sår på knäled

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare becca16
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 915
B

becca16

Min kära häst har nu gått om kul i hagen och skrapat upp knäleden (bakbenet) och har enn stort öppet sår :cry: inte djupt så att det behöver sys men uppet så att det kommer smuts och skkit på det.
det gåt ju inte att lägga bandage på det så jag har det under uppsikt så att det inte ska bli infekterat.:(

han är självklart stel och har nog även ont. men har haltar inte och står på benet och går runt i hagen som vanligt och är pigg och glad.
och han är inte svullen. :smirk:

jag har inte kallat på veterinär då jag och mina grannar (hästmänniskor) inte ser någon anledning till det.
jag¨gick med han igår kväll för att han inte ska bli så himla stel och minska smärtan och t'änker fortsätta att gå med honom varje dag tills stelheten släpper.

min fråga är nu att jag undrar om nogon har något bra tips hur jag kan sköta om det på bästa sätt. :bow:

Sv: sår på knäled

Jag har alltid fått lära mig att det är bättre att ringa och rådgöra med en vet, vad han i allafall anser är bäst.

Han kan ju behöva ta bort skadad vävnad rengöra och sy igen såret för att förhindra att det blir infekterat.

Hur har den fått sår uppe vid knäleden:confused:

Sen finns det bandage som fäster. skulle ha det på nattetid.

Min foderhäst och hennes hästkompisar kom lösa i somras och skenade runt på asfalten där hon gick omkull i en sväng:cry:
Resultatet blev avskrubbade utstickande ytor, dvs typ alla leder...
Det gick hårdast åt armågen där en yta som en 5-krona slets bort och en ficka djup som ett lillfinger bildades. Som tur var, var den glatta muskulaturen hel och fickan gick uppåt. De andra såren var ordentliga skrubbsår och såret vid armbågen syddes inte då hud saknades.
Hon fick smärtstillande och vet ringde in antibiotika som vi skulle ge om hon svullnade upp, men detta slapp vi. Vi fick även en stor dunk riktig sårsprit att tvätta med. Det jag gorde var att kyla flera gånger per dag samt att promenera lite. Hon stod även lindad runt om på nätterna för att hindra att benen svullnade upp. Såret på armbågen spolades rent morgon och kväll samt masserades för att få ut sårvätskan. Det självdränerades annars riktigt bra vid rörelse.

Jag tycker alltså att du ska ta kontakt med en veterinär så hästen kan få lite smärtstillande. Samt att ni får ett ordentligt utlåtande om såret. Har den gått omkull har musklerna fått sig en rejäl smäll och hästen kan då behöva lite lindring så den kan röra på sig normalt. Då släpper stelheten fortare.

Att rådfråga vet, kostar inget.
Ring och fråga.
Djupet på ett sår spelar ingen roll om det behöver sys eller ej, det handlar om ifall det är lösa hudflikar eller sårfickor.
Jag skulle nog köpa ngn form av sårspray som blir en skyddande hinna över så att det iaf inte drar in en massa smuts..

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 840
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 749
Senast: Messy
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att... 2
Svar
28
· Visningar
18 787
Hästvård Min häst har ju skadat sej och fått ett brännsår, men han har nog oxå i paniken sparkat på sej själv nedanför brännskadan med...
Svar
0
· Visningar
818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka