R
Raderad medlem 94602
Sv: Schnauzertråden
Duktiga skägg du har. Jättefina. Mannen var också duktig
Duktiga skägg du har. Jättefina. Mannen var också duktig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är en hund med väldigt fina kvalitéer, glad och trevlig, älskar folk, funkar med i princip alla hundar, mycket fin av och på knapp, förarvek, lättlärd, har en hel del will to please, mjuk och följsam, avreagerar otroligt fint, stabil mentalt, väldigt lite jakt, endel vakt, kontaksökande.![]()
Så TACK pulkaskurk för ditt tjatande för utan dig hade jag inte haft min underbara Lego nu!
Jag var med och hämtade hem Lego från Danmark...
Själv har jag 3 dvärg ps tikar boende hemma hos mig. Nikita snart 11 år som bara är sällskapsvovve och numera klipps eftersom hon har så dålig päls. Leia min stamtik som nu är 8 år, haft 3 valpkullar och har 18 avkommor, och i helgen gjorde comeback i ringen som veteran och var så jäkla glad att få följa med igen och blev Svensk veteran vinnare-13. Och så har jag min lilla stjärna Nova som fyller hela 5 år i februari, hon ställs ut med bra resultat, tävlar lydnad och Viltspår och är dessutom KORAD och i mina ögon är hon den perfekta hundenhon ska ha minst en valpkull till med min importhane och då ska jag absolut ha en hemma.
Sen har jag ett gäng hundar boende hos fodervärdar.
Bilder kan de som är intresserade hitta på min hemsida![]()
Para mellan färgerna ska man bara göra om man vet vad man håller på med och enbart använda individer som har extremt bra färger. Generellt kan man säga att du inte ska para PS med SS eftersom de är två färger som inte är hela och väldigt många individer blir varken en SS eller en PS när man gör det utan antingen en väldigt dåligt färgad SS eller en PS som ser ut som en SS på långt håll. Svart och vitt är inte helt ovanligt att man parar med varandra och det behövs för de vita är ännu inte så många och kvalitén på dom är fortfarande sämre än på de andra färgerna även om det börjar ta sig. Man kan säga att PS är den färg man helst ska undvika att para med någon annan färg eftersom de har 3 färgade hårstrån och bär på en speciell gen som gör stråna så.
Om nån är intresserad kan jag förklara lite snabbt hur färgerna nedärvs!
Para mellan färgerna ska man bara göra om man vet vad man håller på med och enbart använda individer som har extremt bra färger. Generellt kan man säga att du inte ska para PS med SS eftersom de är två färger som inte är hela och väldigt många individer blir varken en SS eller en PS när man gör det utan antingen en väldigt dåligt färgad SS eller en PS som ser ut som en SS på långt håll. Svart och vitt är inte helt ovanligt att man parar med varandra och det behövs för de vita är ännu inte så många och kvalitén på dom är fortfarande sämre än på de andra färgerna även om det börjar ta sig. Man kan säga att PS är den färg man helst ska undvika att para med någon annan färg eftersom de har 3 färgade hårstrån och bär på en speciell gen som gör stråna så.
Om nån är intresserad kan jag förklara lite snabbt hur färgerna nedärvs!
Blidbomber uppskattas!
Extra mycket när det är mina favoritskäggisar på bild!![]()
Detta var sanningen fram till förra året då det i en kull från två svarat föräldrar föddes både SV, SS och PS, något som enligt genetikerna inte ska gå. Men detta är iaf det vi går efter nu:
Alla hundarna ärver två färggener, en från mamma och en från pappa.
SV är dominant över PS och PS är dominant över SS. Detta innebär alltså att en svart hund kan bära på anlag från PS eller SS utan att det syns på hunden, en p/s färgad individ kan inte bära på en SV gen utan enbart på PS och SS gen för hade den haft en SV gen hade den varit svart.
SS är den enda färgen som är ressesiv och behöver två anlag för att synas, alla SS färgade hundar bär alltså enbart på två SS gener. Så parar du en SS med en SS vet du att du enbart kommer att få SS.
Två PS individer kan få SS om de båda bär på SS gen (vilket syns på det vita håren framme på nosen om de gör).