Constance

Trådstartare
Nu börjar det bli dags för vårbad för pållarna ;)

Använder ni hästschampo? Märke? Pris?
Något annat schampo? Schampo för människor?
Nåt med aloe vera?
Linimentschampo?
Diskmedel?
Grönsåpa?

Finns det något bra schamp mot mjäll?

Någon som provat glansschampo?
Eller schampo med färghöjande egenskaper?

Så vad har ni för tips och råd angående hästschamponering!?! :bump:

Sv: Schampo

Har provat lite olika, men mestadels blir det grönsåpa vid "rengörning" och linimentschampo om jag duschar efter ansträngning. Kan inte påstå att jag badar dem överdrivet ofta, de blir aldrig särskilt smutsiga och efterssom de går ute mycket och ofta inte är täckade vill jag inte förstöra deras naturliga skydd i pälsen...

Använder 4S schampo, helt OK. Schamponerar inte alls ofta.

Diskmedel hör hemma i diskhon! Man ska använda schampon som är anpssade till det djurslag som ska schamponeras!!! Inget annat.

Jag använder vanlig gulsåpa, fungerar jättebra!

Någon gång har jag använt diskmedel i en jättesmutsig vit svans, men det är ingenting jag skulle använda på hela hästen eftersom det är otroligt uttorkande.

Ett annat badtips är att tvätta hästen med en rotborste i stället för en svamp, man kommer ner mycket bättre i pälsen då. :)

Jag använder glansschampo från Emin. milt, billigt och bra.
I mankammen och vid svansroten använder jag Hexocil ibland när hon vill klia sig.
Använder tvätthandske när jag schampnerar. Jättebra med borste på ena sidan och nabbar på andra. Då kommer man ner i hårremmen ordentligt.
Min häst schamponeras oftast bara ett par ggr om året. Vår och höst. Enbart benen lite oftare (vita ben)

Senast ändrad:

Använder Fiebings horse saloon, riktigt bra. Hästen blir ren, blank och luktar gott.. På benen använder jag fiebings skimmelschampo (kommer inte ihåg vad det heter), är också riktigt bra. När jag är klar dränker jag svansen i pälsglans, antingen från fiebings eller tib horse, då håller den sig ren mycket längre o blir inte tovig.

På sommaren tvättas han ganska ofta, ca 1 gång i veckan då vi tävlar o tränar, dessutom älskar han att bli badad!

jag tvättar min ponny ibland innan tävling, de blir oftast bara benen + svansen men ibland hela henne. HOn är hälften vit och hålften brun mestadels vit då! :)

Jag använder lite olika beroende vad jag känner för men jag brukar tvätta henne med grönsåpa men gillar inte den i svansen..
Sen ibland glansschampo lite gran innan tävling.
Ibland limnimentschampo vid lite ansträngning.
Men oftast prob schampoo på sommaren.

Använder vanligt schampo + balsam (Wella, Herbal Essences osv) och grönsåpa. Funkar hur bra som helst. Tvättar först hela hästen med grönsåpa för att få bort all smuts, sen schampo och balsam i man och svans.
Hästschampo tycker jag är helt värdelöst, hästen blir ju inte ren! Det enda som får min häst ren när han har lagt sig i en lerpöl (och gärna gjort det varje dag hela vinterhalvåret) är just grönsåpa. Schampo och balsam använder jag bara för att få man och svans extra fin och lättkammad.

Använder lite olika men oftast Dream Coat eller Foxfire.. Hästen blir ren och det luktar gott.. Foxfires gör även svansen mer lättborstad..
Använder grönsåpa till benen när det är lerigt..
När jag var skötare på ridskolan använde jag Absorbine Show Clean på sköthästens vita tecken och den var riktigt bra, men behövs inte längre då min häst är helsvart..

Använder piggborste när jag schamponerar, funkar mkt bättre än rotborste, lättare att komma ner i pälsen ordentligt..

Grönsåpa? Har jag inte tänkt på.. kanske skulle prova det nu ikväll då han ändå ska duscha.. Annars brukar jag använda hästschampo men det kan jag no hålla med om, det hjälper inte. Hästarna blirinte rena.

quicksilver till skimmeln och nått schampo från equimins till den bruna, gärna blandat med lite jodopax.

Grönsåpa? Har jag inte tänkt på.. kanske skulle prova det nu ikväll då han ändå ska duscha.. Annars brukar jag använda hästschampo men det kan jag no hålla med om, det hjälper inte. Hästarna blirinte rena.

Glansschampot gör hästen väldigt ren i alla fall.

Jag använder Renons. Aldrig använt så underbart schampo! Blir massa lödder och effekt av bara lite och är hur lätt som helst att skölja ur. Hästen får väldigt fin päls och känns väldigt ren. Rekommenderas starkt!!!

Testade Fyra Ess/Skillingaryds när mitt vanliga schampo var slut. Det var fruktansvärt! Gick åt massor (trots mkt ren häst) och var väldigt svårt att skölja ur. Dessutom kändes hästen smutsfet o äckligt kladdig"sträv i pälsen. Han kändes bra mycket renare innan schamponeringen, är aldrig sådan i pälsen vanligtvis :crazy: Så det schampot tvättar jag numera skydd med i badkaret ist :)

Fast jag badar bara till utställning, aldrig aldrig annars. Svansen tvättar jag om det är så lerigt så det skvätter på den och ngn gång på sommaren. Vårbad var det dummaste jag hört :crazy: Möjligtvis för att skölja bort hår ist för att borsta bort det? En häst som mår bra har fin, blank päls oavsett lerinvassion. Dammig kan den ju vara men smutsig?

Senast ändrad:

Vårbad var det dummaste jag hört :crazy: Möjligtvis för att skölja bort hår ist för att borsta bort det? En häst som mår bra har fin, blank päls oavsett lerinvassion. Dammig kan den ju vara men smutsig?

Jag tvättar min häst på våren för att det för det första inte går att borsta bort vinterpälsen, sedan är han alltid så fruktansvärt fet i pälsen och är faktiskt grå pga all smuts som inte heller går att borsta bort. Man och svans ska vi inte ens tala om. Den ska ju vara vit men efter en höst och vinter med regn dygnet runt varje dag i ett halvår är ju hagarna rätt så leriga, och den fina vita manen och svansen har förvandlats till en brunsvart klump med lera.

Min fjord kliar sig mkt på vår/sommar, han har mild eksem så jag tvättar med medicin shampo (tror jag den heter, bred flaska och grönt schampo). Det är drygt, men jag använder ändå så mycket på hela hästen (tjock päls). På huvudet kör jag mild människo tvål. Jag kör gummiskarapa för att komma ner på djupet, det blir massage på köpet.

Den vita manen och svansen förstår jag absolut! Men fet päls med smuts som inte går bort? Varför är han fet i pälsen? Och varför går inte pälsen att borsta bort?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 031
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 885
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma... 2
Svar
39
· Visningar
7 018
Övr. Barn Jag tänkte höra lite med er angående barneksem. Det gäller min mans systerson. Han har haft besvärlig eksem sedan liten. Väldigt torr...
Svar
9
· Visningar
4 708
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka