Schäfern då och nu !!

Sv: Schäfern då och nu !!

I början såg ju schäfern ut som en Saarloos wolfhond. Är det inte då som rasstandarden skrevs och inte ändrats sedan dess? När man snabbspolar filmen så hände något på -40 talet med bakstället så ska man tillbaka till den ursprungliga schäfern så ska man väl titta på hur de såg ut innan dess. Bewildereds schäfer ser ju ut som, vad jag tycker, en originalschäfer. Härligt är att se att en svart schäfer finns representerad för idag ser man ju uteslutande bruna med sadel i utställningsringen. När ska uppfödarna och schäferköparna vakna och inse sitt misstag? Jag vet att det finns s k bruksschäfrar med bättre vinklar men en schäfer är en schäfer och det finns inga som är födda för att enbart springa omkring i en utställningsring. Alla schäfrar är födda med ett psyke för mer eller mindre krävande arbete.

Rasstandarden skrevs ganska precist år 1900 efter att ryttarmästaren Max vom Stephanitz hade bestämt sig för att försöka göra en ras av de namnlösa herdehundar han hade sett på utställningar (som på den tiden var ett helt nytt fenomen). Han ville ha fram en allround brukshund och satte därför till en rasstandard. "Schäfrarna" som han kallade hundarna han satt som grund för sitt avelsarbete såg ut som de gjorde just för att de inte hade en rasstandard, och kan därför inte direkt tituleras "orginalschäfer" eftersom att rasen på den tiden var allt annat än homogen. De första hundarna är lika mycket schäfer som de är malle eller hollandse herdershond tex.

Schäfern blev väl inte riktigt homogen förrän iaf tio år senare, och viktigt att poängtera att det var aldrig Max vom stephanitz avsikt att avla fram en hund med rak rygg (som hos tex en saarlos eller en jämthund) och inte heller en hund med raka vinklar bak. Rasstandarden har inte förändrats sedan 1900 över huvud taget och det finns ett stycke i den som lyder: "...den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset (utan synligt avbrott). Ryggen är fast, kraftig och muskulös. Korset ska vara långt och lätt sluttande (ca 23%) och obemärkligt övergå i svanssättningen". Det står med andra ord ingenting om "rak rygg". Rasstandarden har alltså aldrig ändrats, däremor har den minst sagt tolkats fritt av vissa..:angel:

Jag tycker den, på bilden, har klara tendenser till "hukande" bakben, inte lika extremt som det kan se ut men jag tycker fortfarande det ser illa ut.

Jämför ex med denna bild:
wakan_stand.jpg

Som tack vare den lutande ryggen ser hemsk ut, men annars är vinklarna på bakbenen inte så olika.

Hunden på bilden är ganska extremt uppställd, man har ställt hunden så pass att det bildar 90 grader i hasorna och då kan även en ganska rakvinklad hund se "extrem" ut. Ryggen bänds ju även ner när man drar ut bakbenen på det sättet. Det hade varit intressantare att se samma hund stå "vanligt".

KL

Någon pratade om dual purpose och vissa försöker väl få fram något liknande, men sanningen är att det inte går. Utställningsvarianten och bruksvarianten är så pass olika mentalt och exteriört sett idag att det krockar för mycket (generellt) och då är det svårt at kompromissa.

..bilden jag la in ar pa just en av Von Stephanitz's hundar - namligen en av de forsta hundarna att registreras som "schafer" och aven den som introducerades som bas i avelsarbetet.. :)

Sa har vi ju bla. Tell 1910

TellvdKriminalpolizei.jpg

Det var ett rejalt imponerande arbete de gamla gubbarna gjorde kan jag tycka...

Ja man kan väl knappast påstå att aveln utav den fina schäfern gått framåt sista tiden. Fast det beror också lite på hur man ser det. Så länge det finns marknad för exteriörschäfrarna och domarna dömer så som dom gör så kommer exteriörschäfern inte bli bättre antagligen bara sämre tyvärr.

Om man hade premierat en riktig schäfer, alltså en bruks på utställning någongång istället för att kasta ut dom med treor och nollor hela tiden vilket är totalt sinnesjukt så kanske vi hade kunnat få en sundare kvalite på våra hundar längre fram.

Jag har själv en exteriör schäfer som strider emot alla normer och som egentligen ser för jävlig ut i exteriören. Om han hade varit lägre hade han gått på hasorna antagligen. Han är 71 cm i manken och har ett enormt huvud, perfekta små ganska tjocka öron, inga klådor inga allergier eller andra problem. Lite pipig vid arbete men annars knäpptyst. När det gäller arbete så har han inte alls samma driv och ork som min andra hund som är bruksvarianten, det märks tydligt.

Jag har också en schäfer med rent brukslinjer som är en kanon hund rent arbetsmässigt. Han är lite mindre, dock för stora och tunna öron, klåda pg.a allergi men det är väldigt lindrigt tack och lov. Han är ganska pipig men när vi arbetar är han knäpptyst. Han kan jobba hur länge som helst utan att bli trött.

Båda hundarna är röntgade vid samma ålder och har i princip levt upp under samma omständigheter och miljöer. Ingen utav dom har höftledsfel och båda är Mh beskrivna och Mentaltestade vid ungefär samma ålder.

Jag ville bara skriva och jämföra mina två schäfrar lite grann eftersom dom är så olika. Jag älskar båda två men kommer i framtiden inte köpa schäfrar med exteriörlinjer eftersom dom helt enkelt inte har det som en schäfer ska ha enligt mitt tycke. Jag vill ha en hund som älskar att jobba och som vill jobba och har ork att jobba. Självklart finns det schäfrar med exteriörlinjer som jobbar på bra och som är bra men jag har tyvärr sett för få utav dom.

Sitter på jobbet och är astrött så ursäkta mig om det blev luddigt.

Ja det är verkligen skillnad. och inte till det positiva tycker jag. Jag gillar den gamla modellen av schäfer. Hade en sådan som levde 91-04. Hon blev inte positivt bedömd på utställning, men vilken stark och frisk hund! Hur är hållbarheten på de "nya" modellerna egentligen? Läste fö nyss en bok där de menade att man nuförtiden avlar på två sorters schäfer. En utställningsmodell!??! och en bruksmodell. En brukshund ska inte avlas för utställningsringen i första hand (tycker jag), men det är kanske en annan tråd.

*KL*

Jisses var otäckt att se filmen! Fast så är det väl med alla raser antar jag... :crazy:

Min brors schäfer är i mina ögon fin men för brant i ryggen ändå i mitt tycko, kompisen har just köpt sig en schäfervalp som ska vara avlad på rakryggade hundar så det ska bli intressant och se hur hon blir framöver!

Hade varit kul att ställt brorsans men han är både alldeles för stor och har ett hängöra samt dåliga höfter. Men fantastiskt snäll och otroligt starkt psyke. Man känner sig fullkomligt trygg då han beskyddar sin förare utan att vara överbeskyddande, bara när det behövs så att säga.
20112409.jpg

20112407.jpg

..bilden jag la in ar pa just en av Von Stephanitz's hundar - namligen en av de forsta hundarna att registreras som "schafer" och aven den som introducerades som bas i avelsarbetet.. :)

Sa har vi ju bla. Tell 1910

TellvdKriminalpolizei.jpg

Det var ett rejalt imponerande arbete de gamla gubbarna gjorde kan jag tycka...

Än en gång. Även om hunden är en bas i avelsarbetet betyder det inte att den är homogen/nära idealet, en ras blir inte homogen förrän man kan se en jämnhet i de kullar och individer som föds både mentalt och utseendemässigt sett. Den är blott en del av vad som komma skall bli en ras, dvs en hund som är så nära den skrivna standarden som möjligt. De allra första hundarna Stephanitz använde i sitt avelsprogram var ju inte schäfrar förrän han sa att de var det.

Tex Jörg von der Krone

th_1899.jpg

http://www.sensuroitu.net/GSD/1899.htm
För övrigt en bra länk där man jämför BSP i Tyskland under x antal år med vinnarna i deras största utställningsmotsvarighet och hur dessa utvecklats.

Ja det är verkligen skillnad. och inte till det positiva tycker jag. Jag gillar den gamla modellen av schäfer. Hade en sådan som levde 91-04. Hon blev inte positivt bedömd på utställning, men vilken stark och frisk hund! Hur är hållbarheten på de "nya" modellerna egentligen? Läste fö nyss en bok där de menade att man nuförtiden avlar på två sorters schäfer. En utställningsmodell!??! och en bruksmodell. En brukshund ska inte avlas för utställningsringen i första hand (tycker jag), men det är kanske en annan tråd.

Ja, det stämmer.

En hund av bruksmodell kan se ut lite hur som,med olika färger tex:

(min tik, brukslinjer)
grustaggrima4.jpg

Hennes mamma
429008.jpg

En annan hane

2000.jpg

Det kallas brukslinjer just för att det är dessa egenskaper som sätts i fokus. De ska ha fysiken till att jobba, och mentaliteten till att jobba och man avlar på dessa egenskaper.

En utstlinjerad hund (extrem)
amatus_bad_boll.jpg

Det kallas utställningslinjer för att man sätter ett visst utseende i fokus. Hundarna får gärna vara stora med ekorrsröd fluffig päls och tydligt markerad svart sadel och lite fyrkantigt ansikte. Vinklarna är rejält tilltagna och rygg och kors ska slutta markant.

Jag blir lite förundrad faktiskt!! Så fort det börjar snackas om rätt eller fel kring aveln är det ju bara schäferns förändring alla tar upp! Det kan ju inte vara den enda rasen som är förändrad genom avelsarbetet? :confused:

Jag blir lite förundrad faktiskt!! Så fort det börjar snackas om rätt eller fel kring aveln är det ju bara schäferns förändring alla tar upp! Det kan ju inte vara den enda rasen som är förändrad genom avelsarbetet? :confused:

Absolut inte, det finns många raser det gått åt pipsvängen med. Men just den här tråden handlar ju om schäfrar :)

vet du om det finns nån sån här tråd om nån annan ras oxå?

*nyfiken*

Vilken intressant tråd. Jag har i många år varit väldigt anti-schäfer. Kanske för att man mest har sett de där "räkorna" på utställningar och de ser ju helt vansinnigt felkonstruerade ut.

Håller på att sätta mig in i rasen eftersom sambon har lånehund och det mycket troligt kommer komma hem just schäfer till oss. Jag höll tummarna in i det längsta för en Malle men det är inte som om jag får välja :D

Har ingen bra extriörbild på lånehunden och den är säkert inte fin utställningsmässigt men så är den inte heller avlad för utstälningstrams utan arbete och är baske mig den första schäfer jag har haft omkring mig och hoppats på att få behålla i mitt hem :laugh:

20100929-JCIxamilj7.jpg

Här är min förra schäfer. Lite konstig vinkel så hon ser ut att ha väldigt lång rygg.

27436887.jpg

jag gillar verkligen dina hundar och hanen du visar på bilden är vad jag alltid har kallat schäfer :love:

Man kanske skulle kunna skilja på rasen såsom man gjort på Akitan.

En showschäfer och en SCHÄFER !!!! och aldrig para över gränserna ;)

Till dom som undrar över andra raser det finns överallt, Men just schäfer har ju genom gått en extrem förändring ! det finns någrasådana raser till !

Så som Basset hound :crazy::cry:

Tesora

Nästan läksigt lik vår Schäfertik, men vår var helt svart i aniktet och bara bruna strumpor..

*Kl*
Mitt personliga tycke av hur en kry schäfer ser ut är MrsScabtrees tik Grima och Gabbis långhåriga Råda. Sedan är det rätt intressant att det nästan uteslutande är schäfern som alltid diskuteras när det gäller sjuka raser ( ja nu är ju detta en Schäfertråd ) rent generellt. Oj vad många mer ohälsosamma raser det finns. Schäfern har ju iaf en kry sida som ständigt jobbar för en hållbar hund.

De allra första hundarna Stephanitz använde i sitt avelsprogram var ju inte schäfrar förrän han sa att de var det.

Och när skedde det? Det måste ju vara originalet och så som rasen ska se ut.

Som jag skrev var det ungefär 1900 som man fastställde att det finns en hund av en typ som ska heta schäfer och den ska se ut och vara på ett visst vis. Man var dock inte färdig då. De hundarna som står som grund i aveln (dvs de hundar av herdehundstyp von stephanitz ansåg kunde bidra till rasen) är ju blott några ingredienser för att få fram en slutgiltig produkt som är konstant/homogen. Jörg (hunden som nämnts i tidigare exempel) hade ju tex inte den exteriören som står i rasstandarden som skrevs samtidigt, och förmodligen inte riktigt den kompletta mentaliteten. Men han hade antagligen bitar av den som Stephanitz ansåg var viktiga att sätta i grunden för rasen.

Hon är så fin! Och ett kul exempel på hur olika schäfrar kan se ut när de inte avlas på utseende. Konstigt nog ser de ändå ut som just schäfrar :)

Nästan läksigt lik vår Schäfertik, men vår var helt svart i aniktet och bara bruna strumpor..

*Kl*
Mitt personliga tycke av hur en kry schäfer ser ut är MrsScabtrees tik Grima och Gabbis långhåriga Råda. Sedan är det rätt intressant att det nästan uteslutande är schäfern som alltid diskuteras när det gäller sjuka raser ( ja nu är ju detta en Schäfertråd ) rent generellt. Oj vad många mer ohälsosamma raser det finns. Schäfern har ju iaf en kry sida som ständigt jobbar för en hållbar hund.

Jo, du har rätt. Tänk vad mycket mer trådar det skulle behövas om bassettar eller bulldogs. Det finns ju en del, men problemen behöver lyftas fram mer mer mer!

Grima tackar för komplimangen, fast hon är charlie chaplin i bak :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 884
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 752
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka