schabrak med andasfunktion?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 614
F

fjordinghanna

Just nu är det ju väldigt varmt ute, och min häst är redan små svettig när jag tar in henne från hagen, så nu fundera jag på att köpa shabrak eller vojlock med andasfunktion till henne. I detta väder blir ett vanligt schabrak genomblött av svett efter att varit ute någon timme.

Jag fundera på vad ni bukefalister har för erfarenheter av schabrak med andas/ stay dry funktion.

De jag hittat hittils är

Bucas Power scabrak * häst& hund
Octagon Equline schabrak* maddes ridsport
Schabrak tattini *Hippson
schabrak florenz * Hippson

Har nån provat nån av dessa?

Sv: schabrak med andasfunktion?

Jag har bucas power, och det är så pass tjockt att hästen blir precis lika svettig av det som andra schabrak.

ett vanligt bomulls schabrak andas minst lika bra. men jag tror att man faktiskt till stor del får acceptera att det blir rätt varmt under sadeln vid varma temperaturer faktiskt.

jag upplever det som tunna bomulls schabrak i ljusa färger är det som funkar bäst.

Jag har bucas power, och det är så pass tjockt att hästen blir precis lika svettig av det som andra schabrak.
.

ok så det kanske är som att kasta pengarna i sjön. Vanliga bomull schabrak o vojlockar har jag en hel del o det bli som sagt svettigt.

rid utan schabrak!? Vad du än stoppar under i den här värmen så kommer din häst garanterat bli svettig där det sitter åt, ex bossorna på sadeln och under gjorden.

Voylock? Inte så snyggt men hästen blir mindre svettig iaf...

Ja det blir jättestor skillnad med vojlock!
lägg till själva funktionen dessutom, alla sadelmakare vidhåller ju att schabrakets regerande på marknaden över vojlockens, i fråga om hur sadeln ligger på och följer med hästen i rörelserna, är katastrofalt.

då har du ytterligare en god orsak menar jag : )

rid utan schabrak!? Vad du än stoppar under i den här värmen så kommer din häst garanterat bli svettig där det sitter åt, ex bossorna på sadeln och under gjorden.

Då kan man välja mellan att tvätta schabrak efter vartannat ridpass eller att rengöra sadelns undersida efter varje ridpass.

Immer

Ja precis men jag vidhåller iaf att voylock är fult ;) Annars så är det ett bra argument.

Tips är att använda renskinn eller fårskinnspad...överlägset bäst andas funktion:)

Något som håller hästen fräschare är också teddyvojlocken från Mias RS - som dessutom kan tvättas i maskin. :)

Vojlock eller inget alls?

Rider man utan måste man dock göra rent sadeln efter varje pass när hästen blir svettig.

Angående att vojlock skulle vara fult, så är schabrak också fult på en kort häst. Man vill ju gärna se något av själva hästen, kanske... ;)

Jag använder mest syntet sadel,( griffin) o eftersom det "bara" är tyg under till skulle det ju bli jätte snuskigt o rida utan ngt under.

Har en bomlös också men det blir ju svettigt hur man en gör.

ett vanligt bomulls schabrak andas minst lika bra. men jag tror att man faktiskt till stor del får acceptera att det blir rätt varmt under sadeln vid varma temperaturer faktiskt.

jag upplever det som tunna bomulls schabrak i ljusa färger är det som funkar bäst.

Använde ett ljust budget schabrak från hööks idag o det var faktiskt lite skillnad mot att rida med de mörkare schabraken jag mest använder. Hela schabraket vart inte svettigt idag, bara under all sadelyta. Trots att jag red nästan en mil i sommarvärmen.

Använde ett ljust budget schabrak från hööks idag o det var faktiskt lite skillnad mot att rida med de mörkare schabraken jag mest använder. Hela schabraket vart inte svettigt idag, bara under all sadelyta. Trots att jag red nästan en mil i sommarvärmen.

Vad bra att du märkte skillnad. Om jag ska tipsa så är dessa schabrak till min vetskap inte ens gjorda i bomull, så har du ett riktigt bra bomullsshabrak i ljusa färger blir det ytterilgare bättre. Mias RS har specifikt jättebra såna.

Ja det blir jättestor skillnad med vojlock!
lägg till själva funktionen dessutom, alla sadelmakare vidhåller ju att schabrakets regerande på marknaden över vojlockens, i fråga om hur sadeln ligger på och följer med hästen i rörelserna, är katastrofalt.

då har du ytterligare en god orsak menar jag : )

Vad är det med schabraket som gör att det inte hänger med i rörelserna? Vart har du läst om det, intressant. Antar att det är många som slarvar med att dra upp schabraket i kanalen ordentligt, men det missar väl säkert många med vojlock också.

själva skärningen blir skillnaden, en vojlock som är skuren med sadeln föjer med sadelns rörelser på ett annat sätt -framför allt påverkar det bakdelen av sadel läget.
källan är uttalanden från sadelmakare som anser att schabrakets popularitet ej är optimalt nu när de tagit över marknaden så pass att det nästan inte existerar vojlock användande knappt. just pga att det inte är lika följsamt tillsammans med sadeln.

ang. att dra upp vojlock/schabrak i valvet så har jag lärt mig att man inte skall göra det. tvärtom ska man gärna lägga på underlaget först, och sen sadeln ovanpå. drar du upp för mkt material i kanalen a' la gamla sadel rekommendationerna så gör du kanalen trängre, vilket motverkar hela syftet med det - att ge ordentligt utrymme för ryggraden.

Senast ändrad:

jag har två bomulls schabrak som är toppen, hästarna är inte lika varma undertill efter ett ridpass med bomulls schabrak som "vanliga"

Då kan man välja mellan att tvätta schabrak efter vartannat ridpass eller att rengöra sadelns undersida efter varje ridpass.

Immer
Enligt min sadelutprovare är hästsvett inte alls skadligt för sadeln, och hon rådde mig att både rida utan schabrak och att inte smörja sadeln för ofta.

Jag har bara schabrak ibland, mest för syns skull, och för att fårskinnspaden blir så smutsig annars.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka