Sårskada blygdläpp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lejonelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 838

Lejonelle

Trådstartare
I morse hade mitt dräktiga sto fått ett sår c:a 1 cm på ena blygdläppen. Ser ut som hon fastnat på en utskjutande spik/gren eller som någon av de andra hästarna sparkat uppåt. Såret är inte djupt men går uppåt så risk finns att det blir en sårficka. Normalt skulle jag väl inte bli särskilt orolig över ett litet sår som detta men med tanke på att hon är dräktig så blir jag det. Vad säger ni? Är det något särskilt jag ska tänka på förutom att hålla det rent och hålla koll?

Sv: Sårskada blygdläpp

Hej Lejonelle!

Förstår att du vill ha svar. Jag tror inte att det har någon betydelse för dräktigheten med det där såret. Som du själv skriver, håll rent och håll koll. Sker försämring på något sätt så kan du ju ta kontakt med en veterinär för rådgivning.

Lycka till!!!:)
//granger

mitt allra första dräktiga sto fick ett riktigt fult och upfläkt sår på ena blygdläppen, tror att de står och trycker rumpan mot träden och gnuggar lite:o och fastnar.
Hon fick sys, men jag ville ju att de skulle inte ge bedövning när hon var dräktig, så vi stod med bremsen och backad mot boxdörren(men hon var svullen å "bedövad" så hon skötte sig bra) men det läkte bra, kissar ju och steriliserar på såret....

Tusen tack för de lugnande orden. Det verkar läka fint och ser redan bättre ut.
/Lejonelle

Ja, så kanske det har gått till! Jag letade i boxen och hagen efter någon utstickande spik som hon kan ha rivit sig på men hittade inget. Men de håller på en hel del med träden i hagen så ditt tips verkar sannolikt. Det ser inte ut som vi ska behöva sy, det verkar sluta sig fint, hoppas att det inte ska bli infekterat (på ett sätt bra med kylan..)

Det är nog ingen fara, dom läker ganska så fort där bak faktiskt. Mitt ena sto fläkte upp sej rejält på en gren på samma ställe men vet sydde faktiskt inte, det var väl på gränsen, men det läkte snabbt ihop igen. Hon har kvar ett jack, men det är inget som har någon betydelse.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i... 2
Svar
32
· Visningar
5 034
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 275
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 840
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 857
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka