Bukefalos 28 år!

SCB och sexundersökning

@stjarnhimmel Jo, jag borde väl det... Tack! :heart

@Niyama Well, till att börja med, med tanke på att man kan få reda på mitt namn plätt-lätt genom det där uppgifterna (är ensam i Sverige om mitt namn, och både mitt för- och efternamn var för sig är väldigt ovanliga också!) så kan man ju bara tänka sig... Sen, gud vet vad en knäppskalle skulle kunna göra med de uppgifterna, i kombination med mitt namn :arghh:
Men ja, det är nog en bra idé att kontakta myndigheten...
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig sak för en stund sedan. Inte per telefon, men väl över nätet.

Jag brukar ibland svara på lite webb-enkäter och så. Mest för att jag tycker att det kan vara kul att vara till hjälp för ett företag/myndighet/vem det nu är som har enkäten.

Men så fick jag en undersökning idag som gjorde mig rädd, obehagad och fruktansvärt äcklad.
Det skulle vara en undersökning om ungdomars inställning till kondom-användning. Jaha, lite "privat" kanske, men den skulle komma från någon myndighet, så okej tänkte jag.

Det första jag reagerar på är att layouten på själva undersökningen ser väldigt "gammal" ut. Tänk någon som fipplat runt i ett 90-tals program typ. Det var dock det minsta problemet. Det första som kommer upp, utan några som helsta varningar innan, är massa bilder på olika könssjukdomar, med en röd stor text "ANVÄND KONDOM!" under. Sen skulle man ta ställning till vad man tyckte om denna "kampanj". Därefter var det frågor om hur ofta man själv använde kondom i fasta förhållanden/vid nya partners samt om man haft något av dem någon gång. Man fick även fylla i kön, födelseår, län, kommun och postnummer, i vilken familjesituation man bodde och om/hur många syskon man hade (först!)

Alltså, jag har ett ganska starkt psyke normalt sätt, orolig/stressad typ, men i grunden ändå "stark" liksom, säger både utomstående och anser jag själv. Men det där var såhär I---I nära att ge mig en panikattack. Det har gått ungefär en och en halv timme nu, men jag är fortfarande alldeles skärrad. :cry:
Det kändes så jävla obehagligt rent ut sagt!

Först tänkte jag att detta bara var skräckpropaganda från myndigheten, men nu börjar jag fundera på om undersökningen verkligen var äkta... Och vem kommer då se mina svar?! Jag menar, med tanke på att man fick ange så mycket personlig information, och att mitt postnummer inte har så många hushåll, och dessutom få unga personer, kan man utefter ovanstående information plätt-lätt ta reda på vem jag är IRL.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag mår verkligen jättedåligt av det här. Vet inte ens varför jag gjorde klart undersökningen, men fick typ en sån "chock" att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Dumma, förbannade, jag!

Vad skulle ni gjort i min situation? Mailat myndigheten och frågat om undersökningen? Bara försökt lägga det bakom sig?
Ja, jag tycker du kan mejla myndigheten, så att du känner dig lugnare sen
Troligtvis är det myndigheten som har skickat ut undersökning
 
Ja, jag tycker du kan mejla myndigheten, så att du känner dig lugnare sen
Troligtvis är det myndigheten som har skickat ut undersökning

Jo, tänkte det också. Men tyckte ändå att den kändes rätt suspekt på något sätt... Och varför vill de ha så mycket information om individerna som medverkar? Jag menar, jag hade ju lika gärna kunnat skriva mitt namn rakt ut :cautious:
 
Men då finns det väl ingen anledning att tro att den inte var på riktigt? Om du fått seriösa enkäter från samma ställe tidigare, alltså.
Nä, egentligen inte. Men den här kändes så bisarr på något sätt, och gav mig sådana obehagskänslor. Plus att layouten såg väldigt gammal ut. Men jag vet inte...
 
Du är inte den enda som undrar det kan jag säga... Men fick en sån "chock" typ att jag inte visste vad jag skulle göra typ..
Jag tror att du kan släppa det. Kom den från samma ställe som brukar skicka ut enkäter var den nog okej. Men nästa gång, kolla noggrant vem som är avsändare innan du svarar. Jag skulle aldrig svara på något om jag inte var klar över vem som gjorde undersökningen.
 
Jag tror att du kan släppa det. Kom den från samma ställe som brukar skicka ut enkäter var den nog okej. Men nästa gång, kolla noggrant vem som är avsändare innan du svarar. Jag skulle aldrig svara på något om jag inte var klar över vem som gjorde undersökningen.

Aa, jag tror nog det också.
Jo, ska vara mer kritisk. För tidigare har det liksom varit undersökningar i stil med "Brukar du äta Arlas eller Kvibilles Greve? Vilken gillade du bäst?" och jag har liksom egentligen inte reflekterat något närmare över undersökningarna eller dess avsändare. Men får nog börja göra det i högre grad nu...
 
Ah ok. Jag tolkade första inlägget som att det bara var lite frågor om hur ofta man använder kondom och om man haft någon könssjukdom, men då förstår jag.

Nej, utan det var väldigt äckliga bilder utan några som helsta varningar, samt väldigt närgångna frågor, samt att man var tvungen att lämna så mycket personuppgifter om sig själv/sin familj.
 
Jo, tänkte det också. Men tyckte ändå att den kändes rätt suspekt på något sätt... Och varför vill de ha så mycket information om individerna som medverkar? Jag menar, jag hade ju lika gärna kunnat skriva mitt namn rakt ut :cautious:

Jag brukar svara på undersökningar (får via mejl från två ställen) och ibland får jag fylla i kön, ålder, födelsedatum och postnummer. Trots att det är helt vanliga undersökningar om typ bredband eller diskmedel. Det enda jag kan tycka är lite onödigt är födelsedatum, resten är ju relevant. Men det verkar inte vara något konstigt eller direkt ovanligt i alla fall att behöva uppge det.
 
Jag brukar svara på undersökningar (får via mejl från två ställen) och ibland får jag fylla i kön, ålder, födelsedatum och postnummer. Trots att det är helt vanliga undersökningar om typ bredband eller diskmedel. Det enda jag kan tycka är lite onödigt är födelsedatum, resten är ju relevant. Men det verkar inte vara något konstigt eller direkt ovanligt i alla fall att behöva uppge det.

Absolut! Men här var det liksom ännu mer exakt än så. Det var både födelseår-datum-kön. Sen var det län-kommun-ort-postnummer. Boendesituation (med föräldrar, själv, institution osv.) - antal syskon.
Jag menar, födelseår-kön-län-kommun säger jag inte heller något om. Men just både ort-postnummer och boendesituation-antal syskon känns lite sådär....
 
Absolut! Men här var det liksom ännu mer exakt än så. Det var både födelseår-datum-kön. Sen var det län-kommun-ort-postnummer. Boendesituation (med föräldrar, själv, institution osv.) - antal syskon.
Jag menar, födelseår-kön-län-kommun säger jag inte heller något om. Men just både ort-postnummer och boendesituation-antal syskon känns lite sådär....

Inte om man har en tes om vem det är som använder eller inte använder kondom (exv unga män i små kommuner som är ensambarn).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp