domino

Trådstartare
Jag är lite nyfiken...är det någon som är opererad för scolios och har egen häst? Vill veta hur det går för er!
:bump:
----------
carro
 
Jag har scolios fast rider på ridskola... Har aldrig haft problem med ryggen där inte...
 
Min förre gubbe var stelopererad pga scolios , i praktiskt taget hela ryggraden, han slutade att rida.
Tyckte/upplevde att det var omöjligt att sitta upp, och var rädd för att ramla av och tvingas in i plötsliga rörelser som ryggen inte var "med" på.
 
jag har scolios men är inte opererad för att det inte är så kraftig vridning.
känner av det ibland när jag har ridit mycket.
 
Hej!
Jag har ganska kraftig scolios och är hästägare sedan flera år. Red tidigare på ridskola. Jag upplever att jag mår bättre av att rida. Tyvärr är arbetet runt omkring (mockning, släpa utrustning, städa hagar och stall etc) påfrestande. Just nu är min rygg dålig p g a andra omständigheter men tack vare underbara stallkompisar så går det bra. När det är riktigt illa använder jag en korsett när jag rider.
Tidigare fick jag sjukgymnastik, men det behöver jag inte längre, eftersom ridningen stärker ryggmusklerna på samma sätt. Dessutom är det ju tusen gånger härligare att rida än att simma runt runt i en bassäng :)
 
Har själv scolios i bäckenet men är inte opererad. Går inte. Har egna hästar och det funkar jätte bra. Har visserligen konstant ont i rygg och ner i högra benet men det går bra. Mockningen är värst. :bump:
 
Jag håller absolut med om att man stärker ryggmusklerna med att rida, jag simmar förvisso oxå. Jag har ju opererat ryggen för 11 år sedan och hade då ett uppehåll i ridningen på ca 2-3 år. Men jag tycker det går jättebra :bow: visst är det tungt med jobbet runt i kring ibland, men ingenting jag lider av! Blir trött i ryggen ibland men får jag sitta en stund går det över :)
 
Jag valde bort en scoliosoperation just av den anledningen att jag skulle bli tvungen att sluta rida (steloperation, i princip hela ryggraden), riskerna vid ridningen skulle enligt min ortoped var för höga.
Min rygg fungerar dock helt okej vid ridning, det är värre med arbetet runt omkring (ex; mockning)
 
Återigen är inte läkarkåren överens. Jag har gjort en sådan steloperation - hela kitet - och min läkare tyckte att det var bra med ridning som rehabilitering. Han tyckte dock att jag skulle försöka undvika att ramla av. Som om inte den tanken slagit mig förut :D
 
Min ortoped sa oxå att det var bra rehab. att rida. :bow: Vem opererade dig? Helena Saraste på Karolinska eller? Jag är inte lika "kaxig" på hästryggen nu som innan jag opererade mig, just med tanke på om man ramlar av.. Men det har gått bra hittills även om man ramlat av en och annan gång! :)
 
Blev opererad i Linköping. Hans fru höll på med hästar så han visste nog vad han "gav sig in på" när han tyckte att det var ok att rida... Visade så glatt på en ryggradsmodell vad som kunde hända om man föll av "fel". Mycket lugnande :)
 
Hm..lät ju bra haha :smirk: Vad kunde hända då, det har ingen berättat för mig, om man trillar av fel asså! :bump:
Min ortoped sa bara att jag kunde rida men att ta det lugnt.. Ramlat av har jag ju gjort flera gånger sedan dess men det har gått bra *peppar peppar..* Rider du med säkerhetsväst? Jag tycker den bara är ivägen :confused:, så jag slarvar med att ta på mig den...Måste bli bättre med det! Är ju en bra livförsäkring även om man inte kan förlita sig till fullo på den.. :smirk:
 
Nu blev jag också nyfiken! Vad innebär att "ramla fel"?
Jag rider faktiskt med säkerhetsväst, trots att jag inte är opererad, den ger faktiskt ett riktigt bra stöd åt min krokiga rygg!
 
Vi kan säga så här, jag har en säkerhetsväst, men använder den tyvärr inte jämt. (Under sommaren blir det knappt alls för då är det för varmt osv). Håller med om att den är lite av ett stöd. Ungefär som en trevlig korsett...
Ja, vad kunde hända om man ramlade av fel.. Vill ni höra skräckscenariot? ;) Man kan bli förlamad om man slår sönder ryggen helt och hållet. Hade inte hjärta att tala om att det blir man förmodligen ändå, vare sig man har scolios eller inte :)
Eftersom jag är stelopererad så handlade det mycket om att 'stelheten' inte skulle slås upp, att inte förvärra det. Han var mycket tydlig med att det var bra att rida också, misstänker att han bara hade en liten morbid sida ;)
I mitt fel handlar att ramla fel om att man ramlar av, hästen sticker ifrån en och man står kvar mitt i skogen utan mobiltelefon. Det kallar jag fel...
 
Aha då är jag med :smirk: Hua inte skrämmas så där.. Men klart man är medveten om att man har en lite svagare rygg som stelopererad! *lovar att bättra mig med säkerhetsvästen*
 
Inte meningen att skrämmas :o. Glömde bort att skriva mellan raderna :smirk:
 
Hej Tjejor,jag har scolios 54 grader och ej opererad.
Jag är över 40 år och det ända jag märkt när jag ramlar av div oregerliga hästar,framförallt unga spolingar är att på grund av att lungkap(för mig) är sämre så tappar jag luften lätt.Får värk i kroppen,men vem får ej det som vurpar ordentligt?
Stelop har mycket större chans att ej göra sig Ofördärvade än icke op,enl min läkare på Norrbacka sjukhus i Stockholm,(han är tyvärr död) men han var en av de bästa ilandet på 70-talet :cool:.
 
Stelop har mycket större chans att ej göra sig Ofördärvade än icke op,enl min läkare på Norrbacka sjukhus i Stockholm

Jag förstod inte riktigt den där meningen.. :crazy: :o Kan du utveckla pliiiis :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: cewe
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Mia_R
·
Mat Blev nyfiken på vad ni som gillar för sill äter för sill i påsk? Själv har jag varit på Saluhallen nu ikväll och köpt tre sorters sill...
2
Svar
22
· Visningar
297
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp