SCB och sexundersökning

För den som känner sig oroad över SCB´s verksamhet:

Jag vill ha mitt privatliv i fred. Jag är orolig att mitt privatliv blir offentligt, skyddas mina svar?
Det är vi mycket noga med. Svaren databehandlas och redovisas endast som statistik, dvs. som siffror i tabeller och diagram. Vad en enskild person har svarat kan man aldrig se. De uppgifter som lämnas skyddas enligt sekretesslagen. Alla som arbetar med undersökningen har tystnadsplikt.
---
http://www.scb.se/sv_/Lamna-uppgifter/Individ--och-hushallsundersokningar/Vanliga-fragor/
Tack för länk
Ja funderade just bara på hanteringen av svaren
 
Ja men OM svaren kan kopplas till mig?
Är då mina svar helt anonyma:confused:

Det är det jag funderar på :idea:

Hur ska svaren kunna kopplas till dig? Genom telepati? Det är knappast någon människa som sitter och läser vad du har svarat och om någon som jobbar med undersökningen skulle se vad du har svarat på någon fråga när hen plockar ur dina svar ur kuvertet så dels har hen tystnadsplikt och dels så tror jag hen struntar fullkomligt i vad du svarar och kommer inte sprida dina svar vidare till vänner och bekanta.
 
Att SCB behöver veta kön, ålder och område för de som blir tillfrågade/deltar en undersökning är ju för att de behöver vara säkra på att de får ett representativt underlag. Sen anonymiseras som sagt svaren.

Det vore ju jättedumt om alla som blir tillfrågade är män i åldern 40-45 boende i Stockholm.
 
Jag ser att tråden har gått i lite andra spår sedan jag skrev senast men jag tänkte komma med en liten uppdatering.

Jag polisanmälde samtalet dagen efter och i fredags ringde en annan polis upp för att hålla ett förhör. Frågorna i förhöret handlade om vad som hade hänt, hur han hade agerat och om hur det hade kännts. Polisen som ringde (som var superbra förresten!) berättade att det var två andra tjejer i samma stad som också hade anmält att dom hade fått samma typ av samtal den kvällen.

Hon berättade också att dom sedan tidigare visste vem mannen var och att jag inte behövde vara rädd för honom. Tydligen så kunde det nu antingen bli rättegång eller så kunde det bli så att han döms till böter direkt. Hon berättade även att jag hade rätt att begära ersättning (eller var det skadestånd?) för att jag hade blivit utsatt för kränkning. Jag skulle fundera på det i några dagar och sedan återkomma till henne.

Är det någon här som har någon aning om vilket belopp man kan yrka på? Polisen rekommenderade mig att kika på brottsoffermyndighetens hemsida så det har jag gjort, men jag känner mig lite osäker eftersom dom inte hade något exempel som jag tycker liknar det jag blev utsatt för. Man kunde också ringa dom och fråga vad som kan vara lagom så ska nog göra det någon dag i veckan.
 
Man kunde också ringa dom och fråga vad som kan vara lagom så ska nog göra det någon dag i veckan.

Jag tycker du ska kräva något som är rimligt i förhållande till händelsen. Det går ju att se det som kostnaden han har för sitt underliga sätt att idka telefonsex. Med ofrivilliga deltagare. Skönt att/om du känner dig lugnare efter samtalet med polisen, och bra att de känner till honom som icke-våldsam.
 
Mycket bra att du anmälde! Och ring brottsoffermyndigheten, de kan säkert vägleda dig. Beställ dock ingen Mercedes ännu, du lär inte bli förmögen. Men som markering tycker jag att det är bra om du begär ersättning.
 
Är det någon här som har någon aning om vilket belopp man kan yrka på? Polisen rekommenderade mig att kika på brottsoffermyndighetens hemsida så det har jag gjort, men jag känner mig lite osäker eftersom dom inte hade något exempel som jag tycker liknar det jag blev utsatt för. Man kunde också ringa dom och fråga vad som kan vara lagom så ska nog göra det någon dag i veckan.

Det är svårt att säga ett exakt belopp för varje fall, men du bör i alla fall inte begära mindre än 5000 kronor. (5000 är minimigränsen för vad som anses vara en så allvarlig kränkning att man alls får skadestånd.) Någonstans mellan 5 000 och 10 000 är en rimlig nivå för verbala ofredanden, det "kostar" dig inget om du begär lite i överkant utan domstolen gör en egen bedömning ändå.

Här kan man ju tycka att det finns försvårande moment som att han har lurat in dig i samtalet och att det har varit mer än en enstaka kommentar eller fråga, så kanske lika bra att gå ut på 10 000 om jag skulle föreslå något. Men stäm av med brottsoffermyndigheten också, de går ju genom fler fall än de som publiceras på deras hemsida så de kan mycket väl ha något mer liknande att jämföra med.
 
My point exactly.
Varför skriva något på buke då öht?

Om alla tänkte som du, kunde ju sidan lika gärna läggas ner, alla svar finns ju att hitta någonannanstans på nätet eller IRL :confused:

Vill tillägga att du har ingen skyldighet att svara på mina inlägg, jag klarar mig bra utan svar från dig
 
Varför skriva något på buke då öht?

Om alla tänkte som du, kunde ju sidan lika gärna läggas ner, alla svar finns ju att hitta någonannanstans på nätet eller IRL :confused:

Vill tillägga att du har ingen skyldighet att svara på mina inlägg, jag klarar mig bra utan svar från dig

Om vi slipper rena faktafrågor på Buke så finns det mer utrymme för diskussioner om åsikter, värderingar, relationer och annat som man inte kan googla fram ett entydigt svar på.
 
Varför skriva något på buke då öht?

Om alla tänkte som du, kunde ju sidan lika gärna läggas ner, alla svar finns ju att hitta någonannanstans på nätet eller IRL :confused:

Vill tillägga att du har ingen skyldighet att svara på mina inlägg, jag klarar mig bra utan svar från dig

Bukefalos är ett diskussionsforum. Inget frågeforum. Sen kan man få enormt bra svar ifrån duktiga pålästa människor här och få råd och tips men att fråga sådant man kan googla sig till? Varför?
 
Om vi slipper rena faktafrågor på Buke så finns det mer utrymme för diskussioner om åsikter, värderingar, relationer och annat som man inte kan googla fram ett entydigt svar på.
Ts i denna tråden fick sitt svar från polisen...

Ofta får en säkert bättre säkrare svar på andra ställen än här.

Det betyder ju inta att ts inte skulle skriva tråden.

Säkert finns även andra liknande trådar
Allt från sjuka hundar till bilbatterier
 
Varför skriva något på buke då öht?

Om alla tänkte som du, kunde ju sidan lika gärna läggas ner, alla svar finns ju att hitta någonannanstans på nätet eller IRL

Du förstår tydligen inte innebörden av DISKUSSION? Till skillnad från FAKTA så innebär diskussioner presentation av åsikt. Gärna med grund för åsikten. Fakta är kalla, hårda och odiskutabla. Annars är det inte fakta.

Du efterlyser FAKTA men orkar inte leta. Vi andra vill diskutera och höra andras ÅSIKTER. En gigantisk skillnad. Du behöver GOOGLE. Vi andra tycker det är intressant med DISKUSSIONER.
 
Du förstår tydligen inte innebörden av DISKUSSION? Till skillnad från FAKTA så innebär diskussioner presentation av åsikt. Gärna med grund för åsikten. Fakta är kalla, hårda och odiskutabla. Annars är det inte fakta.

Du efterlyser FAKTA men orkar inte leta. Vi andra vill diskutera och höra andras ÅSIKTER. En gigantisk skillnad. Du behöver GOOGLE. Vi andra tycker det är intressant med DISKUSSIONER.
På hästforumet finns många frågor
Där svaren finns på jbv sida
Det är många frågor här som är googlingsbara.
Det är också odiskutabla FAKTA
 
På hästforumet finns många frågor
Där svaren finns på jbv sida
Det är många frågor här som är googlingsbara.
Det är också odiskutabla FAKTA

Det finns många diskussioner som grundar sig på de fakta som finns. Vilket avspeglas i många diskussioner på hästforumet. Man diskuterar kring fakta, hur man löst olika förutsättningar.

Det är inte mycket till diskussion att helt sonika svara "Blå" när någon frågar efter färgen på den blå bilen. Jag tror de flesta av oss, som är här för diskussionerna och den faktiskt höga kvalitén på diskussionerna, starkt motsätter oss frågetrådar från de som inte kunnat lura ut hur google funkar, eller är för bekväma för att orka skifta sida till google.com
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp