Scenföreställningar

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare warg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 260
  • Visningar Visningar 14 680

Bukefalos 30 år!

Vi var i Dublin för en vecka sedan och såg Refused. Fantastisk spelning! Musiken, budskapet, mellansnacket, lokalen. Vi var nästan knockade.
Ska se dem i Stockholm en sista gång, sen är det slut. De kör sina allra sista spelningar i hemorten Umeå.

IMG_4398.webp

Nu har även jag sett Miss Saigon på Göteborgsoperan. Det var något av det bästa jag har sett. Musiken var vacker, dekoren fantastisk och handlingen gripande. Visst kan man dra paralleller till Madame Butterfly men det beror snarast på, att historien upprepar sig. Miss Saigon levandegör vår nutidshistoria, åtminstone för oss litet äldre.

Att Göteborgsoperan dessutom har en utmärkt restaurang gjorde operabesöket till en än trevligare afton.

Visa bifogad fil 176089

Nu har även jag sett Miss Saigon på Göteborgsoperan. Det var något av det bästa jag har sett. Musiken var vacker, dekoren fantastisk och handlingen gripande. Visst kan man dra paralleller till Madame Butterfly men det beror snarast på, att historien upprepar sig. Miss Saigon levandegör vår nutidshistoria, åtminstone för oss litet äldre.

Att Göteborgsoperan dessutom har en utmärkt restaurang gjorde operabesöket till en än trevligare afton.

Wow vad kul att höral! Måste verkligen gå på den, härligt att maten var bra också! När jag var åt lunch på ett ställe i veckan satt det två damer på ett bord intill, jag förstod av deras konversation att den enas barnbarn var med i Miss Saigon, kanske var barnet med i denna föreställningen. :) Ska se om jag kan låna operakortet på biblioteket i december och få två biljetter till denna föreställningen.

IMG_4632.webp

I afton såg jag Black Lodge på Malmö opera. Det var med viss tvekan som jag köpte biljett. När det gäller klassiska verk blir jag alltid besviken om handlingen har flyttats i tid och rum. Det är inte sällan långsökt och alltid misslyckat. Inför nya verk har jag en annan öppenhet, och Black Lodge föreföll spännande. Så här beskrivs verket av Malmö opera:

”I ett Grammynominerat gästspel från New York får vi möta det allra senaste inom operakonsten. Föreställningen liknar inget du tidigare sett. Det är både opera och hårdrockskonsert och filmvisning samtidigt.

På scenen finns en operasångare, en stråkkvartett och ett industrirockband. Artisterna interagerar med det som händer på filmen bakom dem.

På en mardrömslik plats mellan död och återfödelse, möter en plågad författare demoner som han själv skapat. Tvingad att möta de mörkaste ögonblicken i sitt liv, återupplever han splittrade och förträngda minnen.

Black Lodge är en fantastisk och uppslukande live-upplevelse där publiken följer huvudpersonen genom mörka korridorer bland instängda skuggor, plågade själar och mystiska varelser, för att kanske hitta en väg ut.
”

När jag kom till operan och det delades ut öronproppar undrade jag vad jag hade gett mig in på. De skulle dock visa sig behövas. Musiken var stundtals så kraftig, att vibrationerna kändes. Den surrealistiska handlingen var svår att få ett grepp om, då det var svårt att uppfatta orden och texten för liten för att läsas, när man som jag satt på balkongen.

Det är definitivt inget jag skulle vilja se igen, men jag vill ändå nämna, att verket i en mening var fulländat. Det var mycket estetiskt men alltså inget för mig.

Ikväll var jag på Den gamle och havet på Uppsala stadsteater.

Började läsa boken men gav upp halvvägs pga tråkig, så jag var lite förberedd på att jag skulle bli besviken.

Förutom att historien var snark så framfördes den med nån slags barnteaterskänsla. Flera olika sorters fåniga röster gjordes av skådespelarna och rekvisitan var verkligen lågbudget. Det blev liksom ännu tråkigare för att det kändes som ingen egentligen var så intresserad av framförandet.

Hade en del i publiken som ställde sig upp och applåderade. Jag skyndade mig istället ut så fort min rad gått ut…

Ikväll var jag på Den gamle och havet på Uppsala stadsteater.

Började läsa boken men gav upp halvvägs pga tråkig, så jag var lite förberedd på att jag skulle bli besviken.

Förutom att historien var snark så framfördes den med nån slags barnteaterskänsla. Flera olika sorters fåniga röster gjordes av skådespelarna och rekvisitan var verkligen lågbudget. Det blev liksom ännu tråkigare för att det kändes som ingen egentligen var så intresserad av framförandet.

Hade en del i publiken som ställde sig upp och applåderade. Jag skyndade mig istället ut så fort min rad gått ut…

De flesta verk skulle vinna på regissörer som ville göra verken rättvisa i stället för att framhäva sig själva. Jag har svårt att se varför man skulle göra något slags barnteater av Den gamle och havet; få verk är mindre lämpade för det.

Det har gått inflation i stående ovationer. Nu är det snarare regel än undantag, att publiken reser sig upp under applådtacket. Förr var det en hedersbetygelse som markerade något exceptionellt.

Och jag ska se Chicago i Malmö på torsdag, ska bli kul!

Den ska jag också se, dock inte på torsdag. Jag gjorde faktiskt ett försök redan för ett år sedan. Glad i hågen kom jag till Malmö opera, då jag hade missat, att man sålde biljetterna mer än ett år i förväg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka