Sårläkning

Bukefalos 30 år!

På något sätt vill man ju inte stöka och ifrågasätta. Det är väl så att olika personer bedömer olika. Men just hygien borde bara vara en hög standard utifrån vad som vetenskapligt ger önskad effekt. Där borde det vara mer likriktat.
Personalen i sjukvården har en tuff arbetssituation så jag vill alltid vara en en enkel "kund". Men man kanske måste börja bli lite besvärligare på den fronten.

På något sätt vill man ju inte stöka och ifrågasätta. Det är väl så att olika personer bedömer olika. Men just hygien borde bara vara en hög standard utifrån vad som vetenskapligt ger önskad effekt. Där borde det vara mer likriktat.
Personalen i sjukvården har en tuff arbetssituation så jag vill alltid vara en en enkel "kund". Men man kanske måste börja bli lite besvärligare på den fronten.
Jag tänker likadant men tänker ändå att sunt förnuft måste gälla. Min man hade fått höra att en vasektomi var ett enkelt ”Snipp Snipp” men operationen drog ut på tiden, bedövningen började släppa och kirurgen svettades. Även om vi lyckades få bukt med infektionen i operationsåren så blev det en infektion i hela området som slutade i att han blev inlagd i fyra dagar på akuten. Det var en privat klinik som verkade stressfri så jag tror på kompetensbrist.

När jag opererats de senaste åren har det första förbandet eller det förband jag åkt hem med ordinerats att sitta på så länge som möjligt. Undantag om såret vätskar igenom eller förbandet lossnar, eller jag blivit sjuk.
Mina sår har läkt bra.
Det är skillnad på grundförutsättning om det är ett rent op-sår, ett trauma, ett sår pga fel funktion i kroppen m m.

Men jag blir mycket nyfiken på just de där 17 dagarna.

Det här känns inte tillförlitligt. Jag tänker att det borde finnas rutiner kring åtminstone de vanligaste situationerna som uppstår. Att det skulle finnas någon slags fortbildning inom olika områden, men kanske hinns sådant inte med pga arbetssituation, personaltäthet eller liknande.
Jag hoppas det gått bra ändå. :heart
Jo, det läkte ju till slut. Ärren ser ut som typ Dr Frankenstein sytt på mig en ny hand på ena stället. 😅
Efter en OP fick jag något förband som skulle vara vattentätt och inte fick tas av förrän efter 10 dagar. De hade inte torkat torrt innan och det släppte så klart direkt. Det var också för litet för op-såret och hade klistriga delen över flera stygn. Jätteskönt att behöva dra bort det.. inte.
De som verkligen var bra var de på akuten, trots att de hade kaosmycket att göra. Och de på onkologen som höll på att svimma när de såg hur det såg ut och direkt fixade och skickade med ett berg bra förband, steristrips etc. ❤️

När jag opererats de senaste åren har det första förbandet eller det förband jag åkt hem med ordinerats att sitta på så länge som möjligt. Undantag om såret vätskar igenom eller förbandet lossnar, eller jag blivit sjuk.
Mina sår har läkt bra.
Det är skillnad på grundförutsättning om det är ett rent op-sår, ett trauma, ett sår pga fel funktion i kroppen m m.

Men jag blir mycket nyfiken på just de där 17 dagarna.
Ja eller hur... Ja de 17 suturer skulle sitta var pga att det var på underbenet såret efter traumat satt. Precis som för dig skulle förbandet sitta så länge som möjligt.

Senast ändrad:
Uppdatering. Jag kunde inte vara med på återbesök idag heller pga jobb. Men våra två egna interventioner räddade biffen eller vände skutan! :) Vi bytte också till egen inköpta lättare omslag så att det skulle bli luftigare samtidigt som det skulle hålla rent Ingen antibiotika så långt. Sjukvårdspersonalen nöjd. :bump:

Våra tvåbenta sår har ju läkt bra tidigare. När det var "cykelekrar" genom benet två månader, ja då var det på två ställen som det krånglade lite och ville bli infekterat, men då gjorde vi avsteg från ordinerad regim ett par gånger, så ordnade det sig också.

Jag opererades några gånger under senaste året. Det var VÄLDIGT olika hur såren hanterades av olika personal. Fick totalt motstridiga ordinationer kring hur jag skulle sköta såren från varenda en jag mötte.
Jag fick infektion 3 ggr och fick åka in och få det öppnat, få drän och sedan för att byta drän, förband etc. Och sen med nästa sår igen in ofta för att få nytt förband. Och antibiotika alla gånger. Man tog också prover.
Viss personal tvättade med koksalt, andra med sprit. Vissa spritade händer, andra hade handskar.
Märkligast var när man behövde ha med sig material att lägga om med från sin vårdcentral när jag skulle till en annan i trakten som hade helgjouren. Där öppnades förpackning med kompress, steristrips etc och så skickade dem med de öppnade, osterila sakerna tillbaks ”för de kan ni använda igen”.
Samma här, fick ett litet infekterat sår som inte vill läka. Har fått olika besked om vad göra från olika. Och tex instruktioner som -gör omlägg med X (utan att kanske klart säga vad det innebär, tex jag insåg efter flera dagar att det betydde utan plåster utanpå så det blev luftigt och att det inte skulle vara hela tiden.)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka