Bukefalos 28 år!

Sår, svullen men väldigt fräsch

S

sanwan

Jag tror jag blir stollig på min häst snart... Den här sommaren har hon först blivit sparkad, sedan sträckt sig och nu har hon ett tjockt framben.

Längst upp på ena frambenet har hon ett sår som är 6 dagar gammalt. Det är inte särskilt djupt, en knapp cm men har varit lite blött och haft en varig skorpa på. Det finns inga sårfickor el. dyl. utan är helt öppet. Det har varit ömt och ganska rejält svullet runtomkring. Hon har dock inte haft någon feber eller varit påverkad i övrigt.

Idag var svullnaden runt såret så gott som borta, däremot hade hon en "bulle" nedanför knäet. Hon haltar inte, är inte öm eller varm. Efter promenad hade svullnaden spridit ut sig jämt över hela undre delen av benet.

Kan det ha ett samband, eller är det bara ett mysko sammanträffande att en svullnad försvinner och en annan uppstår på samma ben?

Förhoppningsvis ska vet. ändå ut till stallet den här veckan (vaccination) men det vore skönt om någon hade teorier om det här...
 
Oroa dig inte! Det är jättebra att svullnaden går nedåt! Om den går uppåt så kan man räkna med en infektion/inflammation, men så länge som det går nedåt(tyngdlagen..) så är det jättebra och ett tecken på att det läker bra. Detta fick jag iaf höra från min veterinär när jag undrade över svullnaden min häst fick på sitt ben i slutet av juli(vrickning el. huggormsbett). Svullnaden ändrade form och plats(föll nedåt), men det var alltså bara bra.

Jag tror som sagt inte att du behöver vara orolig.
 
Låter ju ganska vettigt att den går neråt! Men om vet. ändå kommer, så kan du ju be honom kolla upp det. Bara för att vara säker! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 832
Senast: Luleå
·
E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 424
Senast: valtýr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp