Sårvård!

BernT

Trådstartare
Om ett sår varar och luktar lite sötaktigt, innebär det att det är infekterat eller kan ett sår vara/lukta utan att vara infekterat?

Alltid? Räcker det att lufta och tvätta rent med vatten? Är ljusgul gegga som luktar sötaktigt, antar att det är var?
Det beror väl lite på hur mycket det är. Och sårets storlek och djup.
Men ja, första steget är tvätta rent och lufta.
Det kan räcka ofta.
Hålla koll på om det rätt fort bildas mer var. Lite svårt att svara utan att ha sett det. Men sen är jag inte vårdpersonal så de kansle har en annan uppfattning.
https://www.kry.se/fakta/infekterat-sar/

Alltid? Räcker det att lufta och tvätta rent med vatten? Är ljusgul gegga som luktar sötaktigt, antar att det är var?

Är det var i såret så hade jag velat tvätta med mer än bara vatten. Beroende på sår och vart det sitter så finns det ju massa alternativ, alsolsprit, koksalt, eller någon mild tvål. Är såret lite djupare så hade jag definitivt velat hålla det öppet så det verkligen läkte inifrån och ut.

Jag fick ett sår på underarmen som bråkade i somras. Absolut inte djupt, så det drog ihop sig fort. Problemet då var att det började vara underifrån så det började komma upp där såret sprack upp, jag blev helt illröd runt hela såret. Fick ”skrubba” bort skorven som blivit och tvätta ordentligt, sen fortsätta ta bort skorven så länge den var lite gulaktig, tillslut så läkte det men lämnade ett ganska stort ärr.

Jag hade inte gjort ett skit åt det från början då det ”bara” var ett rivsår.... Så efter det så resonerar jag alltid var=inflammerat!

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
826
Kropp & Själ Någon som vet någon parfym som luktar död, lik, kadaver, förruttnelse? Unisex eller för män. 2 3
Svar
49
· Visningar
3 433
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag köpte en duschkräm från Rituals häromveckan och provade den första gången i onsdags, luktar gott och allt var okej. Men sedan...
Svar
15
· Visningar
596
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur