SCB och sexundersökning

Lite OT
Vad jag har tänkt på som lite konstigt är dessa undersökningar som skickas via post
Det kan ibland komma en tjock mapp med frågor som en ska svara på
Det står på att undersökningen är helt anonym
Jag orkar oftas inte svara på alla frågor, så jag slänger mappen
Efter ett par veckor...kommer en påminnelse om att jag ska skicka in undersökningen :confused: ibland skickas även en helt ny mapp med frågor

Då undrar jag var anonymiteten tog vägen?
Dom vet alltså att jag har struntat i att skicka in
 
Har roat mig med att då svara på båda undersökningarna och lägga i samma kuvert!

Jag måtte vara permanent utvald i deras slumpsystem för ibland kommer det som värst någon i veckan.
 
Lite OT men även om vi inte själva skriver på nätet om födelseår, postnummer osv. Vill dom få reda på det ändå så kan dom, det tycker jag känns lite skrämmande på ett sätt, att vi är så övervakade på nätet.
 
De vet ju bara ATT du har svarat.
Inte VAD.

Och ja, när man gör undersökningar behövs påminnelser. Annars får man inte tillräckligt underlag.
Om jag skickar in ett svar med en sifferkombination på och den sifferkombinationen kan kopplas till mitt namn och adress
Då är ju undersökning inte anonym
Varför då skriva att undersökningen är anonym?

Anonym hade den varit om sifferkombinationen inte funnits på svarsformuläret

Det va det jag tyckte liknade en osanning
 
Hur ska de annars veta att du har svarat? Det är inget krav att svara på undersökningar. Om du är så rädd att någon ska få veta vad du har svarat och inte kan/vill stå för dina svar så kan du bara strunta i att svara.
Nä, jag är inte rädd, om jag skulle svara så står jag för det
Det jag tycker är fel, är att dom påstår att undersökningen är anonym...

Det är det enda....
 
Om jag skickar in ett svar med en sifferkombination på och den sifferkombinationen kan kopplas till mitt namn och adress
Då är ju undersökning inte anonym
Varför då skriva att undersökningen är anonym?

Anonym hade den varit om sifferkombinationen inte funnits på svarsformuläret

Det va det jag tyckte liknade en osanning

Då jag skickade in fanns bara sifferkombinationen på kuvertet och inte undersökningen.
Det jag har hört är att man plockar ut alla alla och lägger dem i en hög och kuverten i en annan hög. Så prickas det av i datorn utifrån kuverten.

Dessutom har de jag gjort, tror det bara är två varav en för sthlms universitet och en för SCB, absolut inte gjort mig något om någon vet mina svar. En av undersökningarna handlade om infrastruktur och kollektivtrafik. Den andra var miljöfrågor tror jag.
 
Om jag skickar in ett svar med en sifferkombination på och den sifferkombinationen kan kopplas till mitt namn och adress
Då är ju undersökning inte anonym
Varför då skriva att undersökningen är anonym?

Anonym hade den varit om sifferkombinationen inte funnits på svarsformuläret

Det va det jag tyckte liknade en osanning

Jag har aldrig sett, och jag har gjort många undersökningar, att undersökningen skulle vara anonym. Däremot är dina svar anonyma. Det är ganska stor skillnad. Ingen sitter och läser att Lisa Larsson i x-stad tycker si eller så och lämnar den informationen vidare utan svaren läses in maskinellt och numret plockas bort när svaret kommer in. Ingen kommer kunna spåra att Lisa Larsson i x-stad svarade si eller så på frågorna och då är svaren anonyma.
 
Nä, jag är inte rädd, om jag skulle svara så står jag för det
Det jag tycker är fel, är att dom påstår att undersökningen är anonym...

Det är det enda....
Hur ska man göra då? Då kan vi inte ha undersökningar dvs en viktig del i forskning saknas.
Man måste skicka påminnelse för annars svarar inte folk och det blir för stort bortfall.
@TinyWiny förklarade det bra i senaste inlägget
 
Då jag skickade in fanns bara sifferkombinationen på kuvertet och inte undersökningen.
Det jag har hört är att man plockar ut alla alla och lägger dem i en hög och kuverten i en annan hög. Så prickas det av i datorn utifrån kuverten.

Dessutom har de jag gjort, tror det bara är två varav en för sthlms universitet och en för SCB, absolut inte gjort mig något om någon vet mina svar. En av undersökningarna handlade om infrastruktur och kollektivtrafik. Den andra var miljöfrågor tror jag.
Ja kanske har du rätt, kanske sitter sifferkombinationen på kuvertet :confused:

Oavsett, det va bara en fundering... inget viktigt alls :)
 
För den som känner sig oroad över SCB´s verksamhet:

Jag vill ha mitt privatliv i fred. Jag är orolig att mitt privatliv blir offentligt, skyddas mina svar?
Det är vi mycket noga med. Svaren databehandlas och redovisas endast som statistik, dvs. som siffror i tabeller och diagram. Vad en enskild person har svarat kan man aldrig se. De uppgifter som lämnas skyddas enligt sekretesslagen. Alla som arbetar med undersökningen har tystnadsplikt.
---
http://www.scb.se/sv_/Lamna-uppgifter/Individ--och-hushallsundersokningar/Vanliga-fragor/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp