Schäfern då och nu !!

tesora

Trådstartare
Ja vad ska man säga ! Har aveln gått frammåt eller bakåt?
Jag blir beklämd när jag ser vissa av dagens schäfrar !

http://www.youtube.com/watch?v=ReX9YNj8Su0

Har riktig gamla hundsport tidningar här hemma från sent 1800 och fram till ca 1930 och där finns många snygga schäfrar i mina ögon då;)

Tesora

Sv: Schäfern då och nu !!

De tidiga var ju jättefina :love:
Sen blev man bara mer och mer förskräckt ju närmare nutid man kom i filmen..

Den rakryggade schäfern är ett minne blott. Åtminstone inom korthår.

Dom som har dom vackraste schäfrarna är ju många av dom som föder upp långhårig schäfer.

Där ser man vackra och sunda schäfrar. Där kan man prata om raka ryggar.

1000 gånger sundare avel.

människan egosim har förstört många av dagens schäfrar. Dom borde själva försöka att springa på huk och sedan göra en utvärdering om hurvida roligt dom tycker att det är.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att det bara visades exteriöravalade skiträkor i filmen... Men det hade nog inte varit lika häpnadsväckande om de visade bruksare istället.:cool:

Jag tycker de var snyggast på 60-talet. Nu är jag ingen Schäfermänniska men innan dess tycker jag att det skiljde mycket i utseende.

Snyggast som hund var de precis i början, men jag tycker inte de såg ut som Schäfrar direkt

Dom som har dom vackraste schäfrarna är ju många av dom som föder upp långhårig schäfer.

Vad är det för snack? För det första är inte långhår önskvärt inom schäferaveln, för det andra finns det väldigt gott om så kallade "rakryggade" hundar av brukslinjer. Googlade snabbt och fick snabbt som ögat upp en bild på hur många schäfrar ser ut idag, inte helt olika från hur det var förr.

img_1724_1159125223.jpg

Öh...va? Det är ju snarare de som medvetet avlar på långhår som också satsar på att få fram monsterstora schäfrar som aldrig skulle klara någon form av vettigt bruksarbete. Den ursprungliga schäfern var inte bara rakryggad, den skulle också vara korthårig och relativt liten till växten.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att det bara visades exteriöravalade skiträkor i filmen... Men det hade nog inte varit lika häpnadsväckande om de visade bruksare istället.:cool:

Precis vad jag tänkte. Och nej, det hade inte varit ett dugg häpnadsväckande då dagens bruksschäfrar inte skiljer sig mycket alls från då.

Men även om man jämför med bilden du lade in så är det stor skillnad mot de första bilderna på filmen.
Även på din bild ser bakdelen helt konstig ut :crazy:

Men även om man jämför med bilden du lade in så är det stor skillnad mot de första bilderna på filmen.
Även på din bild ser bakdelen helt konstig ut :crazy:

Fast som ngn tidigare skrev så ser man inte ens att det är en Schäfer på de första bilderna i filmen, det tog ju trots allt sin lilla tid innan rasen blev homogen.

Vad är det för konstigt med bakdelen på den hunden?
Jag tycker snarare att bilden är tagen från en konstig vinkel - fågelperspektiv - och hunden ser allmänt skev ut. Men trots det ser man dess proportioner.

Hunden på bilden står ju inte uppställt direkt. Det ser ut som om
1) en amatör har tagit bilden på en bruksschäfer i utställningspose (tror dom iaf) eller
2) bilden är tagen i "språnget", alltså att hunden lufsade runt och fick kommando att stanna, bilden togs.

Den ser ju helt hukande ut i bakdelen. Men det kanske bara är en dålig bild, som ni säger. Tänkte bara eftersom den lades ut för att visa hur bra dagens hundar ser ut.

Nej, de tidiga bilderna såg inte ut som dagens schäfrar. Men de var sjukt mkt finare och såg hälsosamma ut!
Inga konstiga vinklar eller överdrivet lutande rygg.

Bilden är tagen i fågelperspektiv och hunden står normalt (ej utställningspose). För övrigt kan jag inte över huvud taget se vart bakdelen ser konstig ut? Förklara gärna för jag ser det helt enkelt inte.

Det står i mitt inlägg att det var den första bilden jag hittade efter lite googling, inte att hunden är ett ideal.

Hunden på bilden står ju inte uppställt direkt. Det ser ut som om
1) en amatör har tagit bilden på en bruksschäfer i utställningspose (tror dom iaf) eller
2) bilden är tagen i "språnget", alltså att hunden lufsade runt och fick kommando att stanna, bilden togs.

Eller så är bilden tagen på någons hund rakt upp och ner? Vilka analyser ni gör :confused:

Jag tycker den, på bilden, har klara tendenser till "hukande" bakben, inte lika extremt som det kan se ut men jag tycker fortfarande det ser illa ut.

Jämför ex med denna bild:
wakan_stand.jpg

Som tack vare den lutande ryggen ser hemsk ut, men annars är vinklarna på bakbenen inte så olika.

Tycker med den ser lite konstig ut i baken, bakbenen ser mycket längre ut än frambenen och jag tycker den ser spänd ut...

Hur menar du med hängmatterygg? Kan som sagt inget om Schäfer

KL

Är det någon som har en bild på en "räka" som bara står vanligt, inte uppställd?

Jag tyckte mycket om Hussan von Haus Schütting
från -31, tycker han ser ut som en Schäfer men med snygg rygg :) Hittade den på Ries länk

1931-32.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 788
Senast: Dentaku
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 947
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 799
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka