gul_zebra

Trådstartare
Pappa är höallergiker. Har ju fungerat hittills men nu börjar det bli värre... Får ha höätarna kvar sålänge jag håller höet väl isolerat från honom. Lite tips?
Får prata med kompis annars, hon ville gärna passa de sen om det behövdes så hon kanske kan göra det på loven sen om det krisar sig... Men helst av allt vill jag ju ha de hos mig! :(

Jag säger bara det, tur att råttor inte käkar hö... :crazy:
 
Hej!

Det funkar inte bättre om du ser till o spraya höet med vatten då du fyller på så det inte sprids så lätt via luften? :confused:
Som man gör till djur som e känsliga för damm.
Fast o va allergisk mot hö o damm e väl lite skillnad, men väl värt o testa, inte sant?
Om inte annat en bra anledning att hålla din pappa från ditt rum.... :p *hehe*

Lycka till! / C
 
Tackar för tipset :bow: Ska prova det, om inte annat så borde ju sporerna få svårare att sprida sig :)
 
Då får du torka höet efteråt för det är inte bra om små grisar ligger i det fuktiga :crazy:
Det skall finnas hökuber att ge istället.
Är iofs dyrare än hö men dammar inte.
Man kan också ha gummi/resårband och bunta ihop höet på utsidan och lägga in i buren sedan.
Då yr inte sporer omkring lika mycket.
Har du stora buntar som du platar ut så kan dom också gömma sig under höet ändå :)
Så gör jag med mina marsvin som skall hållas i päls och skall ställas ut (använder resårband då det är mer hållbart) :cool:
 
Tack för tipsen :bow: Ska hem till helgen, får se hur han reagerar. Annars får jag väl antingen åka upp till rättvik tidigare än jag trodde eller låta de bo hos en kompis, hon kunde gärna ta de om det krisar :) Och så kanske jag kan ha de på boendet på jullovet om det skulle krisa sig :idea:
Ey du är ju inne på marsvin, visst borde väl de kunna bo i utebur på somrarna? Vore ju också en bra lösning, har ingenstans att ha de då annars.
Sen återstår bara nästa år om jag inte hittar lägenhet tills dess :crazy:
 
Oja, dom kan bo ute under sommaren bara dom har ett del där dom kan krypa in i, en del skuggad och buren är rovdjursäkrad så går det bra :)
Hade jag haft trädgård skulle mina få bo ute under sommarhalvåret men nu bor jag på andra våningen så det är kört :(
 
Ok, vad bra. Tänkte tvinga pappa att bygga en sån för kaniner. :) Får hota med att köra upp hötussar i näsan :devil: Är ju perfa, då har jag antagligen löst problemet fram tills dess om det fixas utebur och om de får vara på boendet på jullovet om det krisar sig. Ska prata med vaktis imorrn :) Så får ni hålla tummarna för att jag hittar någe lägenhet sen också :bow:
Vet du var man kan hitta beskrivning/ritningar på en utebur?
 
Mina marsvin bor ute hela sommaren med ett stort hus som dom kan gå in i. Jag har även två små hus som dom kan använda om dom vill. Här ser man lite hur det ser ut.
Bild 1
Bild 2
På vintern bor några ute i mitt "djurstall" Där har jag grislampor som jag använder när det blir kallt. Funkar jättebra!
På vintern
 
Såna där grislampor har jag funderat på om man skulle ta och skaffa så han kan bo i uteburen på vintern också men hörde att de ska vara rätt dyra. Vad kostar de på ett ungefär egentligen?
 
Jag vill också ha gräsmatta till mina grisar :cry:
Nu inbillar dom sig att man under vår, sommar och höst skall knalla ut och plocka gräs till dom :eek:
 
Nä, tänkte mer på förrådet, om man sätter in extra lampor då så det inte är så satans mörkt jämt :) Jäklar vad dyrt :eek:

Har pratat med pappa nu, det går bra med höet så länge det hålls på rummet och han inte behöver ha kontakt med det. Fast utebur kanske jag får ändå så får de vara ute i sommar, fast då ska jag fixa någe nät en bit utanför också, är rätt gott om katter här :crazy: Synd bara att jag inte kommer få mer gratishö nu när han inte kan hämta det längre :p Får kolla på skolan vad det kostar :smirk: Annars får jag väl köpa två minisäckar i veckan då. Jag blir ruinerad. Tjohoo. Not :crazy: Men jag är nöjd sålänge de får stanna här :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp