Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

KL
Wira är ingen utställningshund, men det fick vi veta redan när vi var och tittade, just p.g.a hennes färger och ett litet underbett, men hon är helt perfekt för det vi vill göra, lydnad och spår och skog och mark. Det som är helt rätt är svansen, den är sabelformad och p/s-färgad :-).

Ens egen hund är väl alltid finast, bäst och mest perfekt?
Å alla som säger något annat är ju blinda och har helfel ;)

Det går iaf jag på ;)

Båda tjejerna
047_528f8adc9606ee47b326204e.jpg

Så himla söta! Å nosarna, jag dööör de är ju som små pluttiga gosiga lakritsknappar :love:

Kan du inte bada honom med svart schampo?
*inväntar halshuggning*

Hahaha...trot eller ej men det finns tydligen färg till hundar för sånt här. Sa på skämt till särbon att jag tänkte färga honom. Jag var ytterst nära att bli av med hunden för Frasse skulle minsann inte tramsas med :D

Er känner jag väl igen från Dvärgschnauzergruppen :)

Naw stackars lilla pluttan :(

Men då var den där svansen inget att spara på, tur att det var svansen som det inte gör så mkt att ta bort.
Hoppas det blir bra nu och inte dyker upp något tok på annat ställe!

KL

Nu har vi ju betat av det där med skäggens färger hit och dit. Lärorikt och intressant.

Nu har jag funderat lite på deras öron. Har sett att en del har helt rättuppstående öron. Varför blir det så för vissa? Är det godkänt på tex utställningar och avel eller klassas det som skönhetsfel? Ser man tidigt om det blir sådan öron eller är det precis som med Frasses färg...något som kommer smygandes lite senare?

KL

Nu har vi ju betat av det där med skäggens färger hit och dit. Lärorikt och intressant.

Nu har jag funderat lite på deras öron. Har sett att en del har helt rättuppstående öron. Varför blir det så för vissa? Är det godkänt på tex utställningar och avel eller klassas det som skönhetsfel? Ser man tidigt om det blir sådan öron eller är det precis som med Frasses färg...något som kommer smygandes lite senare?

Är det de öronkuperade du tänker på? I så fall är det ju just för de är kuperade.

De som ser ut såhär
http://images4.fanpop.com/image/photos/20600000/Giant-Schnauzer-giant-schnauzer-20638912-358-500.jpg

KL

Jag tror att du menar "vanliga" öron som ställer sig upp?
Såhär som min Jonathan på bilden?

1395433_10153404157600223_1699753353_n.jpg

Fråga mig inte varför han gör så men ibland "fäller" han ut dem och ser ut som dumbo :meh:
Men oftast har han dem normalt men han har en benägenhet att knöla till och fälla bak sitt högeröra ibland O_o
Robin har alltid haft normala öron som dem ska va, men efter ha träffat Jonathan typ 10 min och sett hur han knölat till sitt högeröra så kan numera Robin göra likadant :meh:

Så dem kan uppenbarligen se och lära sig av varandra... Monkey see monkey do...

Å du vill ha normala öron på utställning, så för min del blir det bara att hoppas att Robin väljer att hålla öronen i styr när det är dags :D

Senast ändrad:

Svarar båda.....

Det är okuperade öron jag menar. En del har verkligen jätteöron och de står hela tiden, större än på din Pulkaskurk. Hunden ser typ vettskrämd ut.... :crazy:

Har hört och läst lite olika om dessa öron. En del menar på att det är arv men att pga att det kuperas öron i vissa länder så missar man dessa anlag. Sant el falskt vet jag inte.

Har också hört att om de har mycket öronhår som irriterar så kan de "lyfta" öronen lite.....dock borde det inte bli dessa paraboler som jag på en del bilder utan mer ett mitt i mellanting.

Frasse har mycket öronhår. Om jag inte plockar ur lite ibland blir han irriterad och skakar på huvudet och han blir liksom lite "lättare" i öronen. Det försvinner direkt när jag plockat ur lite så en viss sanning kanske det finns i påståenderna men till vilken grad låter jag vara osagt :)

Lite intressant att det kan vara sån skillnad på öron :)

Jag fick rätt på de två små, men den stora kom jag inte alls ihåg och försökte med "det är något på k...." vilket inte dög så då hittade jag på:p
Hundar, hästar och traktorer är den killens liv.

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 539
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 385
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 645
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka