Sår på svansroten!

Z

zana

Min totta har sår på svansroten, från början var de ca o,5cm i diameter, men de har läkt nu och ersatts av sår på ca1-2cm i diam. Det är inte så att de har kommit "utifrån" alltså att hon har skrapat mot något, för taglet sitter kvar i sin fulla längt även i såren. I lördags tvättade jag hela svansen och svansroten då hon den senaste tiden har haft ovanligt mycket "mjäll" i svansen, och jag trodde att det kunde bero på det. Men hon har fått nya sår sedan dess. Det verkar inte klia, men hon tycker att det är skönt när jag pillar och undersöker.

Finns det någon här som har sett ngt liknande? :confused: Jag ska ringa vetrinären på torsdag, men jag tyckte endå att det var värt att fråga!
 
Jag tycker det låter som sommareksem. Prova att tvätta svansen med Grumme Tvättsåpa (den gröna). Den ska lindrar klådan. Sen kan det också vara så att din häst har fått parasiter men det får din veterinär avgöra.
Lycka till med pållens svans./H
 
De symptomen känner jag igen från min häst. Svamp sa veterinären och jag fick salva på recept, nu är hästen bra!

/Jane
 
Jag vet inte om jag tror att det är sommareksem... hon kliar ju inte på det och hon har inte fått det förrens nu!?
 
Min häst har samma. Några små sår eller knappt sår men de varar, i svans roten. Komme inte från klining, men hon gillar när jag pillar på de. Hon avmaskas regelbundet. Men med lite jodopax på brukar de fösvinna. Men vad kommer det i från? :confused:
 
Ok om det är svamp, när kom utslagen första gången? Några hästar i mitt stall hade problem under våren när det var som regnigast. De hade fått det genom att gå med täcke på sig hela dagarna samt fuktigt men ändå varmt.
Nu har det ju inte varit så fuktigt under sommaren men det är ju vanligast att svam uppkommer på det sättet. Vad har du för förhållanden i stallet?
/ H
 
Det kom för första gången för ca 2veckor sedan och har bara blivit värre och värre... Vad medar du med förhållanden i stallet? Hon stallades iof upp ungefär samtidigt som det kom, men satllet är torrt och luftigt.
 
Om såren bara uppkommit av att svansroten varit för torr så rekomenderas Decubal av vet (rek även till hästar med eksem som bli torra, kliar eller sprieker), tror det finns att köpa på apoteket, mkt bättre än ex helosan. Ännu bättre (fetare) är den irländska Flock, heeelt superb! Är gjord på fårtalg lr nåt i den stilen... hingstens torra ärr i karleden bli finfint efter EN smörjning (fint lääänge), har man helosan får man smörja varannan dag...
 

Liknande trådar

Katthälsa Våran ena katthane kom hem med ett sår precis under svansroten för ungefär en vecka sedan. Svansen hängde rakt ner och han...
Svar
2
· Visningar
2 419
Senast: Kratus
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 094
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
2 961
Senast: niardasp
·
Hästvård Upptäckte häromdagen att min häst fått ett otrevligt skav/sår under svansen längs svansroten. Det är ett område på ca 10*10 cm och han...
Svar
2
· Visningar
2 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp