schabrak- tjocklek.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Taria__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 211
T

Taria__

Jag har tänkt på det att borde det inte bli trångare under sadeln om du har ett jätte tjockt schabrak än ett tunt. Jag ser välldigt många som ena dagen har ett tunt schabrak och sedan dagen efter har ett tjockt. Samma sak med fårskinnspad m.m. eller gör det injocklek. jag sergen skillnad på t heller inte många som passar in och kollar så det inte blir tryck på ryggraden etc..
vad tror ni..??

TARIA__

Sv: schabrak- tjocklek.

Men varför verkar ingen bry sig om det?? :confused:
för om man har en välanpassad sadel så ligger den kanske inte lika bra med ett tjockt schabrak under iom att det är tjockt. :)

Det blir lite trängre och om man har ett jättetjockt shabrak kan sadeln glida lite o tappa läget. Men jag gillar lite tjockare schabrak,+ att om sadeln är lite stor så är det bara bra om det är lite trängre de perioder hästen är smalare. vilket schabrak som passar beror ju på hur sadeln ligger, o lite på hästens rygg, om man inte har nån pad kan man använda ett tjockt schabrak istället:idea:
men jag är inte expert på schabrak :P

Jag frågade sadelutprovaren vad jag kundde ha för schabrak eftersom jag bara andvänder typ mellantjocka (HL, schockemöhle, Scarpati, Esparado o.s.v. såna tjocklekar) så ville jag veta om det påverkade sadeln ngt,
Han sa att så länge jag inte har såna supertjocka (typ pollypad) så förändrar det inte sadelns storlek något.

Ang ryggraden så är jag otroligt noggrann med att dra upp schabraket i sadelns kanal så det inte blir ngt tryck. Dom flesta schabraken jag har är dessutom skurna så.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 257
Senast: iNHALE
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 127
Senast: EmmaN
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 395
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka