SCB och sexundersökning

Daff

Trådstartare
Jag har just haft en lite otäck upplevelse och vill varna er andra här på forumet.

Jag blev uppringd av en man som påstod sig ringa från SCB som gjorde en undersökning åt socialstyrelsen om kvinnors sexvanor. Jag tänkte att jag skulle vara en hyvens människa och ställa upp på undersökningen.
Det började med frågor om antal partners, hur jag levde idag och liknande frågor men det var även frågor om onani, storlek på penisar, ställningar, ev leksaker mm. Det började kännas lite underligt men (dum)snäll som man är så fortsatte jag att svara. Han kom med statistik mellan frågorna och sa att "ja, 74% av alla kvinnor svara så" och liknande, vilket jag tyckte kändes förtroendeingivande.
Sista frågan var hur stor andel av kvinnorna som jag tror gillar att prata om sex, till exempel i samtal som detta, och om jag tillhörde den gruppen. Ja, i efterhand kan man ju tänka att jag var puckad som inte fattade men ville nog inte verka överkänslig eller barnslig.

Googlade iaf efter samtalet och det visar sig att det tydligen är en man som brukar ringa runt just på det hör sättet och SCB gör aldrig undersökningar om sex. Dom rekommenderar också att man ska polisanmäla, så det ska jag göra imorgon.

Men iaf - om ni blir uppringda om en sexundersökning, tro inte på det och svara inte på några frågor.

/ hon som just nu känner sig lite utnyttjad och smutsig men som hoppas att någon annan kanske slipper.
 
Jag har just haft en lite otäck upplevelse och vill varna er andra här på forumet.

Jag blev uppringd av en man som påstod sig ringa från SCB som gjorde en undersökning åt socialstyrelsen om kvinnors sexvanor. Jag tänkte att jag skulle vara en hyvens människa och ställa upp på undersökningen.
Det började med frågor om antal partners, hur jag levde idag och liknande frågor men det var även frågor om onani, storlek på penisar, ställningar, ev leksaker mm. Det började kännas lite underligt men (dum)snäll som man är så fortsatte jag att svara. Han kom med statistik mellan frågorna och sa att "ja, 74% av alla kvinnor svara så" och liknande, vilket jag tyckte kändes förtroendeingivande.
Sista frågan var hur stor andel av kvinnorna som jag tror gillar att prata om sex, till exempel i samtal som detta, och om jag tillhörde den gruppen. Ja, i efterhand kan man ju tänka att jag var puckad som inte fattade men ville nog inte verka överkänslig eller barnslig.

Googlade iaf efter samtalet och det visar sig att det tydligen är en man som brukar ringa runt just på det hör sättet och SCB gör aldrig undersökningar om sex. Dom rekommenderar också att man ska polisanmäla, så det ska jag göra imorgon.

Men iaf - om ni blir uppringda om en sexundersökning, tro inte på det och svara inte på några frågor.

/ hon som just nu känner sig lite utnyttjad och smutsig men som hoppas att någon annan kanske slipper.

Ämen vafan! :rage:

Vilka jävla typer det finns alltså... O_o

Jättebra att du sprider det här, jag tror säkert att du hjälper andra som kunnat råka ut för knäppot.
 
Det lät ju inte så trevligt, förstår den smutsiga känslan.

Samtidigt funderar jag på vilket lagrum det kan handla om för en anmälan. Ofredande blir väl det mest närliggande, men jag undrar om det går att få någon fälld.
 
Det lät ju inte så trevligt, förstår den smutsiga känslan.

Samtidigt funderar jag på vilket lagrum det kan handla om för en anmälan. Ofredande blir väl det mest närliggande, men jag undrar om det går att få någon fälld.

Jag har faktiskt inte någon aning men då SCB rekommenderar att man anmäler antar jag att det finns något passande lagrum. Det kan ha stått något om det när jag googlade, det dök upp nån artikel där en polis uttalade sig om att dom hade fått in några anmälningar men då han hade ringt från kontantkort så var det svårt att hitta honom.

Till mig ringde han nog inte från samma kontantkort för när jag googlar på numret kommer det upp ett namn och adress, hoppas det är något polisen kan göra något med.
 
Ämen vafan! :rage:

Vilka jävla typer det finns alltså... O_o

Jättebra att du sprider det här, jag tror säkert att du hjälper andra som kunnat råka ut för knäppot.

Ja, jag hoppas det. Kanske ringer någon klocka om någon får ett liknande samtal någon gång :)

Håller han på fortfarande? Det där tycker jag mig ha läst om i några år.

När jag googlade var det främst artiklar från 2012-2013 som dök upp så han kanske har haft en paus? Men ja, han verkar fortfarande hålla på.
 
Jsg skulle gissa, obs gissa, att ett delskäl till att SCB uppmanar till att anmäla det här helt enkelt är att SCB vill skydda sitt namn och rykte. Oavsett vilket lagrum som kan vara aktuellt. Och det är antagligen bra för oss alla om förtroendet för SCB kan bestå, så jag tycker du ska anmäla.
 
Vad uppfinningsrikt av honom

Det är inte du som är smutsig
Det är gubben

Det är nästintill omöjligt att skydda sig från snuskgubbar på telefon
Dom kan ringa angående vad som helst och sen börja flåsa i luren.

Det är bara att glömma
 
Blev också uppringd av ett sånt pervo när jag hade lagt ut jobbannons för ett tag sen. Han lät vettig i början, presenterade sig, berättade (lite vagt) om jobbet men sen eskalerade det och då ifrågasatte jag vad fan han höll på med och blev klickad. Man känner sig skitdum, men ärligt talat, det är ju inte vi som sitter och läser annonser/telefonlistor/whatever och ringer random folk för att ha nåt att runka till (eller vad de nu gör...).
 
Jag har just haft en lite otäck upplevelse och vill varna er andra här på forumet.

Jag blev uppringd av en man som påstod sig ringa från SCB som gjorde en undersökning åt socialstyrelsen om kvinnors sexvanor. Jag tänkte att jag skulle vara en hyvens människa och ställa upp på undersökningen.
Det började med frågor om antal partners, hur jag levde idag och liknande frågor men det var även frågor om onani, storlek på penisar, ställningar, ev leksaker mm. Det började kännas lite underligt men (dum)snäll som man är så fortsatte jag att svara. Han kom med statistik mellan frågorna och sa att "ja, 74% av alla kvinnor svara så" och liknande, vilket jag tyckte kändes förtroendeingivande.
Sista frågan var hur stor andel av kvinnorna som jag tror gillar att prata om sex, till exempel i samtal som detta, och om jag tillhörde den gruppen. Ja, i efterhand kan man ju tänka att jag var puckad som inte fattade men ville nog inte verka överkänslig eller barnslig.

Googlade iaf efter samtalet och det visar sig att det tydligen är en man som brukar ringa runt just på det hör sättet och SCB gör aldrig undersökningar om sex. Dom rekommenderar också att man ska polisanmäla, så det ska jag göra imorgon.

Men iaf - om ni blir uppringda om en sexundersökning, tro inte på det och svara inte på några frågor.

/ hon som just nu känner sig lite utnyttjad och smutsig men som hoppas att någon annan kanske slipper.

OJ vad obehagligt! Nu när du säger det så kom jag på att jag råkade ut för något liknande när jag var kring 20.

Vilken idiot! :turd: Bra att du sprider det :heart
 
Blev uppringd när jag var barn och han presenterade sig då som en vän till mina föräldrar, att han träffat mig när jag var mindre och började ställa allmänna frågor som mer övergick till frågor om min kropp, mina bröst och jag fått könshår. Till slut lade jag på luren men kände mig förutom rädd väldigt dum som ändå svarat på en del av frågorna och inte fattat tidigare. Tror tyvärr det är en naturlig reaktion även om det inte var jag som gjort fel eller du i detta fall. Starkt att du berättar om det och varnar andra i alla fall.
 
Jag blev en gång uppringd av en man som sa sig bedriva en marknadsundersökning för någon klädkedja. Jag svarar vanligtvis inte på marknadsundersökningar (SCB är ju en helt annan sak!), men just för att han började prata om damkläder och vad jag har på mig när jag "klär upp mig", blev jag lite road. Jag klär nämligen i stort sett aldrig upp mig, och jag tycker inte ens att de flesta blir snyggare i typiska "finkläder".

Karln blev mer och mer förvirrad över mina svar och tryckte på mer och mer om när du klär upp dig, och jag framhärdade med att jag ser till att vara hel och ren.

Första gången trodde jag på att det var en marknadsundersökning. Men sedan fick jag samma samtal två gånger till, och då avslutade jag bara samtalet. Jag kom inte på att det var något jag kanske borde ha anmält.
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig sak för en stund sedan. Inte per telefon, men väl över nätet.

Jag brukar ibland svara på lite webb-enkäter och så. Mest för att jag tycker att det kan vara kul att vara till hjälp för ett företag/myndighet/vem det nu är som har enkäten.

Men så fick jag en undersökning idag som gjorde mig rädd, obehagad och fruktansvärt äcklad.
Det skulle vara en undersökning om ungdomars inställning till kondom-användning. Jaha, lite "privat" kanske, men den skulle komma från någon myndighet, så okej tänkte jag.

Det första jag reagerar på är att layouten på själva undersökningen ser väldigt "gammal" ut. Tänk någon som fipplat runt i ett 90-tals program typ. Det var dock det minsta problemet. Det första som kommer upp, utan några som helsta varningar innan, är massa bilder på olika könssjukdomar, med en röd stor text "ANVÄND KONDOM!" under. Sen skulle man ta ställning till vad man tyckte om denna "kampanj". Därefter var det frågor om hur ofta man själv använde kondom i fasta förhållanden/vid nya partners samt om man haft något av dem någon gång. Man fick även fylla i kön, födelseår, län, kommun och postnummer, i vilken familjesituation man bodde och om/hur många syskon man hade (först!)

Alltså, jag har ett ganska starkt psyke normalt sätt, orolig/stressad typ, men i grunden ändå "stark" liksom, säger både utomstående och anser jag själv. Men det där var såhär I---I nära att ge mig en panikattack. Det har gått ungefär en och en halv timme nu, men jag är fortfarande alldeles skärrad. :cry:
Det kändes så jävla obehagligt rent ut sagt!

Först tänkte jag att detta bara var skräckpropaganda från myndigheten, men nu börjar jag fundera på om undersökningen verkligen var äkta... Och vem kommer då se mina svar?! Jag menar, med tanke på att man fick ange så mycket personlig information, och att mitt postnummer inte har så många hushåll, och dessutom få unga personer, kan man utefter ovanstående information plätt-lätt ta reda på vem jag är IRL.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag mår verkligen jättedåligt av det här. Vet inte ens varför jag gjorde klart undersökningen, men fick typ en sån "chock" att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Dumma, förbannade, jag!

Vad skulle ni gjort i min situation? Mailat myndigheten och frågat om undersökningen? Bara försökt lägga det bakom sig?
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig sak för en stund sedan. Inte per telefon, men väl över nätet.

Jag brukar ibland svara på lite webb-enkäter och så. Mest för att jag tycker att det kan vara kul att vara till hjälp för ett företag/myndighet/vem det nu är som har enkäten.

Men så fick jag en undersökning idag som gjorde mig rädd, obehagad och fruktansvärt äcklad.
Det skulle vara en undersökning om ungdomars inställning till kondom-användning. Jaha, lite "privat" kanske, men den skulle komma från någon myndighet, så okej tänkte jag.

Det första jag reagerar på är att layouten på själva undersökningen ser väldigt "gammal" ut. Tänk någon som fipplat runt i ett 90-tals program typ. Det var dock det minsta problemet. Det första som kommer upp, utan några som helsta varningar innan, är massa bilder på olika könssjukdomar, med en röd stor text "ANVÄND KONDOM!" under. Sen skulle man ta ställning till vad man tyckte om denna "kampanj". Därefter var det frågor om hur ofta man själv använde kondom i fasta förhållanden/vid nya partners samt om man haft något av dem någon gång. Man fick även fylla i kön, födelseår, län, kommun och postnummer, i vilken familjesituation man bodde och om/hur många syskon man hade (först!)

Alltså, jag har ett ganska starkt psyke normalt sätt, orolig/stressad typ, men i grunden ändå "stark" liksom, säger både utomstående och anser jag själv. Men det där var såhär I---I nära att ge mig en panikattack. Det har gått ungefär en och en halv timme nu, men jag är fortfarande alldeles skärrad. :cry:
Det kändes så jävla obehagligt rent ut sagt!

Först tänkte jag att detta bara var skräckpropaganda från myndigheten, men nu börjar jag fundera på om undersökningen verkligen var äkta... Och vem kommer då se mina svar?! Jag menar, med tanke på att man fick ange så mycket personlig information, och att mitt postnummer inte har så många hushåll, och dessutom få unga personer, kan man utefter ovanstående information plätt-lätt ta reda på vem jag är IRL.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag mår verkligen jättedåligt av det här. Vet inte ens varför jag gjorde klart undersökningen, men fick typ en sån "chock" att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Dumma, förbannade, jag!

Vad skulle ni gjort i min situation? Mailat myndigheten och frågat om undersökningen? Bara försökt lägga det bakom sig?
Jag tycker absolut du kan kontakta myndigheten.
Och du- känn dig INTE dum,, du har inte gjort något fel!
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig sak för en stund sedan. Inte per telefon, men väl över nätet.

Jag brukar ibland svara på lite webb-enkäter och så. Mest för att jag tycker att det kan vara kul att vara till hjälp för ett företag/myndighet/vem det nu är som har enkäten.

Men så fick jag en undersökning idag som gjorde mig rädd, obehagad och fruktansvärt äcklad.
Det skulle vara en undersökning om ungdomars inställning till kondom-användning. Jaha, lite "privat" kanske, men den skulle komma från någon myndighet, så okej tänkte jag.

Det första jag reagerar på är att layouten på själva undersökningen ser väldigt "gammal" ut. Tänk någon som fipplat runt i ett 90-tals program typ. Det var dock det minsta problemet. Det första som kommer upp, utan några som helsta varningar innan, är massa bilder på olika könssjukdomar, med en röd stor text "ANVÄND KONDOM!" under. Sen skulle man ta ställning till vad man tyckte om denna "kampanj". Därefter var det frågor om hur ofta man själv använde kondom i fasta förhållanden/vid nya partners samt om man haft något av dem någon gång. Man fick även fylla i kön, födelseår, län, kommun och postnummer, i vilken familjesituation man bodde och om/hur många syskon man hade (först!)

Alltså, jag har ett ganska starkt psyke normalt sätt, orolig/stressad typ, men i grunden ändå "stark" liksom, säger både utomstående och anser jag själv. Men det där var såhär I---I nära att ge mig en panikattack. Det har gått ungefär en och en halv timme nu, men jag är fortfarande alldeles skärrad. :cry:
Det kändes så jävla obehagligt rent ut sagt!

Först tänkte jag att detta bara var skräckpropaganda från myndigheten, men nu börjar jag fundera på om undersökningen verkligen var äkta... Och vem kommer då se mina svar?! Jag menar, med tanke på att man fick ange så mycket personlig information, och att mitt postnummer inte har så många hushåll, och dessutom få unga personer, kan man utefter ovanstående information plätt-lätt ta reda på vem jag är IRL.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag mår verkligen jättedåligt av det här. Vet inte ens varför jag gjorde klart undersökningen, men fick typ en sån "chock" att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Dumma, förbannade, jag!

Vad skulle ni gjort i min situation? Mailat myndigheten och frågat om undersökningen? Bara försökt lägga det bakom sig?

Ta det lugnt! Vad skulle någon kunna använda informationen till? Om du undrar kan du ju kontakta myndigheten och fråga, om det inte är den som står bakom kan de ju vilja veta också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp