning. Dessutom har jag fått någon 'häxbrygd' av vet som är en bas av torskleverolja, och sen (flera) penicillin och sulfapulver löst i det. Ska ta i princip 'allt' i bakterieväg. Så omslag med kompress dränkt i det på eksemen, spritbandage på benet. Och så låta honom stå kvar på hög dos smärtstillande (för lite mer än han väger), låta honom stå kvar på hög dos sulfa och se vad det gör helt enkelt.

Då har man i princip gjort vad man kan för att behandla i princip allt 'övrigt' som det kan vara lågt i det benet. Mjukdelsskador, hudinfektion, någon form av inflammation i mjukdelar eller liknande (som sagt, jag är trött, minns inte allt).

Samt ett nytt försök med mindre hage, och promenad 20 min/dag (med noga koll så han inte blir sämre, då avbryta och omvärdera) och helt enkelt se vad som händer. Om han blir bra, bättre, ingen skillnad, sämre eller vad.

Och se ta det därifrån om någon vecka - tio dagar (om inte försämring givetvis).

SÅ, matte kommer få en APHÖG klinikräkning (som hon just nu klurar på hur hon ska kunna betala), har fått vissa av eländesdiagnoserna avfärdade, men är egentligen inte så mycket klokare, eller så mycket närmare en diagnos.

Men bara hålla lite hårdare i halmstrået att det på något vis är kopplat till en långsökta hudteorin, och vänta vidare.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jättelångsökt teori men skulle det kunna vara en hovböld?
Har iofs bara varit med om en hovböld med liknande symptom en enda gång men den hästen stog med elefantben från armbågen och hela vägen ned. Svullnaden kom så gott som över en natt och hon var så halt att veterinären inte ville att vi skulle bråka iväg med henne till klinik i första taget. Hon hade också små vätskande krustor som kom av att huden sprack pga svullnaden.
Det tog oss två veckor att hitta anledningen, öppnade stalldörren en morgon och det STANK hovböld i hela stallet då den spontanspruckit.....
Gissa om vetten kliade sig i huvudet när vi ringde och berättade!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

INte så himla långsökt teori, vi har alla varit inne på den (jag, DV, klinikvet). Speciellt som han skoddes i torsdags.

Det finns dock ingen värme i hoven. Ingen puls (Han har ordentligt stasade digitalkärl men ingen förstärkt puls), han reagerade inte halvsju för visitertång varken i söndags när DV var ute eller nu.

Och, det mest 'jävliga' - skon är avdragen, det har klämts och känts och 'karvats försiktigt'. Det togs ju även plåtar på hoven. Inte något.

Tyvärr får väl kanske tilläggas =/

Just det du säger om vätskande krustor pga huden sprack, det är ju också något vi stött och blött diskussionsledes. För först kom mer svullnad, sen kom mer krustor (de är dock inte många nu heller, och det är väldigt ytliga. ). Och kommer krustorna av svullnaden, eller kommer svullnaden av krustorna? Vem vet typ..

Men enda diagnos vi har just nu är i princip atypiskt, infekterat eksem. Resten är eg bara en lång räcka mer eller mindre vilda funderingar, gissningar och teorier. Vad är hönan, vad är ägget, är det en tupp inblandad också? :devil:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Huj vad tråkigt att ingen enkel förklaring hittades! Hålle tummarna för att "häxbrygden" verkat och att det hela går över på en par dagar nu så du får någon lugn och ro också!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Våran hade inte heller något av de klassiska hovböldssymptomen och reagerade inte på visitertång men har ni röntgat hoven så borde det ju ha synts om det var en böld.
Synd eftersom böld trots allt är ett av de bättre alternativen...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Nej de behöver inte ha feber. Det går över snabbast om du har pållen ute dygnet runt, desinficera såret givetvis, linda om det behövs med tjock varm padd. Ställer du den i box så brukar det sluta med en hippotrimbehandling.
Jag har sett att ridfolk generellt väntar för länge innan de behandlar sånt här och gärna ställer dem i box. då kan det bli kroniskt.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Våran hade inte heller något av de klassiska hovböldssymptomen och reagerade inte på visitertång men har ni röntgat hoven så borde det ju ha synts om det var en böld.
Synd eftersom böld trots allt är ett av de bättre alternativen...

Jo precis, böld hade ju känt som en ren befrielse även om den suttit djuupt och varit stoor. Och det kan ju (minns donnans böld) verkligen ge 'diffusa' symptom, och långsökta, om de sitter djupt. Därför vi röntgade, men nehe =/

Och lymfangit var det btw inte heller, det framgick väl iofs kanske av svaret, men iom att tråden handlar om det kanske jag ska förtydliga att så enkelt var det inte heller som en atypisk lymfangit (det hade jag ju inte trott heller, men man hoppas ju ändå på allt som inte är de där otäcka prognoserna på)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Nej de behöver inte ha feber. Det går över snabbast om du har pållen ute dygnet runt, desinficera såret givetvis, linda om det behövs med tjock varm padd. Ställer du den i box så brukar det sluta med en hippotrimbehandling.
Jag har sett att ridfolk generellt väntar för länge innan de behandlar sånt här och gärna ställer dem i box. då kan det bli kroniskt.

Nu vet jag inte om du följt tråden, men han ställdes soms agt inte på box förrän DV varit ute, och då på DV:s order, iom att man inte kunde utesluta allvarliga skador. Eller, inte bara inte kunde utesluta, man befarade ju det.

Nu fr han som sagt gå i liten hage igen. Det är dock inte lymfangit, och han får inte gå i stor hage iom att han är så hårt smärtstillad och vi fortfarande inte vet vad som är fel, men såvida han inte blir värre av det så får han gå i liten hage, och som sagt promenixas, för att svullnaden inte ska öka på av stillastående.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja, jag säger då det...
Skönt i alla fall att det inte var den där befarade fissuren/frakturen/senskadan.

Nu vet jag att du förmodligen har koll på vad som växer och inte växer i dina hagar men det Måste ju nästan vara nån form av förgiftning. Vad i helskotta skulle det annars kunna vara?

OT; åker du in med donnan i morgon ändå?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja, jag säger då det...
Skönt i alla fall att det inte var den där befarade fissuren/frakturen/senskadan.

Nu vet jag att du förmodligen har koll på vad som växer och inte växer i dina hagar men det Måste ju nästan vara nån form av förgiftning. Vad i helskotta skulle det annars kunna vara?

OT; åker du in med donnan i morgon ändå?


Japps, donnans tid står kvar.

Om det ´vore förgiftning av något han åt borde det finnas mer allmänna symptom. Vi diskuterade lite ang eksemen om det kunde vara kontakteksem på något vis, snuddade vid fotosensibilitet (eller vad det heter) men då skulle de slagit sig på andra bak med (det är också vitt..eh ja det är ju hela hästen, men han har vita tecken på andra bak med). Och kontakteksem, vi kom inte på vad. Möjligen något åt mugghållet, men det ser som sagt inte ut som mugg utan just eksem.

Så inte mkt klokare där heller tyvärr =/
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Du får väl "hoppas" på att det är en hovböld.... finns det något som kan ge så diffusa symptom?
Det är ju heller inte helt ovanligt att de blir rejält svullna i benet ffa upp till kotan men ibland hela skenan. det kan vara svårt att känna förstärkt puls då benet är så svullet.
Det är ju inte så vanligt att man ser bölder på vanlig röntgen heller..

Ett bra sätt att få reda på om hältan kommer från hoven är att lägga en bedövning som bedövar bort hoven Om hältan då försvinner kan man ju verkligen misstänka böld! Enkelt och billigt sätt! Gjordes detta? Om nu hältan kvarstår så har man ju ialla fall uteslutit smärta från hov och slipper fundera på det...

Hade nyligen egen häst med plötslig svullnad från kronrand till carpus, kändes nästan som lymfangit, blev efter detta succesivt mer och mer halt. Ingen puls, ingen som helst visitertångsreaktion, inga röntgenförändringar. men visst var det en böld visade det sig efter ca 4 veckor......
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Fast hovböld har ju uteslutits. (Tyvärr) Iom att det inte finns varken minsta puls (och nix den är inte svår att känna iom att kärlen är stasade), värme, ömhet eller minsta lilla 'skugga' på rtg.

Ingen bedövning, de törs inte bedöva i det här läget när de inte vet vad det är för fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 535
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 685
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp