Schimpansrymningen i Furuviksparken

Om nån vill veta så har dom skrivit nu att det är Torsten och Linda som dom vet är döda. Och Torsten var en bebis som inte ens hade fyllt 4 så hur farlig var han då? Och Linda såg hela sin familj bli mördad när hon var liten innan hon kom till Furuvik och sen blev hon mördad.
Och dom två som ligger i ap huset är Santino och Manda. Och Santino är typ 45 år ungefär och är jätte känd för massa saker. Som att han har varit i massa forskningar och har målat tavlor och sånt. Och Manda är 18 och hon Ing-Marie tog hand om henne från att hon var en liten bebis.
Och en av dom är död och denandra vet dom inte om den är död eller jätte skadad.

Jag trodde iaf att det var vuxna eller nästan vuxna individer de skjutit. Men en som inte ens fyllt 4 år!! :cry::rage:
 
Jag trodde iaf att det var vuxna eller nästan vuxna individer de skjutit. Men en som inte ens fyllt 4 år!! :cry::rage:
Ja exakt han var en BEBIS. Och enligt dom på Furuvik så var schimpanserna så farliga så dom hade inget val än att döda dom.
Och schimpanser diar tills dom är 3-4 år och är med sin mamma tills dom är ungefär 10 år. Så han var inte ens halv vuxen :cry:
 
Undrar hur det kommer gå med de apor som överlever – det här måste vara ett oerhört trauma för dem. :cry:
Ja tillexempel så två av dom är Torstens mamma och pappa 💔 Och att Santino och Manda har ju legat där inne med dom som lever från i onsdags. Och en av dom är död och denandra kanske har dött eller lider jätte mycket och dom kan inte hjälpa den och kanske undrar varför ingen människa försöker hjälpa dom eller nånting 💔
Och dom fick ingen mat ingen värme inget sånt förräns idag.
Och schimpanser kan känna känslor som oss och tänka väldigt mycket så dom fattar ju mycket. Och dom kan nog få ptsd 💔
 
Jag tänker att djurparker borde ju ha väl inarbetade planer på vad man ska göra när sådant händer? För jag tänker att när vi människor tar oss rätten att hålla djur i djurpark tar vi på oss ett jätteansvar. Och i det ansvaret ligger att ha planer för situationer som kan uppstå. Uppenbarligen är det möjligt för djuren att rymma och då tycker jag inte att det kan vara acceptabelt att tänka att lösningen är att skjuta djuren.

Det är intressant att läsa aftonbladets intervju med Ing-Marie Persson och hennes man. De säger i den att det blir fel att ta dit polisen och massa folk eftersom det stressar djuren. Och då kan de bli farliga. Istället ska man ta dit kompetenta personer och hon undrar varför de inte blev kontaktade då de fanns i närområdet.

Så ska man ha djurparker så tycker jag det behövs bättre planer än att bara skjuta djuren om de rymmer.

så sorgligt....:cry:
 
Jag tänker att djurparker borde ju ha väl inarbetade planer på vad man ska göra när sådant händer? För jag tänker att när vi människor tar oss rätten att hålla djur i djurpark tar vi på oss ett jätteansvar. Och i det ansvaret ligger att ha planer för situationer som kan uppstå. Uppenbarligen är det möjligt för djuren att rymma och då tycker jag inte att det kan vara acceptabelt att tänka att lösningen är att skjuta djuren.

Det är intressant att läsa aftonbladets intervju med Ing-Marie Persson och hennes man. De säger i den att det blir fel att ta dit polisen och massa folk eftersom det stressar djuren. Och då kan de bli farliga. Istället ska man ta dit kompetenta personer och hon undrar varför de inte blev kontaktade då de fanns i närområdet.

Så ska man ha djurparker så tycker jag det behövs bättre planer än att bara skjuta djuren om de rymmer.

så sorgligt....:cry:

Den här biten från en Aftonbladetartikel känns så oerhört sorglig:

"
”Vi” är Ing-Marie och hennes man Johnny Persson, tidigare djurparkschef. Även han är upprörd över det som hänt.

– Det här är djur som är nära oss, det är familjemedlemmar. Det är inga jävla lejon som är ute, säger han."
 
Den här biten från en Aftonbladetartikel känns så oerhört sorglig:

"
”Vi” är Ing-Marie och hennes man Johnny Persson, tidigare djurparkschef. Även han är upprörd över det som hänt.

– Det här är djur som är nära oss, det är familjemedlemmar. Det är inga jävla lejon som är ute, säger han."
Blev också himla berörd av det 🥺 💔
 
Det är fruktansvärt alltihop 😭😭
Stackars apor! Hur kunde de ta sig ut från första början? Och varför? Det är ju svinkallt ute, borde inte schimpanserna undvika kylan och hålla sig inne? Något måste ju ha hänt som skrämt ut dem.
 
Det är fruktansvärt alltihop 😭😭
Stackars apor! Hur kunde de ta sig ut från första början? Och varför? Det är ju svinkallt ute, borde inte schimpanserna undvika kylan och hålla sig inne? Något måste ju ha hänt som skrämt ut dem.

Nån gjorde väl ett misstag och schimpanserna var väl nyfikna. Och sen gick det väldigt snett. Jag tror på den mänskliga faktorn här. Till 100%. Någon har gjort ett misstag som gjorde att de kunde rymma.
 
I artikeln står också:

"
Även när hon var ansvarig hände det att schimpanser rymde, upp på taket till exempel. Att utrymma djurparken var helt rätt, säger hon.

– Det gjorde vi också, vi tog folk därifrån lugnt och säkert så att personalen kunde ladda bössorna med bedövningsmedel. Ändå så hände ingenting."
 
Jag tycker inte man ska ha chimpanser och stora primater i djurparker från första början. Men det känns inte som att folk i den här tråden förstår hur farliga och starka chimpanser är? Dels är dom som ni säger, våra kusiner, så inte bara är dom sjukt mycket starkare än oss, dom är även smarta. Så nu har man lösa apor som är stressade och groggiga för att dom fått bedövningspil i sig och är nära människor som inte kan ta skydd.

Alltså en chimpans kan slita upp en bildörr hur lätt som helst och dra av ett ansikte med händerna i ett naffs. Och ja, dom går på ansiktet också.
Finns redan flera dokumenterade chimpansattacker om ni vill googla på det.

Jag förstår verkligen att det var skjuta som gällde.
 
Jag tycker inte man ska ha chimpanser och stora primater i djurparker från första början. Men det känns inte som att folk i den här tråden förstår hur farliga och starka chimpanser är? Dels är dom som ni säger, våra kusiner, så inte bara är dom sjukt mycket starkare än oss, dom är även smarta. Så nu har man lösa apor som är stressade och groggiga för att dom fått bedövningspil i sig och är nära människor som inte kan ta skydd.

Alltså en chimpans kan slita upp en bildörr hur lätt som helst och dra av ett ansikte med händerna i ett naffs. Och ja, dom går på ansiktet också.
Finns redan flera dokumenterade chimpansattacker om ni vill googla på det.

Jag förstår verkligen att det var skjuta som gällde.
Då kanske dom inte skulle ha så dåliga hägn så dom kunde komma ut. Och en bebis är inte lika farlig som en vuxen.
 
Jag tycker inte man ska ha chimpanser och stora primater i djurparker från första början. Men det känns inte som att folk i den här tråden förstår hur farliga och starka chimpanser är? Dels är dom som ni säger, våra kusiner, så inte bara är dom sjukt mycket starkare än oss, dom är även smarta. Så nu har man lösa apor som är stressade och groggiga för att dom fått bedövningspil i sig och är nära människor som inte kan ta skydd.

Alltså en chimpans kan slita upp en bildörr hur lätt som helst och dra av ett ansikte med händerna i ett naffs. Och ja, dom går på ansiktet också.
Finns redan flera dokumenterade chimpansattacker om ni vill googla på det.

Jag förstår verkligen att det var skjuta som gällde.

Men alltså. jag lyssnar hellre på en person (Ing-Marie Persson) som känner just de här individerna och har jobbat med dem i många år än på någon annan faktiskt. Läs vad hon har att säga.
 
Jag tycker inte man ska ha chimpanser och stora primater i djurparker från första början. Men det känns inte som att folk i den här tråden förstår hur farliga och starka chimpanser är? Dels är dom som ni säger, våra kusiner, så inte bara är dom sjukt mycket starkare än oss, dom är även smarta. Så nu har man lösa apor som är stressade och groggiga för att dom fått bedövningspil i sig och är nära människor som inte kan ta skydd.

Alltså en chimpans kan slita upp en bildörr hur lätt som helst och dra av ett ansikte med händerna i ett naffs. Och ja, dom går på ansiktet också.
Finns redan flera dokumenterade chimpansattacker om ni vill googla på det.

Jag förstår verkligen att det var skjuta som gällde.
Det går väl utmärkt att försöka säkra området och sedan på olika sätt (till exempel ringa in experten som bor i närheten) lösa situationen utan dödligt våld. Det är ju otroligt dåligt att det inte fanns någon handlingsplan. Jag tror som andra att de överlevande i chimpansfamiljen nu lidit otroligt trauma, frågan är hur det kommer att gå för dem framöver.
Skämmes på alla handhavande helt enkelt.
Skräckexemplen på överfall på människor handlar framför allt om de tokar som haft chimpanser som husdjur i hemmet, inte att de blivit random överfallna på gatan.
 
Om de nu har haft "rymningsfall" tidigare på Furuvik undrar man ju ännu mer över säkerheten på stället.
Iom närheten till Ing-Marie och hennes man förstår jag inte varför de inte var de "typ" andra samtalet som ringdes.
Men vad gäller skjuta med bedvningspil vs vanliga kulor får helt stå för de som nu blev de som jobbar med sånt.
Tror dock det kunnat lösas "fredligare" med samtal "2" ..

Sen tycker jag mer synd om de stackars 1000 fiskar i det fd tyska jätteakvariet...
 
Hörde nåt om det här på tv, en person, tror det var från Kolmårdens djurpark (?) sa att det är jättesvårt att skjuta apor med bedövningspilar eftersom att de dels är medvetna på ett annat sätt än t.ex. lejon och andra djur.
En annan orsak är att schimpanserna hade dragit ut bedövningspilarna direkt.

Men det är ju en katastrof såklart, de borde inte ha kunnat ta sig ut alls. Hoppas det blir en grundlig utredning.

Det har varit mycket incidenter i djurparker på sistone. Undrar varför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp