sår på öronen ?!?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare HeRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 10 900
H

HeRomer

Min hund har fått sk sår på insidan av öronen, alltså inte i själva örat utan det som hänger , sår som bara kommer från ingenstans, de är kanske inte heller några direkta sår utan mer var o annat som stelnat på utisdan o som ligge där, hon har nu fått detta på både in o utsidan av örat *hängande öron* o har haft detta innan men aldrig vetat va det varit o då lite o bara på ena örat o det har försvunnit ganska fort, men nu är hon svullen på båda öronen..

så ngn som har ngn blekaste aning va dte kan va? ska man raka vid de sk såren eller bara låta det va??

hade fotat men har ingen fungerande kamera just nu :/

pratade med syster och hon trodde med säkerhet att dte kunde va pga foderbyte, *bytte foder då de ej hade dne sortetn i butiken* men ska byta tillbaka nu..

Sv: sår på öronen ?!?

Hon kanske skakat sig och slått emot bord t ex?
Svärmors lilla blandras slår upp sår på kanterna på öronen ibland när han skakar sig.

Antingen ha din hund fått en ordentlig hudinfektion på öronlapparna (och då skulle jag gissa på att den har en öroninflammation också) eller så är det något allvarligare som t ex vaskulit. Oavsett tycker jag att det är självklart att du ta hunden till veterinär.

Öronen behöver sannolikt rakas, såren rengöras och behandlas. Man bör också undersöka hörselgångarna.

Om hunden dessutom kliar sig kan man misstänka rävskabb vilket vanligtvis sätter sig på insidan av öronlappen.

Veterinären, bums! Hon är dessutom svullen så det hela är inflammerat. Fundera inte mer utan ring och boka tid på momangen! Skriv sen gärna och berätta hur det gått! Lycka till! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 204
Senast: Amk
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 655
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 225
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka