Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

Duktiga skägg du har. Jättefina. Mannen var också duktig ;)

Han är en hund med väldigt fina kvalitéer, glad och trevlig, älskar folk, funkar med i princip alla hundar, mycket fin av och på knapp, förarvek, lättlärd, har en hel del will to please, mjuk och följsam, avreagerar otroligt fint, stabil mentalt, väldigt lite jakt, endel vakt, kontaksökande. :love:

Så TACK pulkaskurk för ditt tjatande för utan dig hade jag inte haft min underbara Lego nu!

Jag är officiellt kär i din Lego - han har så mycket riesen över sig, som en tumlad riesen <3

*kl*
Jag har ju, som de flesta kanske vet, en svartskäggig odåga modell STOR (jag slutade mäta mankhöjd när han var 75 cm)..

262961_121694014593247_2822232_n.jpg

224129_357735987655714_2037426951_n.jpg

Jag har mina tre små odågor :love:

Jonathan min gammeldvärg som blir 10år, han är min stora kärlek som jag älskar mer än allt annat :love:
Han är "bara" sällskapshund och vi busar och leker och han gör sin matte och husse och några andra lyckliga
31475_10152675699545223_20340747_n.jpg

Robin köpte jag för drygt 6 månader sen av samma uppfödare som Jonathan kommer från.
Robin är 2 år och mammas pojke :love:
Egentligen var inte Robin till salu men omständigheter gjorde att jag fick köpa mitt lilla troll ändå men uppfödaren har avelsrätten kvar.
Tanken är väl att jag ska börja träna någonting med honom framöver
1466144_10153502076335223_2097537700_n.jpg

Jag var med när TS skulle titta på Lego och då visades även Karizma.
Karizma blev kär i min sambo vid första ögonkastet och då frågade ägaren om inte vi kunde låna henne en tid för att avlasta dem då de har en jobbig tid just nu.
Från början skulle vi bara ha henne ett par veckor men nu har hon varit här i 1,5 månad och det är tveksamt om hon kommer att flytta hem till kenneln igen.
Karizma är en Riesentik importerad från Ryssland och det är tänkt att hon ska gå i avel. Hon är svart och silver men det är ju inte godkänt här så hon går som en peppar och salt *suck*
Karizma är en underbar individ som är sååå himla kul att umgås med!
Jag har inget negativt att säga om henne ens om jag försöker leta efter något dåligt :)
Just nu går vi en nybörjar kurs i rallylydnad och framöver blir det kanske en agility kurs

1458628_10153524382055223_1114514089_n.jpg

1488230_10152041925197618_1251419721_n.jpg

Kl
Jag har en dvärg som blir 5 i mars. Min första hund och en riktig mysgubbe.
Vi tränar lite agility och freestyle för skojs skull men framförallt är han (hyfsat aktiv) sällskapshund.

Jag var med och hämtade hem Lego från Danmark...

Själv har jag 3 dvärg ps tikar boende hemma hos mig. Nikita snart 11 år som bara är sällskapsvovve och numera klipps eftersom hon har så dålig päls. Leia min stamtik som nu är 8 år, haft 3 valpkullar och har 18 avkommor, och i helgen gjorde comeback i ringen som veteran och var så jäkla glad att få följa med igen och blev Svensk veteran vinnare-13. Och så har jag min lilla stjärna Nova som fyller hela 5 år i februari, hon ställs ut med bra resultat, tävlar lydnad och Viltspår och är dessutom KORAD och i mina ögon är hon den perfekta hunden:love: hon ska ha minst en valpkull till med min importhane och då ska jag absolut ha en hemma.

Sen har jag ett gäng hundar boende hos fodervärdar.
Bilder kan de som är intresserade hitta på min hemsida :)

Grattis till vinsten! :)

Jag kunde inte låta bli att snoka lite på dig på fb...
Gissa om jag blev förvånad när jag såg mig själv på flera av dina bilder! :eek: :D

Para mellan färgerna ska man bara göra om man vet vad man håller på med och enbart använda individer som har extremt bra färger. Generellt kan man säga att du inte ska para PS med SS eftersom de är två färger som inte är hela och väldigt många individer blir varken en SS eller en PS när man gör det utan antingen en väldigt dåligt färgad SS eller en PS som ser ut som en SS på långt håll. Svart och vitt är inte helt ovanligt att man parar med varandra och det behövs för de vita är ännu inte så många och kvalitén på dom är fortfarande sämre än på de andra färgerna även om det börjar ta sig. Man kan säga att PS är den färg man helst ska undvika att para med någon annan färg eftersom de har 3 färgade hårstrån och bär på en speciell gen som gör stråna så.

Om nån är intresserad kan jag förklara lite snabbt hur färgerna nedärvs!

Para mellan färgerna ska man bara göra om man vet vad man håller på med och enbart använda individer som har extremt bra färger. Generellt kan man säga att du inte ska para PS med SS eftersom de är två färger som inte är hela och väldigt många individer blir varken en SS eller en PS när man gör det utan antingen en väldigt dåligt färgad SS eller en PS som ser ut som en SS på långt håll. Svart och vitt är inte helt ovanligt att man parar med varandra och det behövs för de vita är ännu inte så många och kvalitén på dom är fortfarande sämre än på de andra färgerna även om det börjar ta sig. Man kan säga att PS är den färg man helst ska undvika att para med någon annan färg eftersom de har 3 färgade hårstrån och bär på en speciell gen som gör stråna så.

Så det kanske inte var det bästa valet att ta en vit hane, även om han anses som superfin med massor med meriter till en SS-tik? ( Med tanke på att Frasse har så mycket vitt i sin päls)

KL
Nu när man suttit och tittat på alla fina snuzzar blir man ju galet sugen på en till!!
Jag vill ju ha en "riktig" SS nästa gång medans min särbo (blivande sambo) vill ha en PS. Han har en thing för grå hundar..... han har haft jämthundar att jaga med ( tog bort sista gammelvovven förra fredagen :( ) och nu vill han bara ha små skägg i framtiden...men de ska vara grå :D Inte dåligt att lyckas omvända en inbiten jägare till att skaffa en dvärghund va? ;)

vi får se om det blir en PS eller SS. Det får dock bli en hane, kanske vuxen. Men Frasse får bli mer "färdig" först.

PS: Kikade på hemsidan Falukorven.... Den där "Ellie" var ju så snygg!

Oj det var en stor kille du har! Men väldigt fin :love:
Lego är 58 cm i mankhöjd ungefär vilket är ganska lagom, men skulle inte ha något emot att ha en större också. Riesen står absolut på önskelistan av framtida hund för min del.

Det får du gärna göra om du har lust. Jag tycker att sådant är himla intressant!

Blidbomber uppskattas!
Extra mycket när det är mina favoritskäggisar på bild! :love:

Detta var sanningen fram till förra året då det i en kull från två svarat föräldrar föddes både SV, SS och PS, något som enligt genetikerna inte ska gå. Men detta är iaf det vi går efter nu:
Alla hundarna ärver två färggener, en från mamma och en från pappa.
SV är dominant över PS och PS är dominant över SS. Detta innebär alltså att en svart hund kan bära på anlag från PS eller SS utan att det syns på hunden, en p/s färgad individ kan inte bära på en SV gen utan enbart på PS och SS gen för hade den haft en SV gen hade den varit svart.
SS är den enda färgen som är ressesiv och behöver två anlag för att synas, alla SS färgade hundar bär alltså enbart på två SS gener. Så parar du en SS med en SS vet du att du enbart kommer att få SS.
Två PS individer kan få SS om de båda bär på SS gen (vilket syns på det vita håren framme på nosen om de gör).

Tack för ny kunskap. Nu vet jag vad jag ska önska för färg på pappan nästa gång för att inte få en felfärgad vovve :)

Detta var sanningen fram till förra året då det i en kull från två svarat föräldrar föddes både SV, SS och PS, något som enligt genetikerna inte ska gå. Men detta är iaf det vi går efter nu:
Alla hundarna ärver två färggener, en från mamma och en från pappa.
SV är dominant över PS och PS är dominant över SS. Detta innebär alltså att en svart hund kan bära på anlag från PS eller SS utan att det syns på hunden, en p/s färgad individ kan inte bära på en SV gen utan enbart på PS och SS gen för hade den haft en SV gen hade den varit svart.
SS är den enda färgen som är ressesiv och behöver två anlag för att synas, alla SS färgade hundar bär alltså enbart på två SS gener. Så parar du en SS med en SS vet du att du enbart kommer att få SS.
Två PS individer kan få SS om de båda bär på SS gen (vilket syns på det vita håren framme på nosen om de gör).

Fast hur stämmer det med att riesen, som ju tills för X år sedan enbart var godkänd i svart, kunde få valpar som förvisso inte var P/S eller SS - men hade för "oroväckande" många vita stickelstrån?

Mest nyfiken =)

Spin off ang "färger blir man inte klok på". Pappas tik blir gråare för var år, inte åldersgrå alltså utan ffa den långa behåringen blir mer och mer inmixad med grått. Beats me hur det går till - men hon hade lite väl mycket vita strån redan när hon fällt valpullen. Hon ska vara kolsvart och alla kullsyskon är såvitt jag vet kolsvarta med.

Vit har jag ingen koll på så vågar inte uttala mig om det helt hundra men jag TROR att VIT är dominant över SS men inte över någon av de andra färgerna. Dvs en hund som bär på VIT/SS är vit, VIT/PS är p/s, VIT/SV är svart.

Riesen har jag ingen koll på och de är ju inte släkt med de mindre schnauzrarna men antagligen så ligger det någon p/s eller viltfärgad hund längre bak i stamtavlan.

kl.

Hur stort aktiveringsbehov har era hundar?

Frågan kommer upp nu när jag är hemma med dunderförkylning. Efter en halvtimmes koppelpromenad är jag helt slut och Lego är väl egentligen bara uppvärmd ;) Men han är duktig han finner sig rätt bra med att ligga och slöa, det är lite pipigt ibland men mestadels så tycker han nog att det är helt ok.

Så nu till frågan, vad gör ni med era hundar, vilket nivå ligger det hela på?
Är det (stor?) skillnad mellan dvärg, mellan och riesen?

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 539
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 385
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 645
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka